video thumb

تعرفه برق استخراج بیت کوین در ایران تغییر می‌کند؟

در پی تصویب مصوبه اخیر در مورد تعیین تعرفه برق برای فعالان در زمینه استخراج رمزارزها، شاهد مخالفت هایی در این زمینه بودیم. عباس آشتیانی که از فعالان انجمن بلاکچین است، به دلایل این مخالفت ها اشاره کرده است. به نظر می رسد بلاتکایف ماندن فعالان این زمینه و نیز لطمه به تولید ملی کشور از اصلی ترین دغدغه های اوست. در ادامه سخنان این عضو انجمن بلاک چین را به صورت کامل می خوانید.

دلایل وزارت نیرو موجه نیست!

عباس آشتیانی از اعضای انجمن بلاکچین در ایران گفت: ” دلایل وزارت نیرو از جمله دلایلی مانند این که منابع تولید برق کافی نیست یا شبکه ناپایدار است دلایل موجهی نیست.

آشتیانی اضافه کرد: ” چیزی نزدیک به ۱۳ هزار مگاوات از تولید کشور، مورد استفاده قرار نمی گیرد و دلیل آن این است که برای ایام پر استفاده سال ذخیره امنی داشته باشیم. ایام پر استفاده و به اصطلاح پیک در هر سال، از ۳۰۰ ساعت تجاوز نمی کند.”

آیا تعیین تعرفه برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال کار درستی است؟

بر اساس گزارشی که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، چند سالی است که صحبت در مورد ارزهای دیجیتال در کشورمان شنیده می شود. از سال گذشته در زمینه استخراج و نیز تولید این ارزها شاهد فعالیت های زیادی هستیم. در پی این گرایش ها، وزارت نیرو اقدام به تعیین نرخ برق برای این فعالیت ها نموده است.
عباس آشتیانی که در کارگروه ماینینگ نیز فعال است در این مورد گفت:” این موضوع دلیل استفاده ی حداقلی از ظرفیت نیروگاه های موجود است. همه مسائل را می توان حل کرد. مساله اصلی این است که مدیریت قاطعی بر منابع وجود ندارد و مانند دیگر منابع بیت المال که متعلق به همگان است، بر صنعت برق کشورمان نیز متاسفانه کنترل کاملی وجود ندارد.”
او ادامه داد: ” در این بخش حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه رها شده است. ما در حال از دست دادن فرصت ها هستیم. انتظار می رود با پیگیری مسئولین دل سوز کشوری، در تعرفه تعیین شده تجدید نظر صورت گیرد و برای تجهیزات موجود چاره ای اندیشیده شود.”

وی اعلام کرد که با تمام قوا و با بهره گیری از همه پتانسیل های موجود، همانند گذشته، آماده است تا راهکارهای درست و اصولی برای استفاده از ظرفیت های کشوری ارائه کند و نیز به گسترش این ظرفیت ها کمک کند.

وضعیت پیش آمده بر خلاف شعار ” اقتصاد مقاومتی” است

آشتیانی در ادامه گفت:” باید به فرمایشات رهبر انقلاب در جهت اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری بکنیم. از هیات دولت انتظار می رود، به افرادی که سابقا در این زمینه فعال بوده اند توجه بیشتری بشود. این افراد متاسفانه با سرمایه ای بیشتر از ۵۰۰۰ میلیارد تومان، اکنون کاملا در سردرگمی هستند و محدودیت ها و چالش های زیادی سر راه شان قرار دارد.
از مصوبه مذکور برداشت می شود که نقش وزارت نیرو در آن پر رنگ است. کارشناسان این وزارت خانه، مستندات و دلایلی را برای این کار در نظر دارند که مطمئنا عموم مردم را راضی نکرده و موجب مخالفت و نارضایتی همه به ویژه افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند. این مصوبه خودش مانعی است بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید هر چه بیشتر داخلی.”

می توان به راه حل های بهتر فکر کرد

آشتیانی عضو انجمن بلاک چین تاکید کرد که هر چه استفاده از برق در صنعت بیشتر می شود مسلما پیشرفت و تولید در آن صنعت بیشتر است. او ادامه داد:
” شیوه ی تعیین تعرفه مشخص برای فعالیت هایی مانند استخراج رمزارزها شیوه درستی نیست. این شیوه با استعدادها و دلایلی غیر علمی مثل سطح درآمدی و میزان سود، پیش می رود و فاکتورهای غیر ثابت کسب و کار را در نظر نگرفته است. فاکتورهای ذکر شده بر مبنای میزان ریسک پذیری و چگونگی تولید تعیین می گردد. شیوه به کار گرفته شده که شیوه درستی هم نیست، به جای راه حل های درست قانونی، که سهم کشور را از فعالیت های اقتصادی تعیین می کند در پیش گرفته شده است. درست تر این است که سهم کشور از این فعالیت ها، توسط مالیات اخذ شود.”

بر اساس صحبت های مطرح شده، بخش خصوصی که در زمینه رمزارزها فعال بوده است اکنون کاملا بلاتکلیف است . تعرفه های تعیین شده و اجرای مصوبه مذکور، به کل باعث نابودی صنعت رمزارزها خواهد شد و یا باعث می شود تنها قشر خاصی بتوانند به فعالیت در این صنعت بپردازند.

اعلام تعرفه ها توسط وزارت برق

وزارت برق قبلا تعرفه های جدید را برای فعالان صنعت رمزارزها به شرح زیر اعلام کرده بود: “برای ۸ ماه از سال که ماه های غیرگرم به حساب می آید، تعرفه برابر با ۵۰ درصد تعرفه برق صادراتی محاسبه می شود که برابر با ۴۸۰ تومان است. از خرداد ماه تا شهریور ماه که ماه های گرم به حساب می آید تعرفه برابر با دو برابر قیمت برق صادراتی، محاسبه می گردد. ضمنا اعلام شده بود که مراکز فعال در زمینه رمزارزها، ساعت های اوج بار که ۳۰۰ ساعت از سال را شامل می شود حق فعالیت ندارند. ساعت های اوج بار قبلا به همه مراکز مربوطه ابلاغ شده بود.”
گفته می شود اگر فعالان این صنعت در حد وسیعی به فعالیت بپردازند، از تخفیفی معادل ۲۰ درصد بهره مند می شوند.
استفاده از استخرهای داخلی هم ۱۵ درصد تخفیف برای متقاضیان به همراه می آورد.

مراکز غیر مجاز را معرفی کنید و پاداش بگیرید

افرادی که در شناسایی فعالان غیر مجاز به مراجع قانونی کمک کنند پاداش دریافت خواهند کرد. این پاداش معادل ۲۰ درصد از خسارتی است که مراکز غیر مجاز به شبکه وارد کرده اند. با افراد و مجموعه هایی که به شکل غیر قانونی از برق استفاده کنند نیز مطابق قانون و تشخیص مراجع قضایی برخورد می شود.
درست است که استخراج رمزارزها در ایران قانونی اعلام شده است اما هم چنان هر گونه فعالیت اعم از معامله، خرید، فروش و… با این رمزارزها غیرقانونی است. با این حال، برخی در سطوح کوچک توانسته اند قانون را دور بزنند و به خرید و فروش رمزارزها مخصوصا بیت کوین بپردازند.