سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بالاخره بیت کوین در ایران نیز قانونی شد!

بعد از سر و صداهای زیادی که در چند ماه اخیر به دنبال استخراج ارزهای دیجیتال

با وجود این مسئله که وزارت نیرو دائما از تأثیر استخراج ارز دیجیتال بر شبکه سراسری برقی و سوءاستفاده فعالان این صنعت از قیمت ارزان برق در ایران شکایت داشت، اما فعالان این صنعت عنوان می کردند که گزارش های مطرح شده در زمینه سهم استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در بالا بردن میزان برق مصرفی کشور و احتمال قطع برق به واسطه فعالیت ماینرها اغراق آمیز است.

آن‌ها همچنین اظهار می داشتند که دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را در ساعات اوج مصرف (از ساعت ۱۰ تا ۱۷) خاموش می کنند تا از وارد آمدن کمترین فشار به هموطنان در فصل تابستان جلوگیری کنند و از این طریق با دولت و وزارت نیرو همراهی کنند و عنوان می داشتند که این روند را تا پایان روزهای گرم فصل تابستان ادامه می دهند. فعالیت کنندگان این حوزه از دوگانگی برخورد مسؤولان نیز انتقاد کرده و تقاضا کردند که قانون شفافی در این حوزه تعریف شود.

از یک طرف، وزارت نیرو، آمار و ارقامی نجومی از مصرف برق توسط استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال ارائه وی داد و عنوان می کرد، برآوردها نشان دهنده‌ی این مسئله است که برق مصرفی برای استخراج ارزهای دیجیتال معادل ۵۰۰ مگاوات در ساعت می باشد و استخراج هر بیت کوین نیز با مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال برابری می کند و از طرف دیگر نیز فعالان این صنعت نیز عنوان کرده‌اند که اگر آماری که توسط وزارت نیرو ذکر شده، صحت داشته باشد، بدین معناست که ۵۰ درصد بیت‌ کوین دنیا در ایران استخراج می ‌شود.

آئین‌ نامه هیات وزیران

سرانجام در تاریخ ۱۳ مردادماه، آیین ‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌ های پردازشی رمزنگاری ‌شده در کشور توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس ‌جمهوری ابلاغ شد تا از این طریق بستری امن، کم هزینه، شفاف و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی و به‌ کارگیری با رویکرد تسهیل فضای کسب و کار صورت گیرد.

در این آیین‌ نامه، فعالیت ماینرها در ایران قانونی شد و همچنین حق و حقوقی برای آن‌ها در نظر گرفته شد و شرط و شروطی نیز پیش رویشان گذاشته شد. در یکی از مهم‌ ترین بندهای این آیین ‌نامه علاوه بر این‌که استخراج ارز دیجیتال در آن به عنوان یک صنعت شناخته شد، به تعرفه استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص دارد که بر اساس آن چنین مقرر شد که برق مصرفی متقاضیان استخراج ارزهای دیجیتال صرفاً یا از طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا با احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری تامین شود.

گفتنی است که گزارش ها حاکی است، تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌شود، محاسبه و اعمال خواهد شد.

شرایط و قیمت استخراج ارزهای دیجیتال

با این حال، تا حدود هفته پیش، استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال همچنان غیرقانونی بود تا این‌که سرانجام قیمت و شرایط استخراج ارزهای دیجیتال مشخص شد. در این رابطه چنین عنوان شد که قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود که براین اساس، این میزان ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است. این نرخ در ۸ ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور، دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌ شود. علاوه بر این، استفاده این مراکز از برق در ۳۰۰ ساعت سال که ساعات اوج بار مصرف بوده و قبلا توسط وزارت نیرو ابلاغیه می‌ شود، ممنوع می باشد.

همچنین تاکید شد که هزینه انشعاب عمومی از این دسته متقاضیان دریافت نخواهد شد و تخفیفاتی نیز به منظور تشویق فعالان در نظر گرفته شده است و چنانچه این دسته از متقاضیان به صورت مجتمعی و با ظرفیت بالا فعالیت داشته باشند، از ۲۰ درصد تخفیف در سطوح انتقال برخوردار خواهند شد و اگر این مشترکان از استخرهای داخلی استفاده کنند نیز از ۱۵ درصد تخفیف بیش‌تر برخوردار خواهند شد. علاوه بر این، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج ارزهای دیجیتال ممنوع بوده و تنها متقاضیانی می توانند از این برق استفاده کنند که از وزارت صمت مجوز داشته باشند.

همچنین پاداش ‌هایی برای کسانی که نسبت به شناسایی و اعلام مراکز غیرمجاز ارز دیجیتال اقدام کنند نیز در نظر گرفته شده است که معادل ۲۰ درصد خسارت وارده توسط این مراکز به شبکه خواهد بود. با استفاده‌ کنندگان غیرمجاز از برق نیز براساس قوانین موجود برخورد خواهد شد و آنها به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. باید عنوان کرد که امکان استفاه از برق نیروگاه‌های موجود برای استخراج ارز دیجیتال وجود ندارد و این کار ممنوع می باشد.

همچنین در ادامه عنوان شد که این گروه از متقاضیان در صورتی که تمایل داشته باشند، می‌ توانند نسبت به احداث نیروگاه جدید اقدام کنند که در این صورت نرخ سوخت این نیروگاه‌ها، معادل  ۷۰ درصد نرخ گاز صادراتی خواهد بود. استخراج کنندگان ارز دیجیتال همچنین می ‌توانند نسبت به استفاده از برق تولیدی نیروگاه‌ های تجدیدپذیر نیز برای این کار اقدام کنند و در صورت عدم استمرار برق تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر، این مراکز می ‌توانند از برق شبکه به عنوان پشتیبان استفاده کنند  که در این شرایط نرخ برق شبکه به قیمت تعیین شده در این مصوبه محاسبه خواهد شد.

برق استخراج استخراج بیت کوین

فراهم کردن شرایط در کوتاه‌ ترین زمان ممکن

در همین رابطه، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق عنوان کرده است که فعالان صنعت ارزهای دیجیتال در ابتدا موظفند که از وزارت صمت مجوز دریافت کنند و تنها در صورت اخذ مجوز می‌ توانند حسب مورد به شرکت‌ های برق منطقه ‌ای یا توزیع نیروی برق مراجعه کرده و این شرکت ‌ها نیز وظیفه دارند که نسبت به برقراری انشعاب و سایر موارد اقدام کنند.

وی در ادامه  عنوان کرد: در صورتی که یک متقاضی از وزارت صمت مجوز داشته باشد شرکت ‌های مذکور نیز در کوتاه ترین زمان شرایط را فراهم می ‌کنند. شرکت توانیر شرایط تامین برق را به همه شرکت‌ های برق منطقه ‌ای و توزیع نیروی برق ابلاغ کرده است و آن‌ها نیز موظفند که انجام دهند.

رجبی مشهدی در ادامه عنوان کرد که از مهم‌ ترین بخشودگی‌ هایی که این بخش دارد این است که هزینه انشعاب برق برای فعالان صنعت ارزهای دیجیتال رایگان می باشد و از آنها هزینه ای دریافت نخواهد شد، این در صورتی است که اگر یک مشترک خانگی بخواهد یک کنتور کوچک بگیرد، باید هزینه انشعاب آن را پرداخت کند. اما اگر فعالان صنعت ارزهای دیجیتال مصرف صد مگاواتی هم داشته باشند هزینه ای برای انشعاب پرداخت نخواهند کرد و مشترک می ‌شوند و برای آن‌ها کنتور هوشمند نصب می‌ شود و متناسب با مصرفی که داشته باشند در پایان ماه برای آنها صورت حساب صادر خواهد شد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location