video thumb

آلت کوین چیست؟

آلت کوین ها، ارزهای دیجیتالی هستند که پس از بیت کوین عرضه شدند. همان طور که از نامش پیدا است آلت کوین (Altcoin) یعنی کوین جایگزین. در سال های ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ که بیت کوین مورد توجه مردم قرار گرفت برخی از شرکت های دانش بنیان به این فکر افتادند که با استفاده از بستر بلاک چین، ارزهایی را برای کاربردهای خاص تولید کنند. موفقیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال باعث شد که بسیاری از توسعه دهندگان با تغییراتی کلی یا جزئی ارزهای دیجیتال جدیدی معرفی کنند. به طور کلی، آن ها خود را به عنوان جایگزین های بهتر برای بیت کوین معرفی می کنند.

آلت کوین چیست؟

حال بررسی می کنیم که آلت کوین چیست؟ آلت کوین نام یک ارز دیجیتال خاص نیست، بلکه به هر کوینی به جز بیت کوین گفته می شود. به عنوان مثال ارز دیجیتال اتریوم، ارز دیجیتال ریپل و ارز دیجیتال لایت کوین از لحاظ فنی آلتکوین هستند. با در نظر گرفتن این مطلب، آلت کوین برای توصیف کوین هایی به کار می رود که حجم بازار کمتری از بیت کوین دارند. این کوین های جایگزین، ارزهای الکترونیکی با بلاک چین، ماینر ها و والت های مخصوص به خود هستند. بسیاری از آلت کوین ها در چارچوب اساسی بیت کوین با همان قوانین خرید بیت کوین و فروش بیت کوین ساخته شده اند. بدین ترتیب اکثر آلت کوین ها از این نظر شبیه هم هستند، بیشتر آلت کوین ها با تغییر در فرایند استخراج یا نحوه تایید تراکنش ها عرضه شده اند. اما حتی با بسیاری از ویژگی های شبیه به هم، آلت کوین ها به طور گسترده ای از یکدیگر متفاوت هستند.

آلت کوین ها می توانند به شیوه های مختلفی از بیت کوین متفاوت باشند. بعضی از آنها مدل اقتصادی متفاوتی به نسبت ارز دیجیتال بیت کوین دارند و یا روش توزیع کوین آنها، خرید ارز دیجیتال و فروش ارز دیجیتال آنها به شیوه دیگری است، مانند آلت کوین هایی که به شهروندان در کشور هایی خاص داده می شوند. هیچ تضمینی وجود ندارد که با پیدایش ارز رمزپایه‌ی بهتر از بیت‌کوین، مردم کماکان به آن وفادار بمانند. بیت‌کوین اولین ارز رمزپایه‌ است و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین نوع این ارز به‌شمار می‌رود. اما همان‌طور که می‌دانید، بیت‌کوین مشکلات زیادی به‌عنوان یک ارز دارد.

تشخیص آلت کوین های معتبر

در حالیکه هم اکنون حدود ۲۳۰۰ آلت کوین وجود دارد، اما باید بدانیم که آلت کوین هایی وجود دارند که اصلا چیز جالبی انجام نمی دهند. بعضی از آلت کوین ها تنها تغییراتی جزئی را فراهم می کنند و یا چیزی را فراهم می کنند که به ظاهر مهم است اما در واقع چنین نیست. به عنوان مثال اگر آلت کوینی مقدار کل کوین هایش بیشتر باشد، بهای هر کوین در نتیجه آن کمتر خواهد بود. در واقع بسیاری از آلت کوین ها مزیت واضحی نسبت به بیت کوین ندارند. علاوه بر این، این آلت کوین ها از قدرت کمتری برای ایمن سازی خود استفاده می کنند و به دلیل تاثیرات شبکه ای کوچکتر به اندازه بیت کوین مفید نمی باشند. بنابراین زمانی که در یک آلتکوین سرمایه گذاری می کنید باید عاقلانه فکر کنید. اعتبار آلت کوین ها را می توان از روی عملکرد آنها و گروه پشتیبانی آنها سنجید:

  • عملکردهای متفاوت آلت کوین چیست؟ یک آلت کوین معتبر در اکثر مواقع قوانین بیت کوین را به حد کافی تغییر می دهد تا عملی خاص و سازنده انجام دهد، و ممکن است یک کارآیی مخصوص نیز داشته باشد. برای مثال برخی ارزها به عنوان واحد تبدیل برای تولید انرژی خورشیدی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر اساس یک سیستم جدید برای نام های دامنه در اینترنت را به وجود آورده اند. تلاش یک ارز در جهت انجام کاری برای افزایش ارزش فنی را می توان یک نشانه خوب از معتبر بودن آن کوین دانست.
  • گروه پشتیبانی قدرتمند آلت کوین چیست؟ یک آلت کوین خوب و معتبر، یک گروه نیرومند را در پشت خود دارد. اگر ارزی توسط افرادی ایجاد شده است که هیچ ردپایی از آن ها در انجمن ارزهای رمز پایه وجود ندارد، باید بیشتر مراقب آن باشید، مخصوصا اگر به تازگی بر روی فروم ها به عضویت درآمده اند. برخی از بهترین آلت کوین ها، انجمن های داوطلبان و طرفداران را معرفی می کنند، که بیشتر آن ها برای مدت زمانی در فروم مشارکت داشته اند. آلت کوین ها گاهی پروژه هایی از علاقه مندان و گاهی اساس یک کسب و کار کاملا جدید هستند. آن ها حتی می توانند بیشتر از یک ارز بوده و در فریم ورک هایی کاملا جدید، از اپلیکیشن های پیام رسانی گرفته تا بازارهای آنلاین، رشد و توسعه یابند. معامله گران حتی می توانند با معامله آلت کوین ها با یک دیگر کسب درآمد کنند، با این که این امر بسیار ریسک بالایی دارد.

مزیت های آلت کوین چیست؟

آلت کوین ها، تنوع زیادی دارند. بسیاری از آلت کوین ها ارزان هستند و رقابت و محبوبیت کمتری نسبت به بیت کوین برای آنها مطرح است. در حقیقت، آنها توسط مبتدیان و با سی پی یو قابل استخراج هستند. تعدادی از آلت کوین ها تنها با سی پی یو، ماین می شوند.
آلت کوین ها، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. بعضی از آلت کوین ها به سطح مشابهی از موفقیت مانند بیت کوین رسیده اند. محبوبترین آلت کوین، سال ۲۰۱۷ لایت کوین بود که یک ارز دیجیتال بر مبنای اسکریپت است و ثبات بیشتری از بیت کوین دارد. اتریوم یک گزینه محبوب دیگر است.
در برخی از آلت کوین ها، مشکلات بیت کوین حل شده است. بیت کوین تنها راه حل نیست. بسیاری از آلت کوین ها برای مخاطب قرار دادن نگرانی هایی که در مورد بیت کوین در طول زمان مطرح بوده، اختراع شده اند و سعی در کمک به پایداری بیت کوین در آینده دارند.