video thumb

آیا بیت کوین در آستانه مواجهه با مشکلات بیشتری قرار دارد؟

چین بیش از یک ماه است که در صدر عناوین خبرها جای گرفته و دولت این کشور نیز در رابطه با حوزه ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین به طور کلی اقداماتی را انجام و بیانیه های متعددی را منتشر کرده است. نکته بسیار جالب توجه، تصمیم چین برای تعطیل کردن همه صرافی های دیجیتال در این کشور است.

اینکه دولت چین از فناوری بلاک چین بسیار حمایت می کند ولی نسبت به ارزهای دیجیتال بی تفاوت است و مدتی را صرف سرکوب این بخش کرده است، خبر جدیدی نیست.

اکنون، به نظر می رسد که مقامات مسئول این کشور بر اساس توئیت اخیر یک شرکت بلاک چین چینی به نام سی ان لجر (CnLedger)، که گزارشی از بانک خلق چین را نقل کرده است، این سرکوب را جدی تر گرفته اند. در این توئیت عنوان شده:

بر اساس جدیدترین گزارش پایداری مالی چین در سال ۲۰۱۹ که منتشر شده است، ۱۷۳ پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال و مجازی و صدور توکن، همگی بدون در نظر گرفتن خطر آن تعطیل شده اند.

حدود یک ماه پیش، شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین به طور علنی فناوری بلاک چین را تأیید کرد و این کشور را به بهره برداری از تمامی مزایا و قابلیت های این فناوری سوق داد. در حالی که این اطلاعیه به طور قابل توجهی فضای حوزه بلاک چین را تغییر داد، اما بسیاری از افراد سریعا اظهار داشتند که تائید رئیس جمهور، هیچ ارتباطی با بیت کوین یا سایر دارایی های دیجیتال دیگر ندارد و موضع دولت در قبال آنها تغییر نکرده است.

اخیرا، کانال رسانه ای دولتی چین به نام CCTV1، یک سخنرانی از رئیس جمهور جین پینگ را پخش کرده که وی همچنان موضع طرفدارانه خود نسبت به بلاک چین را ادامه می دهد، اما به طور خاص به دلیل طرح پانزی، استفاده از ارزهای دیجیتالی را رد می کند.

با وجود اخبار اخیر، اکنون کاملا واضح است که چین حاضر نیست از موضع ضد ارز دیجیتال خود دست بردارد و برای اجرای این امر هر کاری انجام می دهد. از آنجایی که مقامات در شرف راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین هستند، این احتمال نیز وجود دارد که آنها فقط خواهان از بین بردن تمامی اشکال رقابت باشند.

تعطیل شدن تمام صرافی ها می تواند تأثیرات جدی روی بازار بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال داشته باشد. چین، حتی با وجود داشتن فضای نامطلوب ارز دیجیتال خود، هنوز هم هم به راحتی یکی از مناطق پر جنب و جوش جهان به خصوص در حوزه استخراج است. اگر دولت این کشور همچنان به سرکوب ارزهای دیجیتال ادامه دهد، احتمال بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.