video thumb

آمادگی بیت کوین برای ورود به یک مرحله ناباورانه!

طی هفته ی گذشته قیمت بیت کوین (BTC) مسیری قابل پیش بینی و مورد انتظار را طی کرد و ۸ درصد از قیمتش که ۷،۵۷۱٫۸۰ دلار بود را بین ۸ دسامبر و ۱۴ دسامبر اصلاح کرد. آیا این بدان معنی است که این دارایی دیجیتال در حال بازگشت است؟ پس باید واقعیت ها را بررسی کرد.

در حال حاضر، بیت کوین فقدان مشخصی از شاخص های صعودی که به معنی امید به بازگشت کوتاه مدت است را نشان می دهد و حتی جان بولینگر (John Bollinger) ، بنیان گذار شاخص باند های بولینگر (Bollinger Bands) نیز این موضوع را توئیت کرد. وی در این باره عنوان کرد:

بیشترین ارزهای دیجیتال در سطح فشار باند بولینگر یا در نزدیکی آن هستند. وقت آن رسیده است که توجه کنید.

در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال. منبع: Coin360.com

فشار باندهای بولینگر چیست؟

شاخص باند های بولینگر، ابزاری است که بسیاری از معامله گران بدون آن نمی توانند زندگی کنند. این شاخص از ۳ خط تشکیل شده است، خط مرکزی به رنگ قرمز میانگین متحرک moving average (MA) و باند پایین به عنوان پشتیبانی پویا (dynamic support) است، در حالی که باند فوقانی به عنوان یک مقاومت پویا (dynamic resistance) عمل می کند.

نمودار روزانه جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

وقتی نوسانات افزایش می یابند، باندها به طور خودکار گسترش می یابند و وقتی نوسانات کاهش می یابند، منقبض می شوند. برای معامله گران روزانه این یک ابزار ارزشمند است، زیرا میانگین متحرک می تواند چندین هدف داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر قیمت دارایی برای مدت طولانی در میانگین متحرک (MA) قرار بگیرد که به طور معمول وقتی نوسانات کمی وجود دارد و یا اصلا وجود ندارد این اتفاق می افتد، باندهای بالا و پایین شروع به بسته شدن و “فشار” به یکدیگر می کنند که منجر به شکست می شود.

هنگامی که باندها گسترده هستند، معامله گران معمولاً بازی قیمت بین میانگین متحرک و مقاومت را مشاهده می کنند، به این معنی که میانگین متحرک به عنوان یک سطح پشتیبانی و همچنین بین میانگین متحرک و پشتیبانی عمل می کند، در این صورت میانگین متحرک تبدیل به سطح مقاومت می شود.

وقتی باندها گسترده هستند، معمولاً زمان مناسبی برای انجام معاملات است، زیرا می توان بین سطح پشتیبانی و سطح مقاومت حرکت کرد. با این اقدام قیمت تقریباً قابل پیش بینی است.

با این حال، هنگامی که BB فشرده می شود، مشخص می شود که شکست در کدام مسیر رخ می دهد و این همان چیزی است که جان بولینگر به آن اشاره دارد. یک حرکت بزرگ رخ خواهد داد، اما در کدام مسیر؟

شاخص MACD روزانه در نزدیکی گذر از روند نزولی است

نمودار MACD روزانه جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

برای سنجش اینکه شکست احتمالی ممکن است در کدام جهت رخ دهد، همگرایی واگرایی میانگین متحرک MACD می تواند سرنخ هایی را ارائه دهد. الگویی که در حال حاضر شاهد آن هستیم را می توان در ماه سپتامبر نیز مشاهده کرد، زمانی که قیمت بیت کوین حدود ۳۰۰۰ دلار کاهش یافت. با این حال، می توان آن را در ماه اکتبر نیز مشاهده کرد، زمانی که قیمت بیت کوین به طور غیر منتظره ای با ۳۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

هر دوی این حرکات همزمان با فشار باند بولینگر رخ دادند. اما آیا این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین همان حرکتی را که در اواخر اکتبر انجام داد، مجددا تکرار کند؟

MACD ماهانه دقیقاً دارای همان روند نزولی است

نمودار MACD ماهانه جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

MACD ماهانه بندرت از حد وسط عبور می کند. در حقیقت، در تاریخ پیدایش بیت کوین تاکنون، ظاهراً فقط ۴ بار از آن عبور کرده است. با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۰، به نظر می رسد که دارندگان بیت کوین مشکلات بسیار زیادی را تحمل می کنند.

آخرین باری که این اتفاق افتاد، بیت کوین ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داد، زیرا از ۸،۵۰۰ دلار در ژوئیه ۲۰۱۸ به کمترین میزان خود و در محدوده ۳،۳۰۰ دلار در ماه فوریه ۲۰۱۹ سقوط کرد.

شاخص RSI کمی امیدواری را تقویت می کند

نمودار روزانه BTC USD RSI. منبع: TradingView

در حال حاضر، شاخص قدرت نسبی (RSI) در حال نشان دادن وضعیت oversold نیست. شاخص RSI روزانه در حال حاضر در حدود ۳۳٫۸۰ است و همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، بیت کوین قبل از چند ماه اخیر تا جایی در اواسط دهه ۲۰ بازگشتی را تجربه نکرده بود.

نمودار RSI هفتگی جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

شاخص RSI هفتگی نیز وضعیت بهتری ندارد. مطابق شکل زیر، وضعیت فعلی آن در حدود ۴۰ است، در حالی که آخرین باری که RSI را به حرکت درآورد، ۲۳٫۷۰ بود.

نمودار RSI ماهانه جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

در نهایت، شاخصRSI ماهانه رقمی حدود ۵۲ را نشان می دهد. اما در نمودار ماهانه ، بیت کوین همیشه در حدود ۴۲ بازگشت داشته است.
آن چه که هر سه ی این نمودارهای RSI به آن اشاره دارند این است که احتمالاً بیت کوین قبل از تجربه بازگشت صعودی سقوط خواهد کرد.

تا زمانی که بیت کوین به سطحی تاریخی نرسیده باشد، هیچ سیگنال خرید روشنی برای معامله گران وجود ندارد و احتمالاً هرگونه افزایش قیمت بین زمان حاضر و پایان سال برای کوتاه مدت رخ خواهد داد.

سناریوی صعودی

قیمت بیت کوین
قیمت بیت کوین

نمودار روزانه جفت ارز بیت کوین / دلار. منبع: TradingView

قیمت بیت کوین در حمایت باند بولینگر حدود ۷،۱۰۰ دلار است و اگر گاوها کنترل را به دست بگیرند، سطح مقاومت کلیدی می تواند یک میانگین متحرک در ۷،۳۲۰ دلار و پس از آن ۶،۶۰۰ دلار برای یک شکست قیمت باشد. این امر، امکان گسترش ماینگین متحرک باند بولینگر هفتگی در حدود ۹،۳۰۰ دلار را افزایش می دهد.

در حالی که من انتظار دارم که قیمت بیت کوین به شکاف CME که هفته گذشته با ۷٫۲۶۵ دلار بسته شده بود، برسد، اما تاریخ نشان می دهد که ممکن است به این قیمت برسد و به سرعت دوباره به حمایت بازگردد.

سناریوی نزولی

ما مطمئناً در وضعیت نزولی هستیم و بیت کوین قبل از آغاز ۶،۹۰۰ دلار به عنوان آخرین سطح حمایت کلیدی تا حدود ۵،۰۰۰ دلار، باید در ۷۴۰۴۰ دلار باقی بماند. با این حال، هر چه ما بیشتر در کانال یک طرفه باقی بمانیم، فرصتی بیشتر برای بازگشت صعودی وجود خواهد داشت، زیرا باندهای بولینگر پایین تر در هفته در تمام بازه های زمانی طولانی تر بالا می روند.

با وجود همه این مسائل، روند نزولی می تواند به حداقل ۲۸۰۰ دلار در ماه های آینده برسد، اما هر چه مدت طولانی تر بیت کوین در کانال یک طرفه باقی بماند، این رقم بالاتر می رود.