video thumb

بقای محیط زیست و ثبات قیمت‌ها با بیت کوین

چند کارشناس و تحلیل گر در سال ۲۰۱۷ بود که انتقادات تند و بسیار زیادی از میزان مصرف برق توسط دستگاه های ماینینگ مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال

این امر که عمل ماینینگ برق زیادی را مصرف می کند، کاملا صحیح است و این امر یک مشکل بدیهی است. در واقع به دلیل میزان مصرف بالای برق بخش اعظم هزینه های مربوط به عملیات استخراج ارزهای دیجیتال مربوط به این حوزه است. به همین دلیل ماینر ها یا کاربران نیز سعی دارند، هزینه های خود را کاهش دهند تا بتوانند سود بیشتری را از عملیات استخراج کسب کنند. اما آیا می توان گفت آنچه که در نهایت به دست خواهد آمد، فقط فناوری به اسم ارزهای دیجیتال و یا حتی بلاک چین است؟ اما واقعیت می تواند چیز دیگری باشد. در کنار یک سیستم مالی نو و به روز، رایج شدن استفاده از ارزهای دیجیتال حتی می تواند به محیط زیست نیز در ابعاد مختلفی خدمت نماید.

برخی از کارشناسان نیز درباره اینکه بیت کوین زمین را به نابودی خواهد کشاند و استخراج ارزهای دیجیتال به بشریت آسیب می رساند مقالات متعددی نوشته و در آنها به بیان علل این امر پرداخته اند. زمان زیادی برای اثبات این گفته ها هدر رفته است. اما این امر جز انتشار دیدگاه های نادرست و نتیجه گیری های مبهم اثر دیگری ندارد. آنها این حقیقت را به دست فراموشی سپرده اند، که بیت کوین چه مزایای عالی دارد و چگونه جهان را برای ساکنانش به جای بهتری تبدیل خواهد کرد. یکی از کمترین مزایایی که بیت کوین و حتی سایر ارزهای دیجیتالی دارند این است که آنها می توانند کمکی به کاهش پس ماندها باشند.

بنابراین می توان نتیجه های متفاوتی نیز گرفت، مانند اینکه بیت کوین می تواند کمکی به تداوم و ماندگاری محیط زیست باشد. برای این امر و مزایای دیگری که ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین دارند چند مثال می زنیم. در ابتدا  به قیمت های کلی که همه کالاها و خدمات دارند توجه می کنیم. بنابراین باید ابتدا برای آن نام مشخص کنیم، پس p را به عنوان قیمت های کلی کالاها و خدمات در نظر می گیریم که همان aggregate price level است. اما p از کجا می آید؟ p در واقع حاصل تقاضای کل که ما آن را d می نامیم است. با فرض اینکه همه شرایط ثابت است، اگر هر کدام از p و d افزایش پیدا نماید، قیمت ها بالا خواهد رفت.

سیستم های پولی در جهان دارای هدف گذاری های تورمی است. هدف گذاری تورمی نیز یک چارچوب است که توسط آن سیاست های پولی هدایت می شود. تا طی آن تصمیمات سیاستی بر اساس مقایسه تورم آتی مورد انتظار با هدف اعلام شده برای تورم اتخاذ شود. در این چارچوب است که مقامات پولی یک هدف، مقداری برای تورم آتی در نظر می گیرند و اگر تورم مورد پیش بینی برای افق زمانی خاص در آینده، متفاوت از هدف اعلام شده باشد، اقدام به اعمال سیاست پولی جدیدی خواهند کرد تا پیش بینی تورم عملکرد، منطبق با مقدار مورد هدف باشد.

محیط زیست و بیت کوین

در بین کارشناسان حوزه مالی اتفاق نظرهایی به وجود آمده است مبنی بر اینکه هدف نهایی و بلند مدت سیاست های پولی ثبات قیمت ها می باشد. اما کماکان این سوال وجود دارد که برای رسیدن به این هدف، سیاست های پولی باید چگونه هدایت شود؟ از آنجایی که سیستم های پولی دارای هدف گذاری های تورمی می باشند، آنها تلاش می کنند تورم یا همان افزایش قیمت ها یعنی ΔP مثبت، را در یک سح مشخص نگهدارند. مثلا بانک مرکزی اروپا و خزانه داری فدرال این سطح تورمی را در سطح دو درصد نگه داشته است.

اگر شرایط متعادل باشد تقاضای کل به سمت برابری با عرضه کل و خدمان خواهد رفت. البته باید بگوییم عرضه کل خودش محصول تعداد کارگر ضرب در میزان بهره وری کارگرها می باشد. این گزینه ها البته نمی تواند تحت کنترل نظام پولی قرار بگیرد.این توضیحات نشان می دهد که ایجاد تغییر در عرضه پول همان چیزی است که برای تنظیم تورم قیمت ها مورد نیاز است و تنها گزینه ای که باقی مانده نیز همین است. این عرضه پول می تواند از طریق نظام های پولی مانند سیستم فدرال اعمال گردد. البته اندازه آن با توجه به شرایط و میزان نیاز متفاوت خواهد بود.

اما مساله این است که در صورتی که عرضه پول افزایش پیدا کند و این افزایش بدون وجود تقاضای کل صورت گیرد، قیمت ها بالا رفته و ارزش پول و ارز نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط است که هر واحد از پول کشورها به صورتی نگران کننده و گاهی آهسته و کم کم ارزش خود را از دست می دهد. این کاهش ارزش نسبت به ارزش قبل پول خواهد بود. زیرا شمار واحد پول هایی که در جامعه توزیع شده با وجود اینکه تقاضای کل یکسان بوده است، افزایش یافته است. خود این امر منجر به یک تورم پولی می شود. این یک مساله جدی اخلاقی خواهد بود. از آنجایی اخلاقی است که باید جوامع به سمت بازتوزیع ثروت و رساندن آن به دست نیازمندان باشد. البته در اینجا پیامدهای محیط زیستی بسیار جدی نیز به دنبال خواهد داشت.

بقای محیط زیست با بیت کوین

از آنجایی که تورم منجر به افزایش مصرف گرایی و افزایش پسماند خواهد شد. نمی توان در جوامع نسبت به تبعات آن بی تفاوت ماند. از آنجایی که یکی از شعارهای طرفداران محیط زیست کاهش پسماند و دور ریز است، آنها باید توجه کنند که افزایش تورم چه تبعات زیانباری برای محیط زیست خواهد داشت. این پسماندها نه تنها به آلودگی طبیعت منجر می شود، عقب ماندگی جوامع را نیز تسریع خواهد کرد. در واقع تورم و نتیجه آن پسماند مانعی برای حرکت جامعه به جلو و سلامت طبیعت خواهد بود.

از آنجایی که سیاست های تورمی کمکی به بالا و پایین شدن ارزش پول می کند، این مساله منجر به نگرانی مردم از آینده خواهد شد به همین دلیل ارزهایی که در دست دارند را به سرعت خرج می کنند و برخی حتی اقدام به گرفتن قرض برای تهیه کالا می کنند. در شرایطی که اوضاع بسیار مشکل می شود مانند کشور ونزوئلا، مردم به محض اینکه دستمزدهایشان را دریافت می کردند در کمتر از یکساعت آن را خرج می نمودند و حتی دیر رسیدن به بازار برای خرید کالا باعث می شد زیان های مالی شدیدی بکنند. البته نباید فراموش کرد این تورم خود مانعی بزرگ برای پس انداز کردن است و می توان گفت تورم دشمن پس انداز است.

وقتی مردم به دلیل تورم نتوانند درآمدهایشان را پس انداز کنند، باید آن را خرج کنند و کالا و خدمات تهیه کنند. وقتی تورم دامن یک کشور را می گیرد مردم مدام به دنبال این هستند که خرید کنند و حتی چیزهایی را می خرند که به آن نیازی ندارند، و حتی بی کیفیت و گاهی برای مصرف یک بار است. در این صورت برای اینکه یخچالشان را از مواد غذایی مملو کنند، لحظه ای درنگ نخواهند کرد و البته ممکن است مواد غذایی نیز به اندازه کافی در یخچال وجود داشته باشد. همه اینها روند تولید پسماند را سریع تر می کنند و این پسماند همان چیزی است که طرفداران و حامیان محیط زیست هشدار می دهند. بنابراین اهداف نادرست مالی باعث ایجاد مقدار زیادی پسماند و آسیب جدی به جامعه و محیط زیست خواهد شد.

حالا تصور کنید مدیران مالی سعی کنند عرضه پول در جامعه را در یک اندازه ثابت که به هیچ عنوان هم تغییر نمی کند قرار دهند. در این صورت شرایط کاملا تغییر خواهد کرد. این همان ویژگی است که بیت کوین داراست. در واقع پروتکل بیت کوین به گونه ای تعریف شده است که تعداد آن محدود خواهد بود. این تعداد حداکثر ۲۱ میلیوم بیت کوین می باشد. بنابراین در زمانی که رشد جمعیت عرضه کل کالاها را تغییر می دهد، خدمات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این میان و به موازات رشد خدمات تکنولوژی در زمینه مربوط به بهره وری نیز رشد خواهد کرد. رشد تکنولوژی در زمینه بهره وری و رشد خدمات در کنار یکدیگر دوره گذرای کاهش قیمت یا اتقباض قیمت را رقم خواهند زد.

این امر تبدیل به یک روند خواهد شد و تا جایی پیش می رود که تقاضای کل به عرضه کل خودش را برساند. به محض اینکه قیمت کالاها شروع به کاهش می کنند، انگیزه ای برای مردم ایجاد می شود که برخی خرج هایشان را عقب بیندازند و حتی از بسیاری از آنها صرف نظر نمایند، در واقع مخارج به سمت هزینه هایی ضروری روزمره حرکت می کند. این یک انقباض قیمت است که زمینه ساز کاهش بدهی است چرا که پس انداز پول از همیشه سودآورتر برای مردم می شود. این درحالی است که در این شرایط بازار شرکت ها را به سمت و سوی حذف دور ریز و کاهش مخارج عملیاتی حرکت می دهد و انگیزه این کار انقباض قیمت ها است که هر روز بیشتر تقویت می شود.

بنابراین بیت کوین می تواند یک سیستم مالی و پولی را برای جوامع ایجاد نماید که یک سیستم پولی انقباضی خواهد بود. خصوصیت این سیستم این است که مردم در هنگام نیاز واقعی اقدام به خریدن کالاها و خدمات می نمایند و از خرید کردن چیزهایی که فوری خراب می شوند و یا غیر بازیافتی هستند اجتناب خواهند کرد. در این شرایط مردم به سمت خرید چیزهایی که تنها یک کاربرد می تواند داشته باشد، نمی روند. مردم فقط زمانی این کار را خواهند کرد که زمینه آن بهداشت باشد. که این نیز خود یک نیاز موجه محسوب می شود. یکی از جنبه های خوب این گونه سیستم های مالی این است که همه مردم را به سمت و سوی کاهش هدر رفت در تمامی جنبه های مختلف زندگی از جنبه کوچک تا بزرگ هدایت می کند.

محیط زیست در انتظار بیت کوین

بنابراین می توان این نوید را به دوستادارن محیط زیست و علاقمندان به آن داد که هر چقدر در جامعه از بیت کوین به عنوان ارز اصلی بیشتر استفاده شود، می تواند در به ثمر رسیدن برخی از اهداف اصلی و مهم محیط زیست کمک نماید. وقتی که این اهداف محقق شود هم برای بشریت و هم برای محیط زیست سود و منفعت بسیار زیادی دارد. این راهکار همان راهکار استفاده از هویج به جای چماق است. رسیدن به این چنین اهدافی ارزشش را دارد که حتی مقداری برق بیشتر مصرف شود. علاوه بر کمک به ثبات قیمت ها و کاهش پسماند بیت کوین مزایای بیشمار دیگری نیز دارد. یکی از این مزایا حذف ابر تورم از تاریخ آینده بشر است.

با کمک بیت کوین

از دیگر مزایای بیت کوین برای فرد فرد افراد جامعه حفظ حریم شخصی است. ضمن آنکه هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی و دولت این قدرت را نخواهد داشت که اموال شما را مورد مصادره خود قرار دهد و دولت نیز نمی تواند از شما مالیات بگیرد و یا مالیات اضافه تر پرداخت نمایید. وقتی شما نقل و انتقالات مالی و یا به بیان دیگر تراکنش های مالی انجام می دهید کسی قادر نخواهد بود این نقل و انتقالات مالی شما را پیگیری و یا ردیابی نماید. هیچ کونه هزینه اضافی نیز برای نقل و انتقالات مالی پرداخت نخواهید کرد. کسی نخواهد توانست بیت کوین های شما را سرقت نماید  مگر آنکه دسترسی به کامپیوتر شخصی شما پیدا کند و آدرس مالکیت بیت کوین فقط توسط خود مالک تغییر می کند.