سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین یا هاوینگ چیست؟

نصف شدن پاداش استخراج یا هاوینگ رویدادی است که در آن میزان بیت کوین های جدید ایجاد شده، نصف می شود. این رویداد هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد. همانطور که بسیاری می دانند، عرضه بیت کوین (BTC) محدود است. پس از تولید ۲۱ میلیون کوین، شبکه متوقف خواهد شد. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که اغلب از بیت کوین به عنوان “طلای دیجیتال” یاد می شود، دقیقاً مانند فلز زرد (طلا) که مقدار محدودی از آن در جهان وجود دارد و روزی همه آن استخراج خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین استخراج شده و در گردش است که این مقدار تقریبا ۸۵ درصد از کل میزان قابل عرضه است. اما این بدان معنا نیست که این ارز دیجیتال به زودی به آخرین حد خود خواهد رسید. دلیل آن پروتکلی است که از همان ابتدا در بلاک چین بیت کوین قرار داده شد. بر اساس آن در هر ۲۱۰ هزار بلاک، به اصطلاح هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج رخ می دهد و تولید کوین های جدید مشکل تر می شود، دقیقا مانند طلا که پیدا کردن ذخایر جدید با گذشت زمان چالش برانگیزتر می شود.

به طور ویژه این پروتکل، پاداش بلاک ها را به نصف کاهش می دهد. بنابراین، هر بار که هاوینگ بیت کوین رخ می دهد، استخراج کنندگان ۵۰ درصد بیت کوین کمتری را برای تائید تراکنش ها نسبت به قبل دریافت می کنند.

خب، اما “پاداش بلاک” چیست؟

به طور خلاصه باید عنوان کرد که پاداش بلاک مقدار بیت کوینی است که یک ماینر برای افزودن هر بلاک جدید به بلاک چین بیت کوین دریافت می کند.

برای توضیح بیشتر باید ریشه این مفهوم را در بلاک چین بیت کوین جستجو کرد. به طور کلی بلاک چین یک دفترچه دیجیتالی است که اطلاعات مربوط به تراکنش ها را در بلاک هایی به اندازه یک مگابایت ذخیره می کند. به عنوان مثال، وقتی شخصی بیت کوین را برای شخص دیگری ارسال می کند، این تراکنش در یک بلاک به همراه حدود ۵۰۰ تراکنش دیگر که تقریبا در همان زمان ثبت شده، ذخیره می شود.

پاداش بلاک، مقدار ارز دیجیتالی است که ماینرها در زمان حل و تایید موفقیت آمیز یک بلاک و پس از حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از سخت افزارهای خاص خود، دریافت می کنند. این، پاداش انجام کار سخت آنها است.

بعد از هاوینگ بعدی، ماینرها چقدر بیت کوین دریافت می کنند؟

در هاوینگ بعدی پاداش استخراج به ۶٫۲۵ بیت کوین می رسد. در ابتدای راه اندازی بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک ۸ برابر بیشتر بود.

وقتی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، ماینرها برای استخراج هر بلاک ۵۰ بیت کوین پاداش دریافت می کردند. بنابراین، در کل ۱۰۵۰۰۰۰۰ بیت کوین قبل از هاوینگ بعدی در ماه نوامبر ۲۰۱۲ استخراج شد که در این زمان پاداش استخراج به ۲۵ بیت کوین برای استخراج هر بلاک کاهش یافت.

ممکن است این مقدار پاداش بر اساس قیمت فعلی بیت کوین، بسیار زیاد به نظر برسد (بیش از ۳۶۵،۰۰۰ دلار برای هر بلاک، بر اساس ارزش فعلی). اما در آن زمان این شبکه تنها شروع به رشد کرده بود و هیچکس به طور مشخص نمی دانست که آیا مردم از این مفهوم استقبال می کنند و بر روی بلاک چین بیت کوین سرمایه گذاری خواهند کرد تا ماندگار شود و گسترش آن ادامه یابد یا خیر.

واقعیت این است که قیمت هر بیت کوین در آن زمان و در بالاترین سطح خود در ژوئن ۲۰۱۱ برابر ۳۱ دلار بود. اما بعد، این حباب بیت کوین ترکید و قیمت بیت کوین قبل از به رسیدن پایان سال به ۲ دلار برگشت. با این وجود، استخراج برای کسانی که در اوایل وارد این کار شده اند، بسیار سودآور بوده است که این یکی از بزرگ ترین دلایلی است که منتقدین بیت کوین آن را یک طرح پانزی می دانند.

دومین رویداد کاهش پاداش استخراج بیت کوین در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۶ و زمانی که تعداد بلاک ها به ۴۲۰۰۰۰ رسید، رخ داد و ماینرها شروع به دریافت ۱۲٫۵ بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک جدید کردند که در حال حاضر نیز میزان آن همین مقدار می باشد. در رویداد هاوینگ بعدی پاداش هر بلاک به ۶٫۲۵ بیت کوین یا با توجه به ارزش فعلی بیت کوین به ۴۵٫۰۰۰ دلار کاهش می یابد.

رویداد هاوینگ بعدی چه زمانی رخ می دهد؟

بر اساس عملکرد فعلی، هاوینگ بعدی در ۱۸ مه ۲۰۲۰ رخ خواهد داد. البته این امکان وجود دارد که این رویداد در ۱۴ مه رخ دهد.
تاریخ این رویداد ۱۰۰ درصد مشخص نیست، زیرا زمان لازم برای تولید بلاک های جدید ممکن است کند یا سریع شود. به طور متوسط شبکه بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک بلاک تولید می کند.

انتظار می رود که آخرین هاوینگ در طول سال ۲۱۴۰ رخ دهد. وقتی این اتفاق رخ دهد، ماینرها دیگر پاداش بلاکی دریافت نمی کنند، اما منبع درآمد حفظ می شود و آن هم کارمزد تراکنش هایی است که در بلاک قرار دارد.

آیا ماینرهای بیت کوین در این شرایط هم تمایل به ادامه کار دارند؟

برخی از ماینرهای ضعیفتر احتمالا مجبور به متوقف کردن کار خود می شوند و یا حداقل مجبورند که سخت افزارهای خود را ارتقاء دهند. در این مرحله، بیشتر استخراج بیت کوین توسط غول هایی همچون شرکت چینی بیت مین انجام می شود که در مقطعی از سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۲ میلیارد دلار از این طریق درآمد داشته است. بیت مین بلاک ها را با استفاده از هزاران دستگاه استخراج بسیار قدرتمند و پر مصرف، تایید و استخراج می کند. این دستگاه های استخراج اسیک دارای قدرت پردازش بسیار بالا و کارآمدی هستند.

با توجه به این که پاداش بلاک با کاهش روبرو می شود، پلتفرم های استخراجی که به سختی هزینه های تولید خود را پوشش می دهند، مجبور به ترک بازار خواهند شد. اما هنوز شرکت هایی وجود دارند که علیرغم کاهش پاداش استخراج، تمایل دارند که به کار خود ادامه دهند. با این وجود ممکن است در نتیجه این کاهش پاداش، از غیرمتمرکز بودن شبکه بیت کوین کاسته شود. با این وجود، راه های جدید و کارآمدتری برای استخراج بیت کوین می توان یافت که به طور بالقوه امکان فعالیت ماینرهای کوچکتر را نیز فراهم می آورد.

آیا قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تغییر می یابد؟

از منظر تاریخی، قیمت بیت کوین به دنبال نصف شدن پاداش استخراج افزایش یافته است، اما در نهایت این امر به نسبت عرضه و تقاضا بستگی دارد. در اصل، رویداد نصف شدن پاداش استخراج باعث کاهش عرضه بیت کوین می شود و این دارایی را کمیاب تر می کند. اگر تقاضا در همین حد باقی بماند، احتمالا قیمت افزایش می یابد. این مسئله در سوابق تاریخی این ارز دیجیتال نیز مشاهده می شود. در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ و روز اول هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال از ۱۱ دلار به ۱۲ دلار افزایش یافت و در طول سال بعد نیز روند صعودی خود را ادامه داد و در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۳۸ دلار رسید.

تقریبا در چهار سال بعد و یک ماه قبل از رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین از الگویی مشابه پیروی کرد و صعودی شد. قیمت بیت کوین از ۵۷۶ دلار در ۹ ژوئن، به ۶۵۰ دلار در ۹ جولای ۲۰۱۶، روزی که دومین هاوینگ رخ داد، رسید. قیمت بیت کوین مجددا و علیرغم وجود تلاطم های گاه به گاه، روند صعودی خود را تا سال بعد ادامه داد و در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۷ قیمت به ۲۵۲۶ دلار رسید.

آیا دفعه بعد نیز همینطور خواهد بود؟ بدبینان معتقدند که در حال حاضر این روند رخ داده است (با توجه به افزایش تقریبا دو برابری قیمت بیت کوین از ابتدای سال). اما آیا این روند صعودی سیستماتیک بوده است؟ اگرچه، هیچ روش علمی برای تأیید این امر وجود ندارد.

علاوه بر این، باید عنوان کرد که این صنعت در طی چهار سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است، زیرا ارزهای دیجیتال و بطور ویژه بیت کوین به یک بخش اساسی در پوشش خبری خبرگزاری ها تبدیل شدند. با این وجود برخی افراد ممکن است وسوسه شوند از این فرصت استفاده کنند، خصوصاً با توجه به الگوهایی که در قیمت بیت کوین در هاوینگ های قبلی مشاهده شده است.

در نتیجه اگر تاریخ تکرار شود و قیمت بیت کوین روند افزایشی خود را از آوریل ۲۰۲۰ شروع کند، معامله گران بیشتری با ترس از دست دادن فرصت خرید، اقدام به سرمایه گذاری بر روی این دارایی دیجیتال خواهند کرد، بنابراین تقاضا تحریک شده و در نهایت منجر به افزایش قیمت می شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location