سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تامین برق یک مرکز بزرگ استخراج بیت کوین توسط یکی از نیروگاه‌‌های هسته‌ای دولتی روسیه!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که یکی از نیروگاه‌ های هسته ‌ای دولتی واقع در شهر اودوملیا روسیه ممکن است که به زودی برق یک مرکز بزرگ استخراج بیت کوین را تأمین ‌کند.

در اواخر ماه گذشته، شرکت انرژی اتمی رزاتم (Rosatom) روسیه که متعلق به دولت این کشور است، یک مزرعه استخراج (بیت کوین) را در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای کالینین (Kalinin) در شهر ادوملیا واقع در ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی مسکو افتتاح کرد. بنا بر گفته‌های سرگی نمچنکوف (Sergei Nemchenkov)، رئیس بخش مراکز داده و محصولات دیجیتالی رزنرگواتوم (Rosenergoatom)، یکی از شرکت‌های تابع رزاتم، این شرکت بیش از ۴٫۸ میلیون دلار برای ساخت این مرکز ۳۰ مگاواتی هزینه کرده است.

نمچنکوف عنوان کرد که رزنرگواتوم قصد ندارد برای استخراج اقدام کند بلکه می‌ خواهد از فروش برق مازاد خود به کاربرانی که مصرف برق بالایی دارند و همچنین اجاره فضای موردنیاز برای تجهیزات آن‌ها کسب درآمد کند. نمچنکوف در ادامه گفت:

هم دیتاسنترها و هم ماینرها جزو مصرف کنندگان بزرگ و باثبات انرژی ما هستند و این برای ما به معنای راهی برای ایجاد متنوع سازی است.

طبق آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، رزاتم اولین سازمان دولتی روسیه، یازدهمین اقتصاد برتر دنیاست که از همکاری با ماینرها استقبال می‌ کند. این شرکت با تامین بیش از ۲۴۰ مگاوات برق برای استخراج، می ‌تواند به یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی تبدیل شود.

برای درک بهتر این میزان برق می ‌توان به تأسیسات در حال ساخت بیت مین، غول استخراج دنیا، در راک دیل ایالت تگزاس اشاره کرد که تنها با ۲۵ تا ۵۰ مگاوات آغاز به کار خواهد کرد و در نهایت به ۳۰۰ مگاوات گسترش خواهد یافت. البته مرکز استخراج دیگری هم در همان شهر در حال ساخت است که با ۳۰۰ مگاوات آغاز به کار می ‌کند و سرانجام به ۱ گیگاوات خواهد رسید. هر دوی این مراکز استخراج ادعا می‌ کنند که بزرگ ‌ترین مرکز استخراج دنیا هستند.

نیروگاه کالینین (که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده و به نام فرماندار این شهر که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۶ یکی از سران اتحاد جماهیر شوروی بود نام‌گذاری شده است) هم هم مثل تأسیسات هسته‌ای سیبری، نمونه دیگری از شرکت ‌هایی است که مراکز استخراج خود را نزدیک به تأسیسات هسته‌ ای این کشور بنا می‌ کنند.

استخراج ارز دیجیتال پاداش بلاک استخراج بیت کوین
استخراج ارز دیجیتال ماینینگ بیت کوین ماینرهای چینی

در شهر اودوملیا منطقه‌ ای مستطیل شکل به وسعت حدود ۲۱۵،۰۰۰ فوت مربع برای ۳۰ کانتینر در نظر گرفته ‌شده است که هرکدام تقریباً ۴۰۰ رایانه شخصی جداگانه دارند.

تعرفه برق استخراج برای ماینرها ۴ تا ۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود که البته ارزان ‌ترین تعرفه برق جهان نیست، چرا که در بعضی از مناطق چین و قزاقستان نرخ پایین تر از ۴ سنت را نیز می توان یافت.

اما رزنرگواتوم می خواهد این پروژه را قبل از هر چیز به‌ عنوان یک ‌راه ‌حل قانونی و معتبر برای استخراج ارزهای دیجیتال، روی زمین‌ های شرکت تأمین ‌کننده انرژی، معرفی کند. نمچنکوف اظهار داشت:

“این یک قرارداد کاملاً سفید است.”

رزنرگواتوم برای پیدا کردن مشتری با شرکت ECOS-M، یک شرکت هتلینگ استخراج که به عنوان یک میانجی بین این شرکت و ماینرها عمل می کند، قرارداد همکاری امضا کرده است. شرکت ECOS-M که در سال ۲۰۱۷ در ارمنستان تأسیس شد، با افتتاح یک دفتر استخراج در نزدیکی نیروگاه حرارتی هرازدان، آغاز به کار کرد.
ایلیا گلدبرگ (Ilya Goldberg)، شریک مدیریتی ECOS-M عنوان کرد که تاکنون ECOS-M دو کانتینر در هرازدان را برپا کرده است، اما امیدوار است که ظرفیت این سایت تا ۲۰۰ مگاوات گسترش یابد.

البته به گفته وی بهترین نکته این شراکت، همکاری بسیار راحت این شرکت با رزنرگواتوم است که امیدوار کننده تر است.

نمچنکوف در این‌ باره عنوان کرد: چنانچه ECOS-M بتواند محوطه اودوملیا را به‌ سرعت پر کند، رزنرگواتوم هم در مقابل محوطه‌ های جدیدی را راه‌ اندازی خواهد کرد. وی ادامه داد:

برنامه ما برای شراکت با این شرکت یک برنامه بلندمدت است.

طبق تفاهم نامه ای (MOU) که در ماه فوریه توسط ECOS-M و رزنرگواتوم به امضا رسیده است علاوه بر اودوملیا، ممکن است چهار محوطه رزاتم دیگر نیز در سال های آینده با ماینرها تشکیل شود که دو مورد در سیبری، یکی در منطقه شمالی مورمانسک و یکی هم در منطقه جداشده کالینینگراد در غرب واقع خواهد شد.

طبق گفته‌ های نمچنکوف یکی از این محوطه‌ ها که در شهر سورسک (Seversk) سیبری واقع خواهد شد، بسیار جاه ‌طلبانه خواهد بود. وی گفت: این محوطه با توان الکتریکی در حدود ۲۰۰ مگاوات، گنجایش ۸۴ کانتینر، ۱ مگاوات برای هرکدام را خواهد داشت، که پروژه ساخت آن برای اواخر سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.
طبق این تفاهم نامه، حدود۱۳۰ مگاوات برق دیگر هم در اختیار ماینرهای منطقه کولسکایا و نزدیک نیروگاه هسته ‌ای بالتیک و نیروگاه الکترولیز شیمیایی انگراسک قرار خواهد گرفت.

ساخت این محوطه‌ ها توسط رزنرگواتوم، نتیجه اهداف جاه ‌طلبانه این شرکت برای تبدیل‌ شدن به یک کمپانی ارائه ‌دهنده خدمات مرکز داده عظیم است. اوضاع سیاسی برای این تجارت مساعد است، چراکه در اوایل ماه دسامبر، روسیه قانون ممنوعیت ذخیره اطلاعات خصوصی شهروندان روسی در دیگر کشورها را صادر کرد.

این بدان معناست که هر شرکتی که با اطلاعات شخصی روس ها سروکار دارد، مجبور است آن را در سرورهای داخلی روسیه ذخیره کند یا مبلغ ۲۹۰،۰۰۰ دلار جریمه پرداخت کند و این‌که فعالیت او در داخل کشور ممنوع خواهد شد. قانون دیگری که در سال ۲۰۱۶ تصویب شد، به کلیه شرکت های مخابراتی نیاز دارد تا داده های ارتباطی مشتریان خود را تا سه سال ذخیره کنند و این امر باعث افزایش تقاضا برای ذخیره سازی داده ها می شود.

هاوینگ شبکه بیت کوین <a href=نرخ هش نصف شدن" width="600" height="399" loading="lazy" />
استخراج ارزهای دیجیتال، استخراج بیت کوین

نمچنکفوف گفت: دیتاسنتر مستقر در اودوملیا مجهز به یک ژنراتور دیزلی است که در صورت بروز خرابی ‌های موقت، مثل خرابی سال گذشته نیروگاه کالینین در سال گذشته که به دلیل اتصال کوتاه در یکی از ترانسفورمرهای خارج از نیروگاه به وجود آمد، ارائه بدون وقفه خدمات به مشتریان را تضمین می ‌کند.

گرچه محوطه استخراج از این قبیل ژنراتورها برخوردار نیست، اما به گفته نمچنکوف بروز چنین خرابی در شرایط بحرانی تنها یک یا دو دقیقه به طول خواهد انجامید. به نظر می رسد که روزنروگاتوم در مورد کار با معدنچیان جدی است: به گفته نمچنکوف ، گزینه ای برای استخدام پرسنل غول هسته ای وجود خواهد داشت تا از ظروف معدن مراقبت کنند و از تخصص آن در زمینه مهندسی و ایمنی صنعتی بهره مند شوند. نمچنکوف گفت: این ممکن است در آینده ظروف فلزی را نیز در آینده فراهم کند.

به نظر می ‌رسد که عزم شرکت رزنرگواتوم برای کار با ماینرها کاملاً جدی است. طبق گفته‌ های نمچنکوف، این امکان برای ماینرها در نظر گرفته ‌شده که بتوانند کارکنان این نیروگاه عظیم هسته ‌ای را برای نگهداری از کانتینرهای استخراج، استخدام کرده و از تجربیات آن‌ها در زمینه‌ های مهندسی و امنیت صنعتی استفاده کنند. همچنین ممکن است که در آینده کانتینرهای فلزی از سوی شرکت به ماینرها ارائه شود.

نمچنکوف عنوان کرد که با این وجود، زیرساخت هایی که این شرکت در حال ساختن است می تواند موارد استفاده مختلفی را ارائه دهد. وی گفت اگر روزی روسیه ممنوعیت ارزهای دیجیتال

در شرایط کنونی ما می توانیم میزبان ماینرها باشیم، اما در صورت پایان صنعت استخراج، ما می توانیم میزبان چیز دیگری باشیم.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location