video thumb

۱۰ اتفاق مهمی که ممکن است در سال ۲۰۲۰ در صنعت ارزهای دیجیتال رخ دهد!

سال ۲۰۱۹ از تمامی جنبه‌ها، سالی پربار برای بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بود. در این سال شاهد ظهور اتحادهای جدید و محصولات تجاری جدید مبتنی بر ارز دیجیتال بودیم. طی این سال بیت‌ کوین و اتریوم از بازار خرسی جان سالم به در بردند و تعداد بالایی از پروتکل‌ های بلاک چینی تکامل یافتند و مقیاس رشد خود را گسترش دادند. با توجه به روندی که در طی چند سال اخیر در زمینه ارزهای دیجیتال شاهدش بوده ایم، این نکته را دریافته ایم که در دنیای ارزهای دیجیتال همه چیز به سرعت تغییر می کند. تنها پیش بینی ای که بی خطر به نظر می رسد این است که روایت ها و معیارهایی که امروزه مهم به نظر می رسند، طی مدت چند ماه تحت تاثیر ایده های جدید قرار می گیرند.

با این وجود، به بهانه‌ آغاز سال جدید میلادی در این مقاله مهم‌ترین رویداد‌ها و موضوعات سال ۲۰۲۰ را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این ۱۰ رویداد از اتفاق‌های مهمی هستند که انتظار می روند در سال آینده شاهد آنها باشیم.

۱٫ هاوینگ

رویداد نصف شدن پاداش استخراج (هاوینگ) بیت کوین برای ماه مه سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است. این بدان معناسب که پس از اجرای هاوینگ، ماینر‌هایی که با ارائه‌ی توان محاسباتی در حفظ امنیت شبکه‌ی بیت کوین مشارکت می ‌کنند، در ازای ثبت موفق هر بلاک در بلاک چین بیت کوین، به میزان نصف تعداد بیت کوین ها پاداش دریافت خواهند کرد. چه عوامل اقتصادی ای بر قیمت بیت کوین اثرگذار هستند؟ آیا الگوهای پیش بینی شده ای برای این رویداد وجود دارد؟ ما نیز امیدواریم که بتوانیم آنها را دریابیم.

۲٫ کمیسیون بورس و وراق بهادار ایالات متحده در مقابل تلگرام

تلگرام که یک پلتفرم پیام رسانی است، دومین عرضه سکه اولیه (ICO) از نظر سرمایه‌ی جمع‌آوری شده را در سال ۲۰۱۸ راه‌ اندازی کرده است. توکن‌های گرام تحت معافیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده و به‌طور خصوصی به سرمایه‌گذاران فروخته شد. اما پیش از زمان راه ‌اندازی شبکه‌ بلاک چین تلگرام، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دعوی را بر علیه این شرکت مطرح کرد. اگرچه انتظار نمی‌ رود که کشمکش میان شرکت تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال ۲۰۲۰ نیز به پایان برسد، اما حرکت در این مسیر به ‌طور موثری دیدگاه سرمایه ‌گذاران را در مواجهه با عرضه سکه اولیه، توکن‌ ها و توکن های جدید شکل می ‌دهد.

۳٫ راه اندازی کالیبرای فیس بوک

آیا پروژه لیبرای فیس بوک به برنامه خود برای راه اندازی یک کیف پول برای ذخیره و انتقال استیبل کوین پیشنهادی تا ژوئن ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد؟ اگر این اتفاق بیفتد، ما از نزدیک مراقب شاخص ها خواهیم بود تا به ما بگویند که آیا لیبرا وعده خود را برای تبدیل شدن به بانک افرادی که به سیستم بانکی دسترسی ندارند، تکمیل می کند یا خیر. و امیدواریم بفهمیم که آیا نگرانی های مطرح شده دولت ها در خصوص صدور ارزهای خصوصی با واقعیت نیز مطابقت دارد یا خیر.

۴٫ رکود و بی ثباتی

پس از تولد بیت کوین، استفاده از محرک اقتصادی از طریق سیاست‌های پولی مورد انتقاد گسترده‌ای قرار گرفته است. با توجه به این مسئله که نرخ بهره‌ی اقتصاد‌ی در سراسر جهان منفی است، بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها نسبت به احتمال وقوع بحران اقتصادی در سراسر جهانی هشدار می ‌دهند. بیت کوین در میان عموم به عنوان «طلای دیجیتالی» شناخته می‌شود، بنابراین در مواقع رکود اقتصادی است باید به عنوان یک یک پناهگاه امن عمل کند. اما آیا ارزیابی عملکرد بیت کوین به عنوان پناهگاه امن در برابر بحران اقتصادی در آینده و پس از تجربه‌ شرایط مختلف بازار‌های جهان و واکنش بازار بیت کوین امکان پذیر خواهد بود یا هنوز برای گفتن چنین چیزی هنوز زود است؟ رویدادهای کلان جهانی و واکنش بازار بیت کوین ممکن است جواب ما را بدهد.

۵٫ احزاب سیاسی ایالات متحده

در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش توجه کنگره‌ آمریکا، کاخ سفید و بانک فدرال رزرو ایالات متحده‌ی آمریکا نسبت به حوزه‌ ارزهای دیجیتال بوده‌ ایم. ورود فیس بوک به صنعت دارایی های دیجیتال، توجه سیاستمداران را به این صنعت جلب کرد. از دیدگاه سیاسی بعید به‌نظر می‌ رسد که یک مسئله‌ی قطبی همانند ارزهای دیجیتال به مسئله‌ی احزاب سیاسی آمریکا تبدیل شود. در حالی که به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می ‌شویم، هر یک از نامزد‌ها دیدگاه خود را در برابر ارزهای دیجیتال اعلام می ‌کنند.

سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

۶٫ دارایی های خارج از زنجیره

افزایش استفاده از استیبل کوین تتر در سال ۲۰۱۹، حجم تراکنش ها بیشتر به سمت دارایی های دیجیتال با پشتوانه دارایی های خارج از زنجیره مانند دلار بوده است تا دارایی‌ هایی که ارزش خود را از عوامل شبکه و یا دیگر عوامل بنیادی تعریف نشده دریافت می‌کنند. سوال مهم این است که آیا این موضوع تغییرات گسترده‌ای را در حوزه‌ ارزهای دیجیتال موجب خواهد شد؟ به هر حال این پول اینترنتی جادویی چیست که به نظر می رسد خوب باشد؟

۷٫ پذیرش اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi)

طرفداران اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) معتقدند که برنامه‌ های کاربردی غیرمتمرکز و قرارداد‌های هوشمند، یک نو‌آوری معادل شرکت‌ های سهامی هستند. در حال حاضر، دیفای راهی است برای افرادی که سیستم اقتصاد غیر متمرکز را در شبکه‌ بلاک چین اتریوم جستجو می‌ کنند. آیا اقتصاد غیر متمرکز کاربران جدیدی را به سمت دارایی های دیجیتال جذب می کند؟ آیا بانک های بدون سیستم بانکداری اجازه خواهند داد تا منابع مالی جهانی وارد بخش های جدیدی از اقتصاد جهانی شوند؟

۸٫ ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

ایجاد یوان دیجیتالی توسط بانک مرکزی چین در سال ۲۰۱۹، این کشور را در مسیر انتشار ارز دیجیتال ملی به به اولین اقتصاد بزرگ تبدیل کرد. یوان دیجیتال چگونه می تواند فلسفه ارزهای دیجیتال را تغییر دهد؟ چگونه می تواند تعادل قدرت اقتصادی و موقعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی تغییر دهد؟ آیا سایر کشورها نیز در این زمینه پیشتاز خواهند شد یا آنها سعی خواهند کرد تا به دنبال سایر کشورها حرکت کنند؟ در نتیجه ممکن است در آینده شاهد آغاز فصل جدیدی در تاریخ ارزهای دیجیتال باشیم.

۹٫ سرمایه گذاری نهادی

در حالی که پروپوزال های صندوق ‌های قابل معامله در بورس همچنان تاییدیه‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا را دریافت نکرده است، سایر مشتقات ارزهای دیجیتال همانند قرارداد‌های آتی بیت کوین توانستند بررسی های لازم و مجوز فعالیت نهاد‌های قانون‌ گذاری آمریکا را به ‌دست آورند. کمیته‌ی مبادلات آتی کالای ایالات متحده‌ی آمریکا(CFTC) آمادگی خود را برای پذیرش قرارداد‌های آتی اتریوم نیز اعلام کرده است این ابزارهای مالی جدید چه تاثیری در سطح مشارکت نهادی در ارزهای دیجیتال می تواند داشته باشد؟ اگرچه راه‌اندازی پلتفرم قرارداد‌های آتی بکت در ابتدا با استقبال بالایی مواجه نشده است، اما این مسئله ممکن است که در سال جدید تغییر کند، در نتیجه می‌توان نشانه‌های رشد استقبال از حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ را شاهد باشیم.

۱۰٫ راه اندازی اتریوم ۲٫۰

اتریوم از زمان راه ‌اندازی اش در سال ۲۰۱۵ تاکنون با طرح امنیتی مشابه به اولین ارز دیجیتال بزرگ بازار یعنی بیت کوین عمل کرده است. در حقیقت، بیت کوین و اتریوم با استفاده از مدل اجماع اثبات کار (Proof-Of-Work) راه ‌اندازی شده ‌اند. توسعه‌ دهندگان اتریوم انتظار دارند که در سال ۲۰۲۰ الگوریتم اجماع اتریوم را به الگوریتم اثبات سهام (Proof-Of-Stake) تغییر دهند. اگرچه در گذشته برخی از پروژه‌ های ارزهای دیجیتال با هدف ایجاد بلاک چین بر روی الگوریتم اثبات سهام تلاش کرده‌ اند، اما اتریوم بزرگ ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است که این طرح را مورد آزمایش قرار می دهد.