video thumb

هاوینگ بیت کوین چیست؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلیل ‌های افزایش قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

در روز‌های اولی که ساتوشی ناکاماتو اولین بلاکِ بلاک چین را استخراج کرد، پاداش استخراج هر بلاک در آن زمان ۵۰ بیت کوین بود که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۲۵ و ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت. تخمین زده می‌شود نصف شدن پاداش بعدی سال ۲۰۲۰ به وقوع بپیوندد و میزان آن به ۶.۲۵ برسد. به طور کلی پس از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود. اما با توجه به اینکه میزان بیت کوین ‌های قابل استخراج هر ۴ سال و بعد از استخراج هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می ‌یابد لذا استخراج آخرین بیت کوین تا حدود سال ۲۱۴۰ به طول خواهد انجامید.

تاریخچه هاوینگ
هاوینگ بیت کوین

پاداش استخراج بیت کوین

بیت کوین‌ پاداشی است که به استخراج ‌کننده‌ هایی داده می‌شود که بلاک‌ های جدید را به بلاک چین اضافه می‌کنند. استخراج‌ کننده ‌ها افرادی هستند که تراکنش ‌های انجام شده در شبکه بیت‌ کوین را تایید می‌کنند و بعد از تایید مقدار مشخصی تراکنش، یک بلاک تولید شده و به بلاک چین اضافه می‌شود. این کار نیازمند هزینه و برق فوق ‌العاده زیادی است، پس در ازای این کار به آن‌ ها بیت‌ کوین تعلق می‌گیرد. هر بلاک جدید در حال حاضر ۱۲٫۵ بیت کوین پاداش برای استخراج ‌کننده‌ها به ارمغان می‌آورد، اما این مقدار در سال ۲۰۱۶ دوبرابر و ۲۵ بیت کوین بود. برای خرید بیت کوین با سایت معتبر ارزجو همراه باشید.

قوانین پروتکل بیت کوین

وقتی ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار قوانین پروتکل بیت کوین را تدوین می‌کرد، دو قانون مهم را در کنار بقیه قرار داد.

  1. اولین موضوع این بود که تعداد بیت ‌کوین ‌های موجود در جهان محدود و تنها ۲۱ میلیون عدد است.
  2. قانون دوم هم نصف شدن تعداد بیت ‌کوین ‌های پاداش داده شده به استخراج ‌کننده‌ ها بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک بود.

این موضوع به این معنی است که اگر در ابتدا برای هر بلاک ۲ بیت ‌کوین پاداش داده می ‌شده است، بعد از ۲۱۰ هزار بلاک این مقدار به ۱ بیت‌ کوین کاهش پیدا می‌ کند.

علت وقوع هاوینگ بیت کوین چیست؟

اگر کوین ‌ها به سرعت تولید شوند و یا هیچ نقطه پایانی برای تولید بیت‌ کوین ‌ها وجود نداشته باشد، در نهایت تعداد فوق‌ العاده زیادی بیت‌ کوین تولید شده است که ارزش خود را از دست می ‌دهند. دلیل اصلی برای انجام این کار این است که تورم را تحت کنترل در بیاوریم. یکی از مهم‌ ترین مشکلات ارزهای فیات سنتی این بود که بانک ‌های مرکزی می‌توانند هر مقدار که دوست دارند پول جدید چاپ کنند. با چاپ زیاد پول طبق قانون عرضه و تقاضا ارزش هر اسکناس پایین‌تر می‌ رود. از طرفی دیگر بیت کوین را داریم که قصد دارد کالایی شبیه به طلا شود. میزان طلای موجود در دنیا محدود است و با هر گرم طلایی که استخراج می ‌شود، استخراج طلاهای جدید سخت ‌تر شده و قیمت آن نیز بالاتر می‌ رود.

علت وقوع هاوینگ
هاوینگ بیت کوین

زمان وقوع هاوینگ بیت کوین بعدی

با توجه به اینکه مدت زمان لازم برای تولید یک بلاک (۱۰ دقیقه) را به طور تقریبی می‌دانیم، هاوینگ بعدی باید تقریبا در ماه می سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد.  برخی از کاربران فعال شبکه بیت کوین متوجه شده ‌اند که ماین کردن هر بلاک ۹ دقیقه و ۲۰ ثانیه طول می‌کشد که ۷ درصد سریعتر از ۱۰ دقیقه قبلی است. به این ترتیب احتمال دارد هاوینگ کمی زودتر از تاریخ اعلام شده اتفاق بیفتد.

سابقه ی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت

در سال ۲۰۱۶ یک هفته بعد از هاوینگ هیچ اتفاق خاصی در مورد قیمت بیت کوین نیفتاد و با همان قیمت ۶۵۰ دلار معامله می‌شد. یک هفته بعد از آن نیز قیمت بیت کوین به ۶۷۵ دلار رسید که تغییر بزرگی نبود. علاوه بر این در تاریخ ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی وقتی اولین هاوینگ بیت‌ کوین رخ داد، قیمت بیت کوین ۱۳٫۴۲ دلار بود و در آن زمان نیز تغییر خاصی مشاهده نشد.

تخمین تاثیر هاوینگ بر روی قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت‌ کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به منظور جلوگیری از تورم بیت کوین به وجود آمد. با توجه به اینکه این موضوع اساسا بر پایه نصف کردن میزان بیت کوین‌ های تولید شده است، خیلی از افراد فعال در حوزه خرید ارز دیجیتال اعتقاد دارند که هاوینگ بیت کوین تاثیر فوق ‌العاده و شدیدی روی قیمت بیت کوین دارد. بحث ‌هایی در مورد دو سناریوی بالا رفتن قیمت و یا بدون تغییر بودن آن بعد از هاوینگ وجود دارد. خیلی از افراد اعتقاد دارند که اکثر کاربران با پدیده هاوینگ بیت‌ کوین آشنایی دارند و این موضوع آن‌ها را سورپرایز نمی‌کند، در نتیجه قیمت نیز بدون تغییر باقی خواهد ماند. برخی دیگر نیز می‌گویند با توجه به اینک بعد از هاوینگ بیت‌ کوین عرضه بیت کوین کم می‌شود، تقاضا زیاد شده و به این دلیل قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.