video thumb

بیت کوین در حال حاضر یک پناهگاه ایمن برای شهروندان انگلیس به شمار می‌رود!

بر کسی پوشیده نیست که محبوبیت بیت کوین در مناطق و کشورهای مختلف متفاوت است. دلیل اینکه چرا ارزهای دیجیتال در بعضی مناطق جهان بیشتر مورد پذیرش قرار می‌ گیرند و در بعضی کمتر، منطقه به منطقه متفاوت است. اما در این مطلب عنوان می کنیم که چرا سرمایه گذاری در بیت کوین باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

عدم اطمینان برگزیت برای حمایت از تقاضای بیت کوین

این واقعیت که حزب محافظه ‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون توانست با قاطعیت در انتخابات پیروز شود، بسیاری از نگرانی‌ها در مورد برگزیت (Brexit) را برطرف کرد. اکنون نخست وزیر کنترل کاملی بر پارلمان انگلستان دارد و مجلس نمی‌ تواند مانع عجله‌ی او برای رسیدگی به روند برگزیت شود.

با این حال واکنش مثبت بازار به این اخبار زیاد دوام نیاورد. چون جانسون به طور غیرمنتظره ‌ای تمدید مهلت تکمیل فرآیند برگزیت را تا بعد از دسامبر سال ۲۰۲۰ غیرقانونی اعلام کرد. دسامبر ۲۰۲۰ آخرین مهلتی است که انگلیس و اتحادیه اروپا باید یه یک توافق برای معاملات تجاری خود برسند. با توجه به اینکه انگلیس در تاریخ ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، به این ترتیب طرفین ۱۱ ماه فرصت دارند که به یک توافق تجاری برسند.

رهبران اروپایی و مخالفان دولت انگلیس ادعا می کنند این مدت زمانی برای رسیدن به چنین توافق پیچیده‌ای بسیار کم است و توصیه می ‌کنند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حداقل ۲ سال زمان برای رسیدن به توافق تجاری پیش‌بینی شود. فعالین بازار می ‌ترسند که تصمیم جانسون برای عدم تمدید زمان مذاکرات، منجر به خروج بدون توافقِ انگلیس از اتحادیه اروپا شود که بدترین اتفاق برای اقتصاد انگلیس است. بریتانیایی ‌ها ۱۱ ماه طولانی را در سردرگمی خواهند بود و در این شرایط، بیت کوین می ‌تواند به عنوان امن ‌ترین پناهگاه عمل کند.

اگر جانسون تصمیم خود را تغییر ندهد و یا رهبران اروپایی برای خروج بریتانیا با این کشور به سازش نرسند، خطر خروج بدون توافق از برگزیت بسیار بالا خواهد بود. با این حال، اورسلا فن در لاین (Ursula von der Leyen)، رئیس کمیسیون اروپا متعقد است در چنین بازه زمانی کوتاهی نمی ‌توان به توافق تجاری رسید. وی در این باره عنوان کرد:

اساساً مذاکره درباره همه آنچه که من ذکر کردم غیرممکن است. اما به نظر نمی ‌رسد که بوریس جانسون نظر خود را تغییر داده و تصمیمش ا عوض کند، مخصوصاً به این دلیل توسط پارلمان قبلی به خاطر عمل نکردن به وعده خود درباره خروج از اتحادیه اروپا، تحقیر شد.

بانک مرکزی انگلیس آماده کاهش نرخ بهره است

هفته گذشته مارک کارنی (Mark Carney)، رئیس بانک مرکزی انگلیس (BoE) با اشاره به این موضوع که اگر رشد اقتصادی به روند کند خود ادامه دهد، بانک مرکزی آماده است نرخ بهره را کاهش دهد، سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد. آخرین باری که بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را کاهش داد در سال ۲۰۱۶ بود. بنابراین این اقدام ممکن است باعص صعودی شدن بیت کوین شود.

در دو جلسه آخر که سال گذشته برگزار شد، دو نفر از نه عضو کمیته سیاست پولی (MPC) به طور غیر منتظره ای از کاهش نرخ ۰٫۷۵ درصدی به ۰٫۵۰ درصدی، با استناد به بازار کار نامناسب و عدم اطمینان در مورد برگزیت حمایت کردند.

اظهارات کارنی ثابت می کند که بیشتر سیاست گذاران، احتمالاً اکثریت آنها، قصد ندارند نرخ بهره را کاهش دهند. اما پس از کارنی، سیلوانا تنریرو (Silvana Tenreyro) و گرتیان ولیگه (Gertjan Vlieghe) که از اعضای کمیته سیاست پولی هستند، در صورت ادامه‌دار بودن کاهش رشد اقتصادی، آمادگی خود را برای حمایت از سیاست کاهش نرخ بهره اعلام کرده‌اند. تنریرو طی مصاحبه‌ای در یک رویداد گفت:

اگر عدم اطمینان از توافق تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا و یا تزلزل در رشد جهانی اقتصاد ادامه‌ دار باشد، من نیز به سمت رای دادن به کاهش نرخ بهره بانکی در کوتاه‌ مدت متمایل خواهم شد.

در حالی که تنریرو تایید کرد که ممکن است به کاهش نرخ بهره رای دهد، ولیگه عنوان کرد که برای اجرای هر چه سریع‌ تر سیاست ‌های تسهیلی در ماه جاری میلادی آماده است. جلسه بعدی بانک مرکزی برای ۲۲ ژانویه برنامه ریزی شده است.

بیت کوین
انگلیس، ارز دیجیتال

ولیگه اظهار داشت: من واقعاً نیاز دارم که یک پیشرفت چشمگیر و فوری در داده‌های مربوط به شاخص‌های اقتصادی انگلیس ببینم تا برای رای دادن به کاهش نرخ بهره بانکی زمان بیشتری را منتظر بمانم.

با این حال، براساس داده های مرکز ملی آمار انگلیس (ONS) که چند روز پیش منتشر شد، تولید ناخالص داخلی انگلیس برای ماه نوامبر ۰٫۳ دردصد کاهش یافته، در حالی که تحلیلگران معتقدند که این وضعیت به این زودی ها بهبود نخواهد یافت.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی انگلیس زودتر از موعد سیاست‌ های تسهیلی را اجرا کند. نرخ بهره پایین باعث می شود ارز ملی ارزانتر شود، به همین دلیل ممکن است انگلیسی ها به بیت کوین روی آورند.