video thumb

ارائه یک دلیل مهم برای پذیرش این اینکه روند قیمت بیت کوین هنوز صعودی نشده است!

بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت بیت کوین

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال. منبع: Coin360.com

شاخص MACD ماهانه نزولی است

نمودار ماهانه جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

با نگاهی به گذشته و بازه های زمانی مختلف و با نگاهی به اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی Moving Average Divergence Convergence (MACD) خواهیم دید که در تاریخ ۱ دسامبر روند حرکت به صورت صعودی بوده است و اولین شمع قرمز روی هیستوگرام نمایان شد.

بیت کوین پیش از تغییر جهت در MACD در کل تاریخ خود، هرگز یک شمع واحد را ندیده است. از آنجایی که یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد برای تجارت حرکتی است، این نشان می دهد که احتمال یک دوره نزولی طولانی تر که بیشتر معامله گران دوست دارند آن را بپذیرند وجود دارد.

با این حال، نکته مثبتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که آخرین مرحله صعودی، کوتاه ترین مرحله ای بوده است که MACD در بیت کوین دیده است، فقط ۶ ماه سبز قبل از قرمز شدن. به همین ترتیب، گمانه زنی در مورد پایان زمان بازار خرسی دشوار است.

اگر این مراحل کوچکتر و کوچکتر شوند، در حالتی خوش بینانه، ۴ ماه طول خواهد کشید تا شاهد یک کف و برگشت یا ریورسال (reversal) باشیم، که می تواند حدود ۱ آوریل ۲۰۲۰ رخ دهد.

باندهای بولینگر ماهانه

نمودار ماهانه باندهای بولینگر جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار . منبع: TradingView

هنگام استفاده ترکیبی از اندیکاتورهای باندهای بولینگر (BB) و حجم ماهانه بیت کوین نادیده گرفتن میزان کاهش حجم در طی ۲ سال گذشته غیرممکن است. این امر از بسیاری جهات قابل تفسیر است. برخی ممکن است شکستگی ها (breakouts) در این شرایط را محرک های بسیار کوتاه مدت بدانند، زیرا هیچ علاقه واقعی به دارایی وجود ندارد یا برخی ممکن است آن را زمانی برای طمع بدانند هنگامی که دیگران می ترسند و شروع به انباشتن می کنند.

اگر هیچ علاقه ای به بیت کوین وجود نداشته باشد، بنابراین حرکات قیمتی که شاهد آن هستیم پمپ های کوتاه مدت هستند، زیرا نهنگ ها همچنان که منتظر کف قیمت هستند، محاسبات خود را انجام می دهند.

میانگین متحرک (MA) باندهای بولینگر میزان ۷٫۱۰۰ دلار را به عنوان پشتیبانی اساسی برای بیت کوین نشان می دهد. اگر قیمت به زیر ۷٫۱۰۰ دلار سقوط کند و این سطح قیمت به مقاومت تبدیل شود، می توان انتظار داشت که قیمت بیت کوین به آرامی راه خود را برای سطح حمایت باندهای بولینگر که در حال حاضر بسته به تنظیمات باندهای بولینگر شما بین ۲٫۵۰۰ تا ۳٫۲۰۰ دلار است، باز کند.

کف پشتیبانی BB ممکن است به ۳٫۲۰۰ دلار برسد. با این حال، اعتقاد بر این است که به این میزان کاهش نخواهیم رسید. حمایت در BB به تدریج تا یک ماه افزایش می یابد. اگر این مسیر ادامه پیدا کند، این حمایت تا تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۰ می تواند تا ۳٫۸۰۰ دلار افزایش یابد.

این یک تاریخ مشخص قابل قبول برای کف قیمت است، از آنجایی که انتظار می رود هاوینگ در ماه مه اتفاق بیفتد و افراد بسیاری این نظریه را قبول دارند و آن را به اشتراک می گذارند. یک کاربر توییتر به نام @۲۲loops سال ۲۰۱۹ را حیرت انگیز نامید و در توییتی برای سال جدید اعلام کرد قیمت بیت کوین حدود ۳،۷۹۷ دلار خواهد بود.

چرا قیمت بیت کوین هنوز هم صعودی نیست: رد باندهای بولینگر هفتگی

نمودار هفتگی جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

با توجه به BB هفتگی، می توانیم ببینیم که هفته گذشته بیت کوین در چه نقطه ای سقوط کرد. بیت کوین دقیقاً در میانگین متحرک ۸۴۶۲ دلار رد شد و این دارایی دیجیتال را در قسمت پایین باند های بولینگر باقی گذاشت.

بنابراین، تا زمانی که بیت کوین میانگین متحرک را به پشتیبانی تبدیل می کند، هیچ دلیلی برای برای صعودی بودن بیت کوین وجود ندارد. پشتیبانی، ۶،۳۳۰ دلار را به عنوان آخرین سنگر بیت کوین، قبل از شروع پذیرش قیمت احتمالی زیر ۴۰۰۰ دلار بیت کوین نشان می دهد. با این حال، اگر بیت کوین خود را در مسیر دیگری قرار دهد، شکستن سد ۱۰،۰۰۰ دلاری مشکل اصلی نیست، اما به نظر می رسد کمی بالاتر از ۱۰٫۵۰۰ دلار جایی باشد که انتظار داریم شاهد تقلای بیت کوین باشیم.

در حال حاضر، برای اعلام هر دو سناریو بسیار زود است، اما با این وجود،MACD هفتگی قطعاً دلیل برانگیختن گاوها را نشان می دهد.
حرکت صعودی به MACD باز می گردد

نمودار RSI هفتگی جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

حتی اگر طرفدار بزرگ پیروی از MACD هفتگی به عنوان یک اندیکاتور بسیار مطمئن برای بیت کوین باشید، یک عنصر وجود دارد که نمی توان در وضعیت فعلی از آن غافل شد. اگر قیمت بیت کوین برای ۲ الی ۳ هفته دیگر در محدوده فعلی خود باقی بماند، خط MACD قرار است روندی صعودی را در پیش بگیرد.

با این حال، قرارگیری در اطراف خط صفر خیلی جالب به نظر نمی رسد. اگر نگاهی به ۲ گذر صعودی اخیر بیندازیم، متوجه می شویم که آنها اغلب در- ۴۷۲ و -۸۹۹ رخ می دهند که دومی شتاب بیشتری داشته است.

-۴۷۲ باعث افزایش سرعت مسیر صعودی شد، اما اندکی پس از آن، دوباره قیمت بیت کوین سقوط کرد و به سمت روند نزولی حرکت کرد. نکته اینجاست که بیت کوین باید در MACD هفتگی از مسیر صعودی عبور کند، این امر احتمالاً حدوداً در -۲۰۰ زیر خط صفر اتفاق می افتد. اما این برای حرکت صعودی بعدی چه معنی دارد؟

تاریخ به ما می گوید، شاید هنوز برای اعلام حرکت صعودی بیت کوین خیلی زود باشد و این موضوع توسط شاخص قدرت نسبی (RSI) ضعیف که در حال حاضر فقط ۴۶٫۵۳ را در بازه زمانی هفتگی نشان می دهد، اثبات می شود.

هرچند نمودارهای روزانه نیز احتمالات مورد انتظار را هنگامی که هر ۴ شاخص ذکر شده در این تجزیه و تحلیل را ترکیب می کنید، نشان می دهند.
آیا بازه زمانی روزانه نزولی است یا صعودی؟

نمودار روزانه جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

در بالا مواردی به عنوان یک وضعیت کوتاه نشان داده شده است. قیمت بیت کوین در صدر باندهای بولینگر است. شاخص قدرت نسبی در وضعیت خرید بیش از حد است و حجم آن رو به کاهش است، با این حال حجم معمولاً در آخر هفته ها کمتر می شود.

آخرین اتفاق مورد انتظار این است که MACD به سمت پایین بیاید. در حال حاضر، MACD هنوز قوی است و فعلا نشانه هایی از عبور از آن را نشان نمی دهد.

اگر کاهش قیمت وجود داشته باشد، MACD شروع به پایین آمدن خواهد کرد و سپس در انتظار میانگین متحرک BB با میزان ۳۷۰۰ دلار به عنوان هدف خواهیم بود و به دلیل شکافی که در نمودار CME وجود دارد، این هدف واقع بینانه است.

نمودار روزانه جفت ارز معاملاتی بیت کوین / دلار . منبع: TradingView

CME شکافی برابر با ۷٫۶۸۵ دلار را نشان می دهد. در حالی که این یک شکاف بسیار باریک است که برخی ممکن است بگویند که تقریبا در هفته گذشته بسته شده است، واقعیت این است که این شکاف همچنان در نمودارها وجود دارد و هر کسی می تواند آن را ببیند. بسته شدن این شکاف مطمئناً MACD روزانه را مجبور به عبور از روند نزولی و پایان دادن به شتاب صعودی قیمت بیت کوین خواهد کرد.

سناریوی نزولی

اگر شکاف CME پر شود و بیت کوین همچنان از ۷،۸۶۵ دلار در حال سقوط باشد، سطح حمایت قابل مشاهده آن ۷،۴۰۰ دلار خواهد بود. اگر این سطح نتواند حفظ شود، میانگین متحرک ماهانه در باندهای بولینگر نشان می دهد که ۷،۱۰۰ دلار قیمت قابل حمایتی است.

اگر هر دو سطح حفظ شوند، آخرین فرصت برای بیت کوین ۶،۸۰۰ دلار است و از اینجا قبل از شروع چرخه صعود، منتظر ایجاد روند نزولی دیگری در MACD خواهیم بود.

سناریوی صعودی

از هفته گذشته تغییرات زیادی ایجاد نشده است. MACD روزانه و هفتگی هر دو صعودی هستند و بیت کوین باید این مسیر را ادامه دهد و مقاومت کلیدی که باید شکسته شود همچنان در سطح ۸۵۰۰ دلار باقی می ماند.

با شکستن این سطح، مسیر بیت کوین به شدت تغییر خواهد کرد و جهش بسیار بزرگ تری را به سمت ۱۰٫۵۰۰ دلار تا ۱۱،۰۰۰ دلار ایجاد می کند. گفته می شود که برای ۲ تا ۳ هفته حرکات قیمت ثابت برای بیت کوی در میان مدت صعودی است.