video thumb

صرافی‌ ها تحت چه شرایطی توکن‌ها را در لیست خود قرار می‌دهند؟

با مراجعه به وبسایت هر پلتفرم مبادله سهام مانند نزدک (Nasdaq) یا بورس اوراق بهادار نیویورک، کارمزدهای لیست شدن را برای شرکت های جدید می توان مشاهده کرد. در اینجا همه چیز واضح است و جای هیچ گونه بحث و جدالی وجود ندارد، اما در فضای ارز دیجیتال این گونه نیست. در اینجا، گزارش های بی شماری حاکی از آن است که صرافی های ارزهای دیجیتال در مورد ساختار کارمزدهای لیست کردن خود کاملا مبهم و غیرشفاف هستند.

به عنوان مثال Blockstack اخیرا برای رشوه دادن به بایننس (Binance) برای لیست کردن توکن های STX، در کمسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده پرونده دارد. اما با این حال، که بایننس این قضیه را رد می کند.

به همین ترتیب، صرافی های برجسته دیگر هنوان می کنند که آنها هیچ کارمزدی برای لیست کردن پروژه ها دریافت نمی کنند، اما گزارش های متعدد عنوان می کنند که مبالغ قابل توجهب برای لیست شدن توکن ها به لیست معاملاتی صرافی ها پرداخت می شود. بنابر گزارش ها، پلتفرم های دیگر نیز به دنبال سوء استفاده از این وضعیت هستند و در پولشویی مشارکت می کنند، به ایجاد حجم معاملات جعلی و دریافت کارمزدهای گزاف برای لیست کردن کوین ها می پردازند.

حتی شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از صرافی ها بعد از دریافت کارمزدهای گزاف از کوین ها، اقدام به پامپ (pump) آنها می کنند. هنگامی که توکن ها به سقف قیمت مشخصی رسیدند، این صرافی ها اقدام به دامپ (Dump) می کنند و بدون شک سودی اضافی را کسب می کنند.

کارمزد لیست شدن در صرافی های ارزهای دیجیتال موجود است یا نه؟

همانطور که پیش از این نیز توسط کوین تلگراف گزارش شده است، پرونده Blockstack کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نشان می دهد که بایننس مبلغ ۲۵۰،۰۰۰ دلار به عنوان کارمزد “پرداخت طولانی مدت” دریافت کرده تا STX را به مدت یک سال در لیست توکن های خود قرار دهد. Blockstack همچنین سه پرداخت مشابه به میزان ۸۳۳٫۳۳۳ که در حال حاضر ۲۵۰٫۰۰۰ دلار ارزش دارد را پرداخت کرده تا یک دوره سه ساله دیگر این توکن در بایننس لیست شود. گفتنی است که Blockstack مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰ دلار اضافی نیز به عنوان کارمزد بازاریابی پرداخت کرده است.

در کل، Blockstack متعهد شده است که در طی یک دوره چهار ساله حدود ۱٫۱ میلیون دلار ” کارمزد ” بپردازد. این گزارش ها اظهارات قبلی بایننس را زیر سؤال می برد که هیچ کارمزدی برای افزودن STX به لیست دارایی های پلتفرم خود دریافت نکرده است.

کوین تلگراف برای درک بهتر این موضوع گفتگویی را با بایننس ترتیب داد. سخنگوی بایننس مدعی شد که این صرافی هزینه ای از Blockstack برای لیست شدن دریافت نکرده است و تنها یک کارمزد پرداخت طولانی مدت مطرح است که به عنوان انگیزه ای توسط Blockstack به بایننس پیشنهاد شده تا توکن های این پروژه را در صرافی همچنان لیست شده باقی گذارد. این یک کارمزد جدید است که توسط Blockstack پیشنهاد شده است.

ادعای سخنگوی بایننس مبنی بر اینکه ایده پرداخت ۲۵۰٫۰۰۰ دلار توسط Blockstack ارائه شده است، توسط Muneeb Ali، مدیرعامل Blockstacتائید شد. وی به کوین تلگراف گفت: توافقنامه استاندارد آنها شامل یک کارمزد برای لیست کردن توکن است که “هزینه ادغام فنی” نامیده می شود. هزینه ادغام فنی ۰ دلار است که در پرونده نیز به صورت عمومی اعلام شده است. طبق گفته مدیرعامل Blockstack:

هدف از این پرداخت دراز مدت، انگیزه دادن به بایننس برای مراقبت از اکوسیستم Blockstack است تا توکن های این پروژه را در طی سال های متمادی لیست کند و با هدف طولانی مدت ما مطابقت دارد. کارمزد بازاریابی یک کمپین بازاریابی مشترک است که ما قصد داریم از این به بعد اجرا کنیم. دوباره باید بگوییم که این کارمزد لیست شدن نیست، بلکه یک کمپین بازاریابی است که ما قصد داریم در آینده ای نزدیک راه اندازی کنیم.

بنابراین، بایننس کارمزد لیست شدن توکن STX شرکت Blockstack را دریافت نکرد. با این حال، Blockstack پیشنهاد کرد که ۲۵۰،۰۰۰ دلار به عنوان پرداخت طولانی مدت بپردازد تا توکن های خود را در صرافی بایننس حفظ کند.

در این گفتگو نماینده بایننس اقرار کرد که بایننس قطعا هزینه هایی را برای لیست شدن می گیرد که این کارمزدها جهت ادغام کردن توکن های جدید با پلتفرم می باشد. اما نماینده بایننس ابراز کرد که در مورد توکن STX، این هزینه ها برای لیست شدن نبوده است بلکه پیشنهادی از جانب خود پروژه برای محقق شدن اهداف بلند مدت خودشان بوده است.

آنچه برخی صرافی های ارزهای دیجیتال می گویند

بایننس کارمزد لیست کردن خود را در اکتبر ۲۰۱۸ به روز رسانی کرد و وعده تضمین شفافیت در فرآیند لیست کردن آلت کوین خود را داد. در آن زمان، بایننس اعلام کرد که همه این کارمزدها را به خیریه خواهد بخشید. اما با توجه به توضیحات بایننس مبنی بر اینکه دریافت ۲۵۰٫۰۰۰ دلار از Blockstack کارمزد لیست کردن توکن نبوده است، چنین دریافت می شود که بایننس چنین کاری نکرده است. بایننس همچنین دارای یک کارمزد بازاریابی نیز می باشد که سخنگوی بایننس در مورد آن هم صحبت کرد و عنوان کرد:

پرداخت بازاریابی مقداری از توکن های ارسال شده به ماست که به عنوان پاداش برای هرگونه تبلیغی که در آینده در Binance.com اجرا شود، استفاده می شود و همه آنها به عنوان پاداش به کاربران داده می شود و بایننس در این میان سودی از این توکن ها نمی برد.

بنا بر گفته های نماینده بایننس این گونه پرداختی ها تاثیری در لیست شدن کوین ها ندارد و چانگ پنگ ژانو، مدیرعامل بایننس هم یک بار در این مورد عنوان کرد:
ما شت کوین ها را در لیست خود قرار نمی دهیم حتی اگر بابت آنها حدود ۴۰۰ یا ۴۰۰۰ دلار بیت کوین هم پرداخت شود. اما کارمزد بایننس برای لیت کردن توکن ها چقدر است؟ اما آیا کوین من به اندازه کافی خوب است؟ این پروز] شماست بر روی آن تمرکز کنید.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که کریستوفر فرانکو ، خالق پلتفرم بلاک چینی Expanse، ادعا کرد که یک نماینده بایننس بایننس برای لیست کردن توکن پروژه او تقاضای ۲٫۶ میلیون دلار کرده است. گزارش های مشابه زیادی وجود دارد که پروژه ها ادعا می کنند صرافی های ارزهای دیجیتال مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیون دلار برای لیست کردن کوین ها دریافت کرده اند.

صرافی غیرمتمرکز بایننس کارمزد ثابت ۱۰۰۰ BNB برای لیست کردن کوین ها دارد و در اوایل سال جاری نیز مدیرعامل بایننس اعلام کرد که وجود این هزینه برای جلوگیری از ورود توکن هایی با ارزش اقتصادی و فنی پایین که تحت عنوان شت کوین شناخته می شوند، ضروری است.

حتی وقتی هم که کارمزد لیست شدن وجود نداشته ناشد، پروژه های معمولا ثبل از لیست کردن توکن های خود در صرافی ها مجبور به پرداخت مقداری پیش پرداخت هستند. صرافی ها عنوان می کنند که این پرداخت ها به آنها کمک می کند تا لیست توکن های جدید را به بازر عرضه کنند و همچنین این کارمزدها برای هزینه های اجرایی متفرقه نیز می باشند. OKEx یکی دیگز از صرافی هایی است که برای لیست کردن توکت ها در پلتفرم خود هیچ کارمزدی دریافت نمی کند. اندی چونگ (Andy Cheung)، مدیر عملیات OKEx، با اظهار نظر در مورد این موضوع به کوین تلگراف نوشت:

ما کارمزدی برای لیست کردن نداریم. بسته به پیچیدگی ساختار و طراحی توکن ها، هزینه هایی قانونی و غیره ممکن است ایجاد شود.

مدیر اجرایی OKEx همچنین اظهار داشت که این پلت فرم هزینه های ادغام یا سایر هزینه های مربوط به فناوری را دریافت نمی کند و اظهار داشت: ما به عنوان یک صرافی معتقدیم که باید تا آنجا که ممکن است از پروتکل ها پشتیبانی کنیم تا از انواع مختلف توکن های کاربران استفاده کنیم. هزینه ای که ما می پردازیم، زمان صرف کردن برای اموری مانند آزمایش و ادغام است.

کوین تلگراف در این رابطه با صرافی کراکن (Kraken) هم گفتگویی ترتیب داد و نماینده این صرافی ادعا کرد که این صرافی چیزی بابت لیست شدن از پروژه ها نمی گیرند. وی اظهار داشت:

کراکن به شیوه ای قوی پروژه ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و در این مورد سنجیده عمل می کند. مانند هر کاری که انجام می دهیم، ما در رویکرد خود برای لیست کردن قصد داشته ایم تا یک فرآیند را با دلایل منطقی برای دارایی های جدید طراحی کنیم.

آیا لیست کارمزدها باید موضوعی بحث برانگیز باشد؟

برخی منتقدان نسبت به وجود و میران کارمزدهای لیست کردن که توسط صرافی های ارزهای دیجیتال صورت می گیرد، مخالفت می کنند. ویتالیک بوتین، بنیان گذار اتریوم با انتقاد از فعالیت صرافی های متمرکز، اظهار داشت که امیدوار است که همه آنها در آتش بسوزند.

یکی از دلایلی که موجب شد بوترین چنین اظهارات تندی را بر زبان بیاورد همین هزینه های بالای لیست شدن در صرافی های متمرکز بود که وی عنوان می کرد همین کارمزدها این توانایی را دارند که پروژه های ارزهای دیجیتال را با شکست مواجه کنند. البته تعدادی از سهامداران صرافی های متمرکز مانند رئیس بایننس هم از بوترین انتقاد کرده و ابراز داشته اند که صرافی های متمرکز نقش بسزایی در توسعه بازار ارزهای دیجیتال ایفا کرده اند.

طبق گفته های چونگ از OKEx، پلتفرم های صرافی ها باید بین ایجاد مشارکت بیشتر در اکوسیستم و حفظ یکپارچگی روند لیست توکن های خود تعادل برقرار کنند. وی عنوان کرد:

ما قاطعانه اعتقاد داریم که یک رویکرد بلند مدت برای همکاری با تیم های سازنده توکن با کیفیت، کلید موفقیت در رشد یک اکوسیستم سالم و ارائه انواع مختلفی از توکن های پایدار، جالب و مفید برای تجارت است.

بوترین تنها کسی نیست که از کارمزد های لیست شدن در صرافی های متمرکز انتقاد کرده است بلکه تیم بنکور (Bancor) نیز در توئیتی در سال ۲۰۱۸، این پلتفرم ها را متهم کرد که هزینه ای بیش از پلتفرم های برجسته ای مانند نزدک دریافت می کنند.

این توئیت همچنین افزایش حجم معاملات جعلی را مورد توجه قرار داده، موضوعی که با بحث پیرامون کارمزد لیست کردن توکن ها در صرافی ها ارتباطی ندارد. گزارش های زیادی همچنین حاکی از آن هستند که اکثر صرافی ها برای گرفتن کارمزد لیست شدن بالاتر، در اعلام رقم حجم معاملات خود اغراق می کنند.

ماهیت مبهم فرآیند لیست در مبادلات کریپتو نیز به طرز بحث برانگیز به بحث و جدال پیرامون موضوع کمک می کند. در صورت عدم اعلان روش های لیست دشن در صرافی ها همانطور که در صرافی های برجسته نیز رایج است، شایعات و گمانه زنی ها در مرکز توجه قرار می گیرند. به گفته سخنگوی کراکن، صرافی های ارزهای دیجیتال برای شفافیت فرآیندهای لیست کردن توکن در پلتفرم خود باید اقدامات بیشتری انجام دهند. وی اظهار داشت:

آموزش در مورد بازار هزینه در مورد روند هزینه لیست مهم است. وقتی یک صرافی دارایی جدیدی را لیست می کند، خطرات مالی، امنیتی و نظارتی مربوط به لیست کردن دارایی نیز با آن همراه می باشد.

آرمان های آزادی خواهانه ای هسته اصلی فلسفه ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهند؛ بنابراین نباید به صرافی ها اجازه داد که هیچ کارمزدی برای لیست کردن توکن ها دریافت کنند، چه برسد به اینکه بخواهد کارمزدهای ۷ رقمی یا بیشتر دریافت کنند. این واقعیتی است که نباید آن را فراموش کرد.

بنابراین اگرچه این هزینه ها استاندارد این حرفه هستند و در توافق نامه های نزدک و بورس نیویورک نیز چیزی موجود است، اما وجود چنین مواردی برای صرافی های ارزهای دیجیتال همچنان موضوعی است که منجر به نارضایتی قابل توجهی شده است.