video thumb

شبکه مونرو با موفقیت به الگوریتم رندوم‌‌‌ایکس (RandomX) ارتقا یافت!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که شبکه مونرو (XMR) با موفقیت به رندوم‌‌ ایکس (RandomX)که یک الگوریتم جدید است ارتقا یافته که هدف آن مقاومت در برابر استخراج ASIC می باشد.

کارگروه جامعه مونرو یک پخش زنده در یوتیوب داشت که در آن در حدود ۵۸ دقیقه کار ارتقا انجام شد. این نسخه جدید، الگوریتم اثبات کار رندوم ‌‌ایکس را نیز معرفی کرد که از کدهای تصادفی و تکنیک های متمرکز بر حافظه برای مقاومت در برابر ابزارهای ASIC بهینه‌‌ شده برای عملیات‌‌ های استخراج حرفه ‌‌ای استفاده می‌‌ کند.

طبق گزارش ها، این ارتقا برای CPU های عمومی به منظور تمرکز زدایی بیشتر از شبکه بهینه ‌‌سازی شده‌‌ است. در نتیجه، کسانی که مایل به استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) برای استخراج مونرو هستند، این کار برایشان بسیار دشوار خواهد بود.

تیم مونرو بر این باور است که دستگاه‌‌ های ASIC باعث ایجاد تمرکز می‌‌شوند، زیرا تنها تعداد کمی از شرکت ها در جهان وجود دارند که قادر به تولید آنها هستند.

با این حال، دیگران ادعایی درست مخالف این را مطرح کرده اند. برن کوهن (Bran Cohen) که به خاطر نوشتن پروتکل همتا به‌‌ همتای بیت ‌‌تورنت مشهور است، اخیراً عنوان کرده که الگوریتم اثبات کار مقاوم در برابر ASIC امیدی واهی و هم ایده بدی است. کوهن افزود که سازگاری با ASIC ایده بهتری است چون مقاومت در برابر ASIC در صورت شکست، باعث ایجاد تمرکز بیشتر پیرامون تولیدکننده می‌‌ شود.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان گذاران اتریوم نیز نظرات مشابهی دارد و عنوان می کند که اجماع بزرگی بین صاحب ‌‌نظران وجود دارد که الگوریتم‌‌های مقاوم در برابر ASIC طول عمر محدودی دارند و مقاومت در برابر ASIC در نهایت باعث ارزان تر شدن حملات ۵۱ درصد می ‌‌شود.

صرافی های ارزهای دیجیتال به دلیل نگرانی از پولشویی، مونرو را از لیست خود حذف می کنند

صرافی ارز دیجیتال بیت ‌‌پی که در لهستان مستقر می باشد، در ماه نوامبر اعلام کرد که ارز دیجیتال حریم خصوصی مونرو را به دلیل نگرانی‌‌ های مربوط به پول ‌‌شویی در تاریه ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ از لیست خود حذف خواهد کرد. این صرافی در رابطه با این موضوع عنوان کرد:

مونرو (XMR) می ‌‌تواند به طور انتخابی از ویژگی های ناشناس بودن در بین پروژه‌‌ها استفاده کند. این ویژگی XMR دلیل پایان پشتیبانی از تراکنش‌‌هاست. این تصمیم برای جلوگیری از پولشویی و ورود پول از شبکه‌‌ های خارجی اتخاذ شده است.

همچنین لازم به ذکر است که در ماه سپتامبر، صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال اوکی اکس (OKEx) نیز مونرو و تعدادی دیگر از کوین های حریم خصوصی از جمله دش، زی کش و غیره را از لیست خود حذف کرد.