video thumb

چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ برای ارزهای دیجیتال ؛ ۷ روندی که در انتظار ارزهای دیجیتال است!

با آغاز سال ۲۰۲۰ وارد یک دهه جدید می شویم و فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز به تدریج به تکامل می رسد. بلاک چین نیز به تدریج در حال عملی شدن است و مشکلات جهان واقع را هدف قرار داده است. نقطه عطف این صنعت ممکن است نزدیک باشد. بلاک چین از آزمایش به سمت پیاده سازی در حال حرکت است و جریانات زیر می توانند توجه ها را به این فناوری جلب کنند.

۱- کاربرد های طبیعی بلاک چین

چالش بزرگی که در طی چند سال گذشته در برابر کارآفرینان حوزه بلاک چین در بیش از ۱۳۰ کشور جهان وجود دارد، کاربرد های طبیعی و متقاعد کننده فناوری بلاک چین می باشد. بلاک چین در زمینه هایی که دفترکل توزیع شده در آن قابل اجرا باششد، کاربرد ندارد بلکه، کاربردهای طبیعی تری برای این فناوری که در میان فناوری های پایگاه داده برتر است، شناخته می شود. امیدواریم که در سال ۲۰۲۰ شاهد پیدا شدن چنین کاربردهایی برای بلاک چین باشیم.

۲- بازی هایی که مردم انجام می دهند

صنعت ۳۰۰ میلیارد دلاری بازی های ویدیویی و صنعت ۹۴ میلیارد دلاری قمار آنلاین ارائه دهنده حوزه های کاربردی جالبی برای بلاک چین هستند. جان دی آگوستینو (John D’Agostino)، بنیان گذار Digital Assets Working Group عنوان می کند که “بازی و کالایی کردن تجربه بازی” چیزی است که برای سال ۲۰۲۰ هدف گذاری شده است. وی در ادامه اظهار داشت که می تواند آن روزی را ببیند که بلاک چین با کمک شفافیت و امنیت خود می تواند بسیار موثر و قابل استفاده باشد. توکن ها در این میان می توانند بازار های جدیدی ایجاد کنند و بر تجربه بازی های آنلاین تاثیر بگذارند.

۳- بازگشت بیت کوین

بیت کوین با حجم بازار بیش از ۱۳۰ میلیارد دلاری در بازار، تا کنون موفق ترین پروژه مالی بلاک چین بوده است. با توجه به سخنان مالتم دمیرورس (Meltem Demirors)، از تحلیلگران ارزهای دیجیتال، می توان عنوان کرد که در طول متوسط یک سال می شود یک توسعه دهنده بیت کوین و یا یک توسعه دهنده اتریوم شایسته را در طول یک ماه آموزش داد.

بیت کوین چیز خاصی است و خود را به خوبی مطرح کرده است. اتریوم و سایر پروتکل های ارز دیجیتال، هرگز به اندازه بیت کوین غیر متمرکز نیستند و شنیده می شود که پروژه های مختلفی از پروتکل بیت کوین در دست اجرا است.

جک دورسی (Jack Dorsey) چند ماهی است که به آفریقا مهاجرت کرده و پتانسیل زیادی را برای بیت کوین در آفریقا متصور است. در واقع، میشل چیوونگا (Michelle Chivunga)، مشاور اتحادیه آفریقا می گوید: آفریقا در موقعیتی قدرتمند است که می تواند یکنقش اصلی را در انقلاب دیجیتال با بهره گیری از فناوری های کلیدی مانند بلاک چین بازی کند. اکنون، نوبت آفریقاست.

۴- موضع گیری ضد و نقیض چین

جمهوری خلق چین طی چند هفته دو رویکرد متضاد را اتخاذ کرده است. از یک سو، این کشور پذیرش بلاک چین را اعلام کرده است و از سوی دیگر، اقدامات تندی علیه شرکت های رمزنگاری انجام داده است.

ردیابی حرکت های قیمت بیت کوین همیشه آزار دهنده بوده است. بیت کوین رقیبی برای ارز دیجیتال بانک مرکزی چین است و بنابراین دولت چین، علاقه به پایین آوردن قیمت بیت کوین دارد.

ارزهای دیجیتال
ارزهای دیجیتال

۵- ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) در کانون توجه

با گذشت زمان علاقه فزاینده ای به ایجاد ارز ای دیجیتال ملی از جانب بانک مرکزی ها مشاهده می شود و این مسئله نه تنها در چین و ونزوئلا، بلکه گستره وسیعی از ملت ها مشاهده می شود. سیمون چانتری (Simon Chantry)، بنیان گذار Bitt.com در این باره می گوید:

در سال ۲۰۱۹، تعداد زیادی از بانک های مرکزی مشغول آزمایشات بلاک چینی برای استفاده از این فناوری در سیستم مالی بودند، اما در پیاده سازی آن تردید داشتند. ظهور رقابت در قالب ارزهای دیجیتالی بخش خصوصی و استیبل کوین ها باعث شده است تا بانک های مرکزی در سراسر جهان به پیشرفت استراتژی های فناوری خود بپردازند. من گمان می کنم پیشرفت ملموس تری در ارزهای دیجیتالی صادره از سوی بانک مرکزی در سال ۲۰۲۰ شاهد خواهیم بود، زیرا بانک های مرکزی به دنبال این هستند که بسیاری از پیشرفت های تکنولوژیکی که در طول یک دهه گذشته اتفاق افتاده را به کار گیرند تا سیستم های پرداخت پیشرفته، ایمن و کارآمد را به کشورها و اقتصادشان ارائه دهند.

گفتنی است که. Bitt.com توسط بسیاری از خودیها به عنوان اولین بنیان گذار CBDC مبتنی بر بلاک چین در سال ۲۰۱۶ شناخته شده است. انتظار می رود که CBDC های بیشتری در سال ۲۰۲۰ عرضه شود و تمرکز بیشتر آنها بر همکاری متقابل برون مرزی باشد.

۶- کاستودی در صدر قرار دارد

مسئله حفاظت و کاستودی از ارزهای دیجیتال و نحوه ذخیره آنها بسیار مهم است و علت وارد نشدن بسیاری از سرمایه گذاران موسساتی به فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال همین موضوع می باشد.

این صنعت قصد دارد که استانداردها و روش های بهتری را در مورد حضانت یا کاستودی در سال ۲۰۲۰ به دست آورد. دولت موریس در این زمینه پیشگام بوده است و در حفاظت از دارایی های دیجیتال اقدامات خوبی را انجام داده است.

۷- امنیت سایبری

این مسئله که چگونه ارز دیجیتالی که توسط رمزنگاران ایجاد شده و در بسیاری از مواقع توسط افراد حساس و محتاط نگهداری می شود، با ناکارآمدی های جدی در زمینه امنیت سایبری مواجه است، تعجب برانگیز است.

در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار از صرافی های مختلف دزدیده شده است و احتمالا هک های گزارش نشده ای هم در این میان روی داده است. امید می رود که در سال ۲۰۲۰ اشاهد قدامات امنیتی سایبری بیشتری باشیم. در آینده بیشتر متوجه این موضوع خواهیم شد.