video thumb

بیت کوین راه حلی برای کنترل تورم

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان جهان سیستم مالی که اکنون در میان کشورهای دنیا وجود دارد به اندازه کافی در مسائلی مثل تورم و سایر مسائل کارآمد نیست و می توان گفت ناکارآمد و دارای اشکالات بسیاری است. در تعریف سیستم اقتصادی و یا مالی جهان می توان گفت این سیستم یک سیستمی از توافقات قانونی بین موسسات و کارگزاران اقتصادی است. این توافق می تواند شامل سرمایه گذاری، انجام مبادلات اقتصادی و تجارت با هدف آسان تر شدن و تسهیل جریان سرمایه هالی مالی در بین کشورهای مختلف جهان است. این سیستم همزمان با جهانی سازی اقتصاد در پایان قرن ۱۹ شکل گرفته است.

اگر در سیستم مالی جهان همه چیز و شرایط موجود بر طبق انتظارات جلو می رفت، نیازی به کمک های مالی بانک ها ی مرکزی به بانک های خصوصی نبود. در میان این بحران ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به عنوان راهکاری برای تسهیل مبادلات مالی جهان به همه شناسانیده است. ضمن اینکه آینده روشنی پیش روی ارزهای سنتی نمی توان متصور شد و در این خصوص نگرانی هایی وجود دارد. حتی بسیاری از کشورها سعی کردند واحد پول خود را به صورت شناور در بیاورند زیرا در دهه ۷۰ میلادی بحران نفت نیز به وجود آمد. امروزه بحران های مالی مانند بیکاری، رکود صنایع، کسری بودجه، رکود گردشگری غیر قابل انکار است.

در گزارشی که توسط یک موسسه در خصوص نقاط ضعف و شکست های سیستم مالی جهان آمده است که وام دهندگان در حالی دارایی های خود را وام می دهند که عواقب آن را در نظر نمی گیرند، هر پند آنها سرمایه زیادی در اختیار خود دارند اما چیزی که باعث این کار می شود فشارهای بانک های مرکزی است که آنها را وادار به این کار می کند. هر چند قیمت دارایی های مالی بالا رفته اما سود قابل توجهی که مورد انتظار باشد به دست نمی آید.به دست نیامدن این سود ناشی از تورم و رشد اقتصادی است. شرکت ها بدون اینکه برنامه خوبی برای کسب سود داشته باشند وعده های خیالی را به فروش می رسانند. از طرف دیگر نیز سرمایه گذاران با پول هایی که مقروض هستند درگیر شده و در نهایت سیستم ناقص و ناکارآمدی شکل گرفته است.

وقتی اضافه تولید در جهان وجود داشته باشد در نتیجه بازار پر از کالاهایی می شود که مشتری برای آنها وجود ندارد. در نتیجه کالاها به فروش نمی رود و منجر به توقف تولید و در نهایت تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری را به دنبال خواهد داشت. همین امر خود فروش کالاها را کم و کمتر خواهد کرد و بر عمق این فاجعه افزوده می شود. همه اینها در حالی است که دولت ها هر روز با کمبود بودجه روبه رو شده برای همین به استقراض و وام روی می آورند، این داستان همچنان ادامه می یابد و کمبودها بیشتر و بیشتر می شود. دولت ها که بدهی هایشان هر روز افزایش می یابد مجبور می شوند نرخ بهره و مالیات را بالاتر برده و رکود اقتصادی به وجود می آید. در نهایت بانک مرکزی اقدام به چاپ پول های بیشتری کرده و به رکود و تورم دامن می زند.

تأثیر رکود بر اقتصاد و پرداخت مستمری ها

از آنجایی که کشورها با رکود و بی پولی مواجه می شوند دولت ها از پس پرداخت مستمری ها و حقوق های بازنشستگی برنخواهند آمد. خدمات درمانی دچار تعویق شده و هزینه های آن افزایش می یابد. از طرف دیگر صندوق های بازنشستگی که سعی به سرمایه گذاری برای توان پرداخت تعهدات خود نموده اند، وابسته سودهای حاصله شده که از سودهای متعارف بسیار بالاتر می باشد و این سودهای معمولی پاسخگوی تعهداتشان نمی باشد و نمی تواند انتظارات آنها را براورده نماید. برای جبران این خسارات و پرداخت حقوق های بازنشستگی دولت به دنبال راه حل هایی چون کاهش مزایا، چاپ پول و حتی افزایش مالیات می رود.

اما برای جبران هزینه ها دولت به دنبال آسان ترین راه حل یعنی چاپ اسکناس های بیشتر می رود، در اینجاست که محدودیتی برای آن قائل نشده و هر چقدر که دوست دارد به چاپ اسکناس می پردازد. دولت محدودیت خاصی برای چاپ اسکناس اعمال نکرده در نتیجه این خطر وجود دارد که اعتبار ارزهای ذخیره مهم دنیا را به عنوان ذخیره ارزش و ثروت معتبر با تهدید مواجه نماید. همه این چیزهای نتیجه ای جز شکاف بین طبقات و ثروت نخواهد داشت. در چنین جامعه ای افرادی که دارای اعتبار و اعتماد بیشتری هستند به سرمایه و پول بیشتری دسترسی پیدا کرده و برعکس افرادی که اعتبار لازم را ندارند در مشکلات مالی بیشتر غرق می شوند. در حالیکه کاهش ارزش ارزهای ذخیره شده نیز به روندخود ادامه می دهد.

بیت کوین با موجودی از قبل مشخص شده خود از چاپ پول توسط بانک های مرکزی مصون است و غیرمتمرکزسازی آن از تمام کشورها و جنبش های سیاسی باعث می‌شود راهکار بی نقصی برای این مشکل باشد. از نظر تئوری، اگر بیت کوین به ارز جهانی تبدیل شود و کنترل را به جای بانک ها به دست خود مردم برگرداند، تقاضا برای بیت کوین افزایش خواهد یافت.

اریک وورهیس (Erik Voorhees) مدیرعامل شرکت شیپ شیفت درباره این چنین شرایطی اینگونه اظهار نظر می کند که: حتی نیازی نیست در مورد این موضوع اسمی از ارز دیجیتالی بیت کوین به زبان آورده شود. خیلی واضح است که راه فرار برای کشانی که به این شرایط توجه می نمایند، می تواند ارز بیت کوین باشد. جای تأسف دارد که تعدادی اندک به خواست خود به سیستم پول های سنتی تکیه کرده اند. یکی از عوامل به وجود آمدن بیت کوین سیستم ناقص و ناکارآمد بانک ها در سطح جهان بود. این ناکارآمدی در کنار بحران مالی ۲۰۰۸ خود محرکی برای ارزهای دیجیتال بود. با بی ارزش تر شدن پول های سنتی شرایط برای رشد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بیشتر فراهم می شود.

بیت کوین جایگزینی برای پول های سنتی

از طرف دیگر بیت کوین شباهت های جالبی نیز با طلا دارد مانند تعداد ۲۱ میلیونی آن، که محدود و مشخص است. همچنان که استخراج طلا نیز خود محدودیت هایی دارد. حتی بیت کوین قابل تقسیم و جابه جایی آسان است. ضمن اینکه کارمزد کمی دارد و در کمترین زمان می توان آن را جابه جا کرد. البته مشکلاتی مانند نوسانات بالا نیز دارد. با وجود چنین نوساناتی سرمایه گذاران زیادی بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. یکی از دلایل این امر نیز می تواند عدم اطمینان کافی به بانک ها باشد. زیرا گاهی بانک ها نخواهند توانست تعهدات خود را عملی کنند و در نتیجه مردم به دنبال راه های دیگری برای سرمایه گذاری خواهند رفت. در این شرایط بیت کوین می تواند راه حل خوبی باشد و بهتر است این راه حل را مدیران و برنامه ریزان مد نظر داشته باشند.