video thumb

نگهداری کد منبع بیت کوین در قطب شمال!

کد متن باز بیت کوین یا حداقل آخرین نسخه این کد احتمالا در محفظه امن «سوالبارد» (Svalbard) نگه‌داری خواهد شد. در این محفظه پروژه‌ های دیگری از گیت ‌هاب (GitHub) نیز نگه‌داری می‌ شوند.

پروژه محفظه امن گیت هاب در قطب شمال (GitHub Arctic Vault) مخصوص پروژه‌های متن باز گیت هاب است و این پروژه‌ها به صورت میکروفیلم‌ هایی که تا ۱۰۰۰ سال سالم باقی می‌ مانند نگه‌داری خواهند شد.

پروژه کدهای سوالبارد نمونه‌ ای مشابه از پروژه دانه‌های گیاهی قطب شمال در مجمع الجزایر است که در آن دانه‌های تمام گیاهان روی کره زمین در محیطی خشک و سرد نگه‌داری می ‌شوند.

اشلی ونس (Ashlee Vance)، نویسنده و مفسر در توییتی اعلام کرد که حتی اولین حلقه‌های میکروفیلم‌های حاوی پروتکل بیت کوین نیز در این محفظه ذخیره شده‌اند.

گیت هاب قصد دارد تا ۲۰ فوریه سال آینده میلادی تصویری از تمام مخازن این محفظه تهیه کرده و وضعیت داده‌ ها را بر روی چندین هالید نقره ذخیره کند. این فناوری امکان نگهداری طولانی مدت را فراهم می کند. این محفظه همچنین یک گام جلوتر از پروژه سیلیکا (Project Silica) است. پروژه سیلیکا راهکاری برای ذخیره داده‌ هاست که در آن برای امنیت بیشتر، این داده‌ها روی کریستال‌ های کوارتز حک می ‌شوند.

مایکروسافت که سال گذشته گیت هاب را خریداری کرد، با ساخت چندین رونوشت بایگانی شده از داده‌ها، سرمایه‌ گذاری بزرگی را بر روی امنیت داده‌ها انجام داد.

پروژه بیت کوین بسیار فعال در گیت هاب

شرکت کنندگان در این پروژه به طور مشخص به بیت کوین اشاره نکرده اند، اما بیت کوین یکی از برجسته ترین پروژه های متن باز متکی به گیت هاب است. البته کد بیت کوین به سایر مخازن متن باز که متعلق به پروژه های رمزنگاری رقیب هستند، می پیوندد. اما این کار سانسور کردن بیت کوین را دشوارتر می کند، چرا که از بین بردن این رو نوشت از آن بسیار مشکل خواهد بود.

فعالیت پیرامون کد بیت کوین در گیت هاب بسیار زیاد است تا جایی که بیش از ۱۰۰ مشارکت کننده مستقیما بر روی آن کار می‌ کنند. با وجود این حجم گسترده از فعالیت‌ها پیرامون بیت کوین، یافتن نسخه اصلی آن کار دشواری است. با این حال، نسخه بیت کوین کور در حال حاضر در اکثر نودهای شبکه اجرا می شود.

ایده ذخیره کد بیت کوین در محفظه‌های امن ایده جدیدی نیست، اما تاکنون تنها کیف پول ‌ها و سکه‌ های کاربران خاصی به این شیوه نگه‌داری می‌شوند. از معادن متروکه و دیگر از انواع محفظه‌ ها برای ذخیره سرد بیت کوین استفاده می شود. این نوع ذخیره‌ معمولا توسط طرفداران سر سخت بیت کوین صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که کد پروتکل بیت کوین حاوی وضعیت تراکنش‌ ها و موجودی حساب دارندگان آن نیست. علیرغم اختلاف نظرها در خصوص صاحب پروتکل اصلی، کد هر کسی که ساتوشی ناکاموتوی اصلی است، در حال حاضر اولین زمستان خود در قطب شمال را در سوالبارد می گذراند.