video thumb

تفاوت کوین و توکن

در دنیای ارزهای دیجیتال، معمولا دو مفهوم کوین (Coin) و توکن (Token) با هم اشتباه گرفته می شوند. برای رفع این اشتباه، به بررسی تفاوت کوین و توکن می پردازیم:

سکه یا کوین (Coin)

کوین ها دارای شبکه بلاک چین اختصاصی هستند و به هیچ بستر دیگری وابسته نیستند، مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل. بیت کوین از بلاک چین خودش، اتریوم از بلاک چین اتریوم و ریپل نیز از بلاک چین خودش استفاده می کند. تمام آن ها می توانند ارسال، دریافت و استخراج شوند. همانطورکه از نامشان بر می‌آید سکه‌ ها تمایل دارند که ویژگی‌ های پول را در خود داشته باشند. خصوصیاتی نظیر قابل مبادله، قابل تقسیم، قابل حمل بودن و محدودیت در عرضه. بنابراین سکه ‌ها یا کوین های رمزارزی به مثابه پول فیزیکی هستند و اگرچه پذیرش آنها در فروشگاه ‎ها به کندی پیش می رود، اما می توان از آن ها برای پرداخت در ازای خرید یک محصول استفاده کرد. در این میان استثنائاتی نیز وجود دارد. مثلاً با اینکه اتریوم ویژگی‌ های یک کوین را دارد، عملکرد آن بسیار فراتر از نقش پولی‌ اش می باشد و پلتفرم این رمز ارز قابلیت ‌های فراوانی دارد. برای خرید بیت کوین با سایت معتبر ارزجو همراه باشید.

انواع کوین
کوین

*از کوین ‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. برای انتقال پول که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ارسال یا دریافت ارزش داشته باشید.
  2. به عنوان ماهیتی برای ذخیره‌ سازی ارزش که می ‌توان آن‌ها را ذخیره کرد و بعد با چیز دیگری تعویض کرد.
  3. به عنوان واحد حساب که می‌توانید قیمت کالا یا خدمات را در آن‌ها لحاظ کنید.

*کوین مانند پول سنتی، چندین شاخصه ی اصلی دارد:

۱- معمولا در بیشتر صرافی ها قابل قبول است. ۲- قابل تبدیل است. ۳- قابل تقسیم به جزء است. ۴- قابل حمل است. ۵- با دوام است. ۶- در پلتفرم های مختلف قابل استفاده است. (در صورتیکه توکن عموما برای یک پلتفرم خاص طراحی می شود).

*نکته: بیان شاخصه های فوق به این معنی نیست که یک توکن ویژگی های فوق را نداشته باشد و یک توکن معتبر در برخی از موارد می تواند ویژگی های مشترکی با کوین داشته باشد.

توکن(Token)

دارایی ‌های دیجیتال این قابلیت را دارند که در محیط یک پروژه مشخص مورد استفاده قرار بگیرند. اولین تفاوت کوین و توکن در این است که توکن‎ ها به یک پلتفرم بلاک چینی دیگر برای کار نیاز دارند. توکن ها شبکه‌ ی بلاک ‌چین مستقل ندارند و از شبکه‌ بلاک چین کوین دیگر برای گسترش استفاده می نمایند. برای ایجاد توکن‎ ها، اتریوم رایج ‎ترین پلتفرم موجود است و این اغلب به دلیل قابلیت قرارداد های هوشمند این پلتفرم است. توکن‌ هایی که بر پلتفرم اتریوم ساخته می شوند معمولاً با عنوان توکن‎های ERC-20 شناخته می شوند. البته پلتفرم‌ های دیگری مانند NEO و Waves نیز برای ایجاد توکن وجود دارند. برای خرید ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

توکن چیست
توکن

تفاوت کوین و توکن در هدف آن ها می باشد. اگرچه می توان از توکن ها نیز برای انجام امور پرداخت بهره جست که در این صورت به آنها توکن‌ های ارزی می گویند. اما بسیاری از توکن‌ ها برای استفاده در اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز و شبکه ‌ی آنها ساخته می شوند. برخی از توکن ‎ها موسوم به یوتیلیتی توکن هستند، هدف اصلی این توکن‎ ها این است که دارندگانش به عملکرد های پروژه دسترسی داشته باشند مانند توکن BAT که یک توکن ERC-20 است که برای تقویت تبلیغات دیجیتال ساخته شده است. تبلیغ‌کنندگان، تبلیغات را با توکن BAT می خرند و بعد از آن این تبلیغات میان ناشران و کاربران موتور جستجو به عنوان میزبان و مخاطب آنها توزیع می شود. علاوه ‎بر این، سکیوریتی توکن که اساساً سرمایه‌ گذاری در یک پروژه را نمایندگی می کند، نیز وجود دارد.

مزیت های توکن

توکن های رمز ارز معمولا با پردازش تراکنش های بلاک چین قابل استخراج هستند. هر بلاک چین روش خاص خود را برای استخراج دارد که از این روش ها می توان به اثبات کار، اثبات سهام، اثبات مهارت و ترکیبی از مدل های قبلی اشاره کرد. توکن های رمز ارز، در کیف پول ها نگهداری می شوند و با ترکیبی از کلید های عمومی و خصوصی می توان آن ها را به دیگری تبدیل کرد. بسیاری از رمز ارز ها به صورت پیش فرض به یکدیگر قابل تبدیل هستند ولی صرافی هایی مانند بایننس امکان تبدیل هر نوع ارز به دیگری را فراهم می کنند. مزایای توکن های رمز ارز، غیر قابل تغییر بودن، سرعت و هزینه پایین تراکنش ها در مقایسه با پول رایج کشور هاست.

مزایای توکن
مزیت توکن

تفاوت کوین و توکن

در واقع کوین یک شیوه و روش پرداخت است در حالی که توکن می تواند سهام یک شرکت را معرفی نماید و یا اینکه دسترسی به یک محصول یا سرویس و هزاران قابلیت دیگر را به کاربران دهد. اما کوین به شکل عمومی تر در هر پلتفرمی جهت خرید و فروش می تواند به کار برده شود. در نهایت می توان گفت که کوین کاملا مستقل عمل می نماید اما توکن معمولا داخل یک اکوسیستم و وابسته به آن تعریف می شود. کوین مخصوصِ بلاک چین خودش است، در حالی که توکن بر روی یک بلاک چین دیگر مثل اتریوم، نئو یا ویوز ساخته می‌شود.