video thumb

ارز دیجیتال فیس بوک چیست؟

ارز دیجیتال فیس بوک چیست؟

لیبرا یا ارز دیجیتال فیس بوک، نوعی ارز مجازی یا دیجیتال است که پشتیبان آن، ذخایر پولی غیر مجازی نظیر سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی است و یک شبکه نگهبان از آن محافظت می‌کند. گرچه ممکن است بهای ارز دیجیتال فیس بوک همیشه با ذخایر پیشتیبان آن همسطح نباشد اما بنا به ادعای فیسبوک، خریداران و مالکان این ارز، امنیت بالایی برای تبدیل آن به ارزهای سنتی خواهند داشت. شبکه‌ ای برای تبادل این ارز در نظر گرفته شده که فیسبوک هنوز اطلاعات بیشتری درباره ی آن منتشر نکرده است. لیبرا برای تمام کسانی که یک گوشی هوشمند و اینترنت داشته باشند، در دسترس خواهد بود و از طریق چند صرافی کریپتوی قانونی، موسسات بانکی و صرافی‌های خُرد، قابلیت خرید و فروش دارد.

مفاد وایت پیپر ارز دیجیتال فیسبوک

با بررسی دقیق سپید نامه ی لیبرا میتوان سه مشخصه اصلی را برای این ارز دیجیتال در نظر گرفت:

  1. لیبرا بر روی یک شبکه بلاک چین ایمن، قابل‌ اعتماد و مقیاس ‌پذیر پیاده سازی شده است و پشتوانه آن پول‌هایی مانند سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی هستند. در واقع می توان گفت که یک سیستم از لیبرا پشتیبانی می‌کند.
  2. ارز دیجیتال فیسبوک بر بستر بلاک چین عمومی و متن باز به نام بلاک چین Libra فعالیت می‌کند و بر اساس آنچه در وایت پیپر لیبرا منتشر شده، شرکت‌ های دیگر نیز می‌توانند از آن به‌ عنوان پلتفرم مالی خود استفاده کنند.
  3. پشتوانه ارز دیجیتال فیسبوک، دارایی‌ ها و سپرده‌ های واقعی هستند و برای هر یک عدد لیبرا که ایجاد می شود، حجم زیادی از سپرده‌ های بانکی و اوراق بهادار دولتی وجود خواهند داشت. در حقیقت، سپرده ی لیبرا با این هدف ایجاد شده تا بتواند درطول زمان، ارزش این رمز ارز را حفظ کند.

نکته مهم دیگر این است که ارز دیجیتال لیبرا به عنوان یک ارز دیجیتال پایدار در نظر گرفته شده و کاملا دارای پشتوانه هایی نظیر سپرده‌ های بانکی و دارایی ‌های حقیقی می ‌باشد. شرکت فیسبوک نیز اعلام کرده است که شرکت لیبرا وظیفه ی تولید کوین‌ ها و ارتباط آن‌ ها با سپرده ‌ها را به ‌عهده خواهد داشت.

ارز دیجیتال لیبرا
لیبرا چیست

تفاوت بیت کوین با ارز دیجیتال فیس بوک چیست؟

فقط نهادهایی که مجوز لازم را داشته باشند به این شبکه رایانه‌ ای دسترسی خواهند داشت. از این نظر نحوه ی اداره ی لیبرا با بیت‌کوین (نخستین و معتبرترین رمز ‌ارز جهان) متفاوت است،‌ چراکه بیت‌کوین یک نهاد گرداننده ندارد.

نرم‌‌افزار اجرا کننده ی لیبرا یک نرم ‌افزار متن باز است به این معنا که شرکت‌ های دیگر می‌توانند بر اساس ساختار آن اپلیکیشن‌هایی بسازند که با این نرم ‌افزار کار کند. همچنین انجمن بنیانگذار لیبرا در نظر دارد پنج سال پس از راه ‌اندازی آن، یک زنجیره ی بلوکی بدون نیاز به مجوز برای آن تدارک ببیند. برای خرید بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتال با سایت ارزجو همراه باشید.

اعضای انجمن ارز دیجیتال فیس بوک

انجمن اداره ‌کننده ی پروژه ی لیبرا ۲۸ عضو دارد و نهادی غیر انتفاعی است که دفتر مرکزی آن در ژنو سویس واقع شده است. این انجمن بر تصمیمات عمده‌ ای که درباره این پول مجازی گرفته می‌شود نظارت خواهد کرد. شماری از اعضای کنونی این انجمن عبارتند از:‌ مستر کارت، شرکت اعتباری ویزا، اسپاتی‌ فای، پی ‌پال، ای ‌بی، اوبر. حداقل سرمایه‌گذاری لازم برای عضویت در این مجموعه ۱۰ میلیون دلار بوده است.

فعالیت خزانه ارز دیجیتال فیس بوک چیست؟

سرمایه موجود در این خزانه از دو طریق فراهم می شود؛ سرمایه‌گذاران سازمانی و کاربران فیسبوک. هرچه پول بیشتری توسط کاربران و سرمایه‌گذاران به خزانه لیبرا منتقل شود، لیبرای بیشتری تولید خواهد شد. همچنین عواید حاصل از لیبرا، به کاربران پرداخت نخواهد شد اما در عوض، این عواید به دو صورت خرج می گردد:

  1. برای هزینه فعالیت‌ های جاری انجمن مانند توسعه اکوسیستم و فعالیت‌ های تحقیقاتی
  2. برای پرداخت سود به سرمایه‌ گذاران اولیه پروژه لیبرا

کیف پول مجازی فیسبوک

کیف پول مجازی فیسبوک، امتیازی ویژه برای لیبرا است. خریداران می‌توانند برای تهیه، پس‌انداز، واریز، دریافت و نیز خرج کردن لیبرا از کیف پول مجازی فیسبوک به نام کالیبرا استفاده کنند. کالیبرا به شکل اپلیکیشن روی تلفن همراه در دسترس خواهد بود و همچنین دکمه ‌ای ویژه ی اتصال به کالیبرا روی مسنجر فیسبوک و واتس‌آپ تعبیه خواهد شد. فیسبوک مایل است نهاد های گرداننده ی لیبرا و کالیبرا را جدا از هم نگه دارد. بنابراین دفتر مرکزی کالیبرا که حدود یکصد کارمند دارد در پارک منلوی کالیفرنیا واقع است.

زمان عرضه ی لیبرا

فیسبوک در تلاش است که تا چند هفتۀ دیگر، نسخه آزمایشی این پلتفرم را آماده کند اما ارز لیبرا و والت کالیبرا، در نیمۀ اول سال ٢٠٢٠ برای استفاده کاربران آماده خواهد شد. با وجود اینکه در ابتدای راه‌اندازی این پلتفرم، تنها راه ذخیره و ارسال لیبرا، والت کالیبرا خواهد بود اما انتظار می‌رود که با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان والت ‌های لیبرای خود را ایجاد کنند.

ارز دیجیتال لیبرا
لیبرا

امنیت ارز دیجیتال فیس بوک

هر کس می‌خواهد از کالیبرا استفاده کند باید نوعی فرآیند شناسایی را طی کند. این فرآیند با تأیید هویت کاربر بر اساس مدارک شناسایی رسمی او، از انجام جرائم مالی پیشگیری می‌ کند. فیسبوک همچنین اعلام کرده که اگر کاربر تلفن‌ همراهش را گم کرده، یا گذر واژه ‌اش را فراموش کند کالیبرا از وی پشتیبانی نرم ‌افزاری می‌کند. ضمنا اگر از حساب یک کاربر دزدی شود فیس بوک آن مبلغ را به حساب وی بر می‌ گرداند. مدیران فیس بوک همچنین قول داده‌اند که از اطلاعات حساب کالیبرای کاربران برای منظورهای تبلیغاتی استفاده نخواهند کرد.