video thumb

تاثیر اصلاح سختی بیت کوین بر قیمت این ارز دیجیتال چیست؟

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که این هفته شاهد اصلاح سختی شبکه بیت کوین خواهیم بود که بر فعالیت ماینرها و قیمت بیت کوین

افزایش سختی بیت کوین

سختی شبکه بیت کوین نمایانگر این است که پیدا کردن هش یک بلاک معتبر چقدر باید مشکل باشد. همچنین مفهومی به نام سختی مشترک وجود دارد که بر استخرهای استخراج و توانایی آن‌ها برای پیدا کردن هش بلاک اعمال می‌ شود.

تنظیم سختی استخراج بسته به تعداد ماینرهای موجود در شبکه و زمانی است که طول می ‌کشد این ماینرها ۲۰۱۶ بلاک بعدی را استخراج کنند. سختی شبکه هر ۲۰۱۶ بلاک تنظیم می‌شود. نرخ هش ماینرهای شبکه بر سختی تأثیر می گذارد و اخیراً در بالاترین میزان تاریخی خود قرار گرفت، به همین دلیل است که میزان سختی شبکه نیاز به افزایش دارد.

طبق گزارش bitinfocharts.com ، سختی شبکه بیت کوین دو روز پیش ۱۳٫۸ تیلیارد واحد بود، بالاترین میزان آن تا به حال است. روز سه شنبه این میزان با ۸ درصد به حدود ۱۵ تیلیارد واحد رسید که و استخراج یک بلاک معتبر را سخت تر می کند. این نکته قابل توجه است، چرا که تنظیم سختی شبکه معمولا باعث افزایش یا کاهش ۱ الی ۲ درصدی سختی می ‌شود.

بیت کوین
بیت کوین

نرخ هش که به قدرت محاسبه موثر شبکه بیت کوین گفته می ‌شود، اخیراً با افزایش ۱۱۷ اگزاهش بر ثانیه به اوج خود رسیده است. این مسئله، تمام تصوراتی را که راجع به اینکه با نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین در ماه می ماینرهای شبکه تسلیم شده و دستگاه‌های خود را خاموش خواهند کرد، از بین می برد.

در فضای توییتر شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه جنگ قدرت بین استخراج ‌کنندگان چینی و غربی باعث بالا رفتن نرخ هش شبکه در سال جاری شده است. استخرهای استخراج چینی که در حال حاضر بر اکوسیستم ماینینگ تسلط دارند، ممکن است نرخ هش شبکه را بالا نگه دارند تا رقبای غربی خود را که هزینه بیشتری برای برق می پردازند، تحت فشار دهند.

بالا رفتن نرخ هش و سختی شبکه باعث می شود که سودآوری استخراج بیت کوین با دستگاه‌ های فعلی پایین آید. این روند با وقوع هاوینگ که قرار است ۴ ماه بعد اتفاق بیفتد، بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

چشم انداز قیمت بیت کوین در کوتاه مدت

در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین در حال نوسان در حدود ۸٫۷۰۰ دلار است و بلندترین کندل صعودی هفتگی را از اواخر ماه اکتبرثبت کرده است. این دارایی دیجیتال از ابتدای سال جاری تا کنون بازده ۱۲٫۵درصدیداشته است و اندیکاتورهای تکنیکالی چارت بیت کوین بعد از مدت‌ها دوباره در حال صعودی شدن هستند.

افزایش نرخ هش و سختی شبکه نشانه ‌ای از افزایش قدرت شبکه بیت کوین است، اگرچه به طور مستقیم با قیمت بیت کوین ارتباطی ندارد، اگر ماینرها تصمیم بگیرند بیت کوین‌های استخراج شده را تا زمان هاوینگ نفروشند، مطمئناً چند ماه آینده برای بیت کوین بسیار صعودی خواهد بود.