video thumb

تاخیر دوباره در اجرای یک پروژه مهم برای اتریوم

لیست عناوین این مطلب

جدیدترین پروپوزال هاردفورک اتریوم در صورت اجرا ممکن است، یکی از اصلی ‌ترین ویژگی‌ های شبکه را تا ۲ سال دیگر به تعویق بیندازد تا از پیچیدگی در خصوص تغییر پروتکل اتریوم به اثبات سهام (PoS) جلوگیری کند.

طرح بهبود اتریوم (EIP) شماره ۲۳۸۷ که در اواسط نوامبر ارائه شد، از ۶ ژانویه سال آینده میلادی به اجرا در خواهد آمد. بر اساس این هارد فورک، بمب سختی شبکه اتریوم یا همان عصر یخبندان ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ بلاک دیگر به تعویق خواهد افتاد. بنابراین تا حدود ۶۱۱ روز دیگر، خبری از بمب سختی اتریوم نخواهد بود. این هاردفورک میور گلاسیر (Muir Glacier) نام دارد و نام آن از یخچالی طبیعی در آلاسکا گرفته است.

این هارد فورک بر روی بلاک ۹،۰۶۹،۰۰۰ اجرا خواهد شد و حاوی یک پلی ارتباطی میان زنجیره اصلی که بر اساس مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) کار می ‌کند و زنجیره بیکن چین یا اولین مرحله از تغییر پروتکل بلاک چین، از اثبات سهام خواهد بود.

با وجود اینکه شبکه های دیگر مانند EOS، بایننس چین و سابستریت (Substrate) ز طرح اتریوم در ساختار خود استفاده می کنند، توسعه دهندگان جمعه گذشته نگرانی خود را نسبت به حفظ سلامت شبکه، در حین انتقال به نسخه دوم اتریوم ابراز کردند. هاردفورک بزرگ استانبول که شنبه آینده اجرایی خواهد شد و تلاقی آن با طرح بهبود جدید می‌تواند باعث پیچیدگی اوضاع شود.

اگر توسعه ‌دهندگان نتوانند در آینده‌ای در مورد اجرای میو گلاسیر به توافق نرسند که با توجه اتفاق نظر توسعه‌ دهندگان در جلسه روز جمعه، به نظر می رسد تایید میو گلاسیر با دشواری رو به رو شود، مدت زمان تایید بلاک‌ها به افزایش خود ادامه می ‌دهد و قابلیت‌های فعلی سیستم را به چالش خواهد کشید، در نتیجه کارمزد تراکنش‌ ها با افزایش رو به رو خواهد شد.

بمب سختی اتریوم

بمب سختی اتریوم، کدی است که در سال ۲۰۱۵ در سیستم ادغام شد و یکی از دو مؤلفه ای است که به تدریج باعث سختی بلاک چین اتریوم و روند هشینگ (Hashing) در آن را بیشتر می ‌کند به این معنی که شبکه را به سمت استفاده از اثبات سهام و پیاده‌سازی به‌روزرسانی سرنیتی (Serenity)، سوق می دهد که در حال حاضر برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.

اتریوم نیز درست مانند بیت کوین از الگویی برای تصحیح و کنترل خروجی ماینرهای اتریوم استفاده می ‌کند و بمب سختی به عنوان یکی از ابزارهایی برای رسیدن به این هدف در سیستم قرار داده شده است.

بر خلاف بیت کوین، بمب سختی اتریوم باعث افزایش مدت زمان استخراج هر بلاک می ‌شود که به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه است و این افزایش مدت زمان در هر ۱۰۰٫۰۰۰ بلاک صورت می‌ گیرد. از آنجایی که بمب سختی بر اساس مدت زمان استخراج بلاک هاست، دانستن اینکه شبکه چه زمانی با تاثیرات آن روبرو خواهد شد بیشتر یک هنر است تا یک علم.

طرح بهبود ۲۳۸۷، سومین طرحی است که از سال ۲۰۱۵ تا کنون فعال شدن بمب سختی را به تعویق می‌اندازد. اولین بار در هاردفورک بیزانس (Byzantium) که سال ۲۰۱۸ اجرا شد، فعال ‌سازی بمب سختی ۳ میلیون بلاک به تعویق افتاد. فوریه سال ۲۰۱۹ نیز با اجرای هارد فورک قسطنطنیه (Constantinople)، فعال ‌سازی بمب سختی برای دومین بار و تا ۲ میلیون بلاک دیگر متوقف شد.

زمان بالای تایید هر بلاک در اتریوم مسئله تازه‌ای نیست. همانطور که داده‌های اتر اسکن (Etherscan) نشان می ‌دهد، قبل از هاردفورک ‌های بیزانس و قسطنطنیه، زمان تایید هر بلاک به ترتیب بیش از ۳۰ و ۲۰ ثانیه بوده است.

اریک کانر (Eric Conner) ، یکی از توسعه ‌دهندگان اتریوم در یک پیامی خصوص عنوان کرد: به نظر می ‌رسد از بعد از قسطنطنیه زمان کامل شدن هر بلاک سریع‌ تر شده باشد. اینکه دوباره چه زمانی کارمزد تراکنش‌ ها بالاتر می ‌رود را دست کم گرفته بودیم. مردم گمان می‌کردند که تا فورک بعدیِ استانبول زمان داشته باشیم ولی واقعیت این است که این مسئله در حال حاضر نیز مشاهده می ‌شود.

حالا و با ظهور پیش از موعد این اتفاق، کانر طرح بهبود ۲۳۸۴ و تعویق بمب سختی استانبول / برلین را ارائه کرد که در طرح بهبود ۲۳۸۷ نیز وجود داشت. در مدت زمان بیش از ۶ هفته، مدت زمان تکمیل بلاک‌ ها از ۱۳٫۱ ثانیه به ۱۴٫۳ ثانیه افزایش یافته است. و از آنجایی که بمب سختی به صورت نمایی افزایش می ‌یابد، یک ثانیه می ‌تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

اگرچه بمب سختی یکی از ویژگی های اصلی اتریوم است، اما برخی از توسعه دهندگان خواستار حذف کامل آن شده اند. از این گذشته، وقتی هر بار به تعویق می افتد، بی اهمیت می شود.

با این وجود، برخی در حفظ طرح اصلی را منطقی می دانند. این امر باعث می شود تا مشتریان اتریوم همگام با شبکه به روز شوند یا در غیر این صورت با هزینه های فزاینده ای برای اجرای شبکه روبرو شوند.

میکا زولتو (Micah Zoltu)، از توسعه‌ دهندگان اتریوم در پیامی خصوصی عنوان کرد:

بحث اصلی برای نگه‌ داشتن نوعی از انقضا برای این است که گزینه‌ای با عنوان «دست روی دست گذاشتن» وجود نداشته باشد.

مشکل در خصوص سهام ‌دارانی است که دیگر توجهی به شبکه ندارند و کلاینت‌ های خود را به ‌روز نمی ‌کنند. بمب سختی به منظور اطمینان از این مسئله ایجاد شده است که مردم در مواجهه با به روزرسانی های منظم شبکه، باید تصمیمات آگاهانه ای در مورد انجام فورک بگیرند.

در حال حاضر، طرح بهبود ۲۳۸۴ برای آخرین بار در میان توسعه ‌دهندگان به رای گذاشته شده است. طرح بهبود ۲۳۸۷ در جلسه روز جمعه به تایید رسید اما پیش از اجرایی شدن منتظر نهایی شدن طرح بهبود ۲۳۸۴ و پذیرش توسط کلاینت‌هایی مثل پاریتی (Parity) یا گس (Geth) می ‌ماند.

زولتو اظهار داشت: من در انتخاب بین حذف کامل بمب سختی و تغییر نحوه کار آن دچار شک و تردید هستم. آنچه که من مخالف آن هستم، اجرای بمب سختی به همان حالت فعلی است.