سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

اتریوم توانست با موفقیت هاردفورک استانبول را به پایان برساند!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که اتریوم توانست با موفقیت هاردفورک استانبول را به پایان برساند. پس از هاردفورک های سنت پترزبورگ و قسطنطنیه در ماه فوریه با رسیدن به بلاک ۹،۰۶۹،۰۰۰ ، هاردفورک استانبول که سومین به روزرسانی شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۹ می باشد نیز به پایان رسید. فرآیند انجام این به روزرسانی در روز یکشنبه پایان یافت.

هاردفورک استانبول در مجموع هشتمین هاردفورک شبکه اتریوم می باشد که پیش از رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم (Ethereum 2.0) باید انجام شود و تغییرات اولیه کد آن در ماه ژوئن ۲۰۱۹ تایید شده است. انتقال شبکه به گواه اثبات سهام برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده است. تمام کلاینت های اتریوم متفق القول در خصوص به روزرسانی به این نرم افزار جدید موافقت کرده بودند. این هاردفورک از ۶ بروزرسانی مجزا تشکیل شده و در راستای افزایش سرعت پردازش و سایر بهبود‌های مورد نیاز شبکه‌ اتریوم صورت گرفته است.

گفتنی است که پیش از این شبکه‌ اتریوم شاهد هفت هاردفورک بوده است که از مهم‌ ترین آن‌ها می‌ت وان به قسطنطنیه (Constantinople)، اژدهای جعلی (Spurious Dragon) و بایزانتیوم (Byzantium) اشاره کرد.

هاردفورک استانبول شامل ۶ مورد پروپوزال بهبود اتریوم (EIP) است که تغییرات کد بر روی پروتکل اتریوم می‌ باشد. این EIP ها عبارتند از EIP 152، EIP 1108، EIP 1344، EIP 1844، EIP 2028، EIP 2200.

به گفته ConsenSys، از شرکت‌ های استارت ‌آپی وابسته به اتریوم، مشکلات اصلی که در این شش طرح بهبود رفع شده‌ اند، شامل موارد زیر هستند:

  • اجتناب از حمله DDoS یا همان محروم سازی از سرویس (EIP 1344)
  • قابلیت همکاری با ارزهای دیجیتال مبتنی بر گواه اثبات کار اکویهش (equihash) نظیر زیکش (EIP 152)
  • هزینه گس (EIP های ۱۱۰۸, ۲۰۲۸ و ۲۲۰۰)

به هزینه ارسال تراکنش در شبکه اتریوم، گس گفته شده و به صورت کسری از اتر موسوم به gwei پرداخت می‌شود. کاهش هزینه گس که توسط EIP های استانبول امکان پذیر می‌شود به معنای افزایش پهنای باند در بلاک چین و تقویت فناوری های حریم خصوص دانش صفر مانند zk-SNARK است.

به هم ریختگی دقیقه نودی

قبل از اجرای استانبول رخ دهد، یکی از بی نظمی ها مربوط به کلاینت پریتی (Parity) بود که یک پیام فوری به کاربران خود ارسال کرد تا قبل از وقوع هاردفورک استانبول، بر روی به روزرسانی پریتی از پیش عرضه شده، اصلاحیه (patch) اعمال کنند. به طور خلاصه، EIP 1344 که مربوط به کدهای عملیاتی بود از همان ابتدا در این به روزرسانی گنجانده نشده بود.

اگرچه این اصلاحیه ساده بود، اما هادسن جیمسون (Hudson Jameson)، توسعه‌ دهنده‌ هسته‌ی اتریوم، در پلتفرم پیام ‌رسان گیتر (Gitter) و در زیرشاخه‌ مربوط به توسعه‌ دهندگان که AllCoreDevs نامیده شده، اعلام کرد که اگر کاربران کلاینت پریتی نتوانند به موقع افزونه و بروزرسانی ذکر شده را دریافت کنند، یک زنجیره‌ی جدید ایجاد شده و احتمال حملات پرداخت مضاعف به وجود خواهد آمد. جیمسون در این بازه عنوان کرد:

پریتی تقریبا ۲۳ درصد شبکه را تشکیل می دهد و معمولا توسط ماینرها و صرافی های مهمی مورد استفاده قرار می گیرد. من می ترسم اگر یک یا دو صرافی بزرگ در فورک قدیمی بمانند و یک یا دو استخر استخراج بزرگ بر روی زنجیره قدیمی استخراج کنند، این امر باعث سردرگمی و در شرایط حادتر منجر به دوبار خرج کردن شود.

سوالات مطرح شده

همانطور که پیش از این گزارش شده است، ۶۸۰ قرارداد هوشمند بر بستر پلتفرم نظارتی آراگون (Aragon)، توسط این هاردفورک از کار خواهند افتاد. تغییرات کد باعث تغییر چگونگی ارسال سرمایه ها بین سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAO ها) خواهد شد و کاربران را مجبور می‌ کند تا قراردادهای هوشمند را از یک ساختار به ساختار دیگر انتقال دهند.

در حالی که آراگون از رشد مداوم اتریوم حمایت می کند، اما یورگه ایزکویردو (Jorge Izquierdo) مدیر ارشد فنی آراگون وان (Aragon One) عنوان کرد که توسعه دهندگان اتریوم باید نسبت به توسعه های صورت گرفته در این شبکه آگاهی بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد که توسعه دهندگان نمی خواهند بر روی یک هدف متحرک برنامه های خود را ایجاد کنند و پشتیبانی از نسخه های قبلی را باید جدی بگیرند. اتریوم دیگر یک اسباب بازی نیست، بلکه پلتفرمی با سرمایه گذاری قابل توجه و دستاوردهای بزرگ است و تغییراتی نظیر هاردفورک اخیر باید به صورت حرفه ای بررسی و ارزیابی شود.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم مدعی شده است که اتریوم پس از این هاردفورک، از ۳۰۰۰ تراکنش بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. اما آیا این هاردفورک، موج جدیدی از خلاقیت را به روی اتریوم باز خواهد کرد؟ آیا ممکن است انتظار داشته باشیم افزایش ترافیک در شبکه اتریوم افزایش یابد؟ آیا افزایش آن می تواند بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارد؟

اتریوم در حال حاضر بسیار کند است. اما چرا؟ چنین به نظر می رشد که اتریوم برای انجام خدمات مالی از سرعت کافی برخوردار می باشد. اگر اتریوم پر شده باشد، به این معنی است که تعداد افرادی که می خواهند پرداخت های خود را از طریق اتریوم انجام دهند بیشتر از ظرفیت این شبکه می باشد.

به بیان دیگر، مثلا شما صاحب یک فروشگاه اپل باشید و تعداد مشتریانی که در انتظار خرید جدیدترین آیفون هستند نیز رو به رشد است. هرچه تعداد مشتریان شما بیشتر باشد، سود بیشتری نیز نصیب شما می شود. اگر در پذیرش میزان پولی که مردم می خواهند به منظور استفاده از خدمات خود به شما بدهند، دچار مشکل شده باشید، بازهم خوب عمل می کنید و حتی در آن شرایط هم شکایت نمی کنید.

باید عنوان کرد که هاردفورک استانبول، اجماع اتریوم را کمی سریع تر انجام خواهد داد، اما به کاربردن اصطلاح “رایانه جهانی” برای شبکه اتریوم کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، زیرا با این عنوان چنین برداشت می شود که یک دستگاه واحد وجود دارد که می تواند تمامی نیازهای محاسباتی جهان را برطرف کند، در صورتی که اتریوم حتی به ۳۰۰۰ تراکنش در ثانیه هم نمی رسد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location