video thumb

۷ روش غیر متعارف برای استخراج بیت کوین

بیت ‌کوین دیوانه نیست، در حقیقت این سیستم می‌تواند سالم‌ترین و مناسب‌ترین سیستم پولی باشد که نسل فعلی تا به امروز شناخته است. اما برخی از تکنیک هایی که ماینرها برای استخراج این ارز دیجیتال طراحی کرده اند، بسیار غیر متعارف هستند، که این روش ها گاهی دیوانه وار هستند. در این مقاله قصد دارین تا شما را با هفت مورد از عجیب ترین روش های استخراج بیت کوین آشنا کنیم.

استخراج بیت ‌کوین دارای شکل‌ های متفاوتی می باشد

فرآیند اضافه کردن تراکنش بیت ‌کوین به یک بلاک جدید و انتشار آن در شبکه‌ی این ارز دیجیتال تحت عنوان «استخراج» شناخته می ‌شوند. به منظور ایجاد بلاک بعدی، استخراج کنندگان باید یک مسئله ریاضی که پاسخ آن عددی از ۰ تا ۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۶ است را محاسبه کنند. در عوض انجام این کار، استخراج کنندگان کارمزد انجام تراکنش ها و به علاوه پاداش ایجاد یک بلاک جدید که در حال حاضر ۱۲٫۵ عدد بیت کوین است را دریافت می کنند. این پاداش در سال ۲۰۲۰ نصف خواهد شد و به ۶٫۲۵ بیت‌ کوین خواهد رسید.

با توجه به پاداش قابل توجه‌ بیت‌ کوین (پاداش هر بلاک در حال حاضر ۱۳۰ هزار دلار ارزش دارد) جای تعجب ندارد که تعداد زیادی استخراج کننده به دنبال حل کردن مسئله‌ی ریاضی مذکور هستند تا بتوانند بلاک بعدی را منتشر کنند. فرآیند استخراج بیت‌ کوین در واقع یک مسابقه‌ی تسلیحاتی است، و استخراج کننده ها سعی دارند تا میزان نرخ هش خود را به حداکثر برسانند (تعداد محاسبه‌ی ماینر‌های شما بر حسب ثانیه) و در عین حال هزینه های ثابت مانند هزینه برق را کاهش دهند. همانطور که در مثال های زیر نشان داده شده، همه استخراج کنندگان صرف کسب درآمد این کار را انجام نمی دهند، بلکه برخی می خواهند تا یک سری محدودیت ها را چه فیزیکی و چه عملی تحت فشار قرار دهند.

روش اول: ماینینگ با استفاده گاز‌های زائد

“سوزاندن را متوقف کنید و کسب درآمد را آغاز کنید”، این شعار شرکت Upstream Data است که پایگاه‌ های سیار استخراج را ارائه می‌ کند که می ‌توان آن را در تاسیسات شرکت‌های نفتی که نیاز به خروج گاز‌های اضافی دارند، نصب کرد. بر اساس گزارش News.Bitcoin.com، این دستگاه ‌ها می‌ توانند می توانند درآمدی ۱۵ برابر بیشتر از قیمت بازار نفت را ارائه دهند و بیت کوین پاک تر و سبز تری را از آنچه که رسانه های اجتماعی عنوان کردند، تولید کنند.

روش دوم: استفاده از یک کامپیوتر طراحی شده برای ماه

کامپیوتر راهنمای آپولو (AGC) در سال ۱۹۶۰ برای هدایت یک موشک آمریکایی به سمت ماه ساخته شد. این کامپیوتر توانست آزمایش ‌های مربوط به پرواز را پشت سر بگذارد، اما در دنیای پیشرفته امروز دیگر کامپیوترهای ۱۶ بیتی برای این کار مورد استفاده قرار نمی گیرند. این موضوع باعث شد تا شخصی جهت استخراج بیت کوین با استفاده از کامپیوتر راهنمای آپولو دست به کار شود. با این حال، همانطور که ابداع کننده‌ی این روش تصدیق کرده است «متاسفانه، این کامپیوتر بسیار کند است، بنابراین برای استخراج موفقیت ‌آمیز یک بلاک بیت ‌کوین حدود یک میلیون برابر طول عمر فعلی جهان زمان لازم است».

روش سوم: با استفاده از مداد و کاغذ

همان فردی که سعی کرد با استفاده از کامپیوتر آپولو اقدام به عمل استخراج کند، قبلا سعی کرده بود که این کار را با استفاده از حل معادلات ریاضی با دست خود انجام دهد. اگر چه این روش از لحاظ فنی جوابگو بود، اما کِن شریف (Ken Shirriff) نتیجه گرفت که “حل یک دور از این الگوریتم حدود ۱۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه زمان لازم دارد که معادل ۰٫۶۷ هش در روز می ‌باشد.” در مقایسه، کامپیوتر راهنمای آپولو توانست هر هش را در هر ۱۰٫۳ ثانیه انجام دهد. با این حال به عنوان یک روش اثبات مفهوم، استخراج دستی بسیار عالی است.

روش چهارم: با استفاده از یک راکتور هسته‌ای

البته باید گفت که تا کنون هیچ کس یک راکتور هسته ای را با هدف استخراج بیت کوین نساخته است و اگر کسی این کار را انجام می داد، احتمالا قادر به حمله ۵۱ درصدی به شبکه بود. تنها یک نیروگاه تک راکتور می تواند ۵٫۱TWh تریلیون وات بر ساعت انرژی تولید کند که برابر با ۱۰ درصد مصرف سالانه شبکه بیت کوین است. راکتور‌های تولید برق به دلیل قدرت زیاد راکتورهای اتمی، با یک مشکل غیرعادی روبه رو می شوند و آن این است که آنها در واقع بیش از حد انرژی تولید می‌ کنند. همانطور که پیش از این گزارش شده است، “متوقف شدن این کار هیچ سوختی را ذخیره نمی‌ کند، در عوض جلوی هدر رفتن انرژی گرفته خواهد شد.” حال این سوال باقی می ماند که چه چیزی همیشه به دنبال استفاده از انرژی‌ های اضافه می ‌باشد؟ جواب این سوال «بیت ‌کوین» است.

روش پنجم: با استفاده از مساجد

احتمالا مساجد مکانی عجیب برای استخراج بیت کوین به نظر برسند، اما از آنجایی که مساجد معمولا از برق یارانه ‌ای رایگاه بهره‌مند هستند، به یکی از جذاب ‌ترین مکان ‌های فرآیند استخراج جهان تبدیل شده ‌اند. علی‌رغم گزارشات مربوط به غیرقانونی بودن این کار، به نظر می‌ رسد که استخراج ارز دیجیتال در مساجد ایران به وفور دیده می شود. البته ایران تنها کشوری نیست که کارآفرینان از این روش استفاده می‌ کنند. برخی استخراج کننده های روسی نیز از برق کلیساهای این کشور برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌ کنند.

روش ششم: پرورش گوجه فرنگی

بر کسی پوشیده نیست که استخراج ارزهای دیجیتال گرمای زیادی تولید می کند. برخی افراد مبتکر راه هایی را برای بهره وری از این گرما کشف کرده اند و این محصول جانبی را به یک کالای ارزشمند تبدیل کرده اند. برای مثال، در سال ۲۰۱۸ کامیل بریچا از گرمای اضافی حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال برای پرورش گوجه فرنگی در گلخانه استفاده کرد.

روش هفتم: در زمان گرم کردن خانه

استفاده از گرمای تولید شده توسط فرآیند استخراج برای گردم کردن خانه در واقع یکی از واضح ‌ترین فرآورده های اولیه استخراج بیت کوین است. هر چه آب و هوا سرد تر باشد، شما بیشتر قدردان حرارت دستگاه های خود در زمستان خواهید بود. به عنوان مثال در کشور سیبری، استخراج کننده ها حتی یک سیستم گرمایش از کف ایجاد کرده‌اند که حرارت اضافی تولید شده توسط سیستم فرآیند استخراج را برای مصارف دیگری همچون گرم کردن خانه استفاده می‌ کند.

به عنوان یک «پول آزاد»، تعجب آور نیست که بیت‌ کوین مردم آزاد اندیش را به خود جذب کند. ایده‌ های خلاقانه‌ی این افراد می ‌تواند با استفاده از تکنیک‌ های متعددی طراحی شده و در فرآیند استخراج و یا حتی دیگر فرآیند‌ها به شکل موثر مورد استفاده قرار گیرند. هرچه این مسابقه‌ی استخراج تسلیحاتی شدید‌تر و سخت ‌تر می ‌شود، انتظار می رود که که راه‌ حل‌ های هوشمندانه ‌تری که منجر به قدرت هش بیشتر، هزینه کمتر و در عین حال کاهش تاثیرات زیست محیطی بیت کوین شود را به وجود آورد.