video thumb

رئیس CFTC: عرضه‌ی قراردادهای آتی اتریوم احتمالا در سال ۲۰۲۰ صورت می‌گیرد!

هیث تاربرت (Heath Tarbert)، رئیس کمیسیون معاملاتی قراردادهای آتی کالای ایالات متحده (CFTC) معتقد است که دنیای ارزهای دیجیتال طی سال ۲۰۲۰ شاهد قراردادهای آتی اتریوم خواهد بود.

تاربرت که به مناسبت هفته DC Fintech در یک گفتگوی غیررسمی در دانشگاه جورج تاون شرکت کرده بود، به کریس برومر (Chris Brummer)، رئیس جلسه گفت که کاملا بر این باور است که قراردادهای آتی اتریوم می‌توانند در ۶ تا ۱۲ ماه آینده معامله شوند.

وی به برومر گفت: من بر این باورم که به احتمال زیاد شما می توانید، قراردادهای آتی (Futures) را در شش ماه تا یک سال آینده مشاهده کنید. اگرچه، او هشدار داد که مساله تنها عرضه قراردادهای آتی نیست. وی در ادامه افزود:

در مورد حجم معاملاتی که آنها معامله می شوند، ایده ای ندارم، این جایی است که بازار تصمیم می گیرد اما حدس من اکنون این است که شفافیت بیشتری درباره صلاحیت اتر برای قراردادهای آتی نیاز است، حدس من این است که فعالان بازار آن را در نظر می گیرند.

تاربرت ابتدا در اوایل این ماه اتر را به عنوان کالایی اعلام کرد و اعلام کرد که آژانس وی مایل به تصویب قراردادهای آتی در مورد دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار از نظر ارزش سرمایه است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چه کسی ممکن است علاقمند به ارائه قراردادهای آتی آینده به بازار ایالات متحده باشد. تاربرت پس از حضور در جلسه در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که حداقل تا جایی که او می داند، هیچ شرکتی متقاضی راه اندازی چنین محصولی نشده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه کسی متقاضی شده است، گفت: ” تا آنجا که من می دانم هیچ کس “حدس من این است که به زودی عرضه می شوند اما نمی دانم آنها از کجا می آیند.

سخنگوی CBOE و بورس بین قاره‌ای که قراردادهای آتی بیت کوین را عرضه می‌کنند یا عرضه کرده‌اند، درخواست برای اظهار نظر را بلافاصله برنگرداند. یک سخنگوی CME در بیانیه ای عنوان کرد که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای معرفی قراردادهای آتی اضافی ارز دیجیتال ندارد.

وی گفت: در حال حاضر، ما بر روی معرفی گزینه‌های مربوط به قراردادهای آتی بیت کوین CME به بازار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و ادامه‌ رشد نرخ های مرجع CME CF و شاخص‌های زمان واقعی خود متمرکز شده ایم.”

اقدامات بعدی

تاربرت گفت: از طرف CFTC ، تأیید یک محصول قراردادهای آتی اتر به خود برنامه بستگی دارد. شرکت هایی که به دنبال لیست کردن این قراردادها هستند می توانند برای صدور ضمانت نامه خود اقدام کنند یا می توانند CFTC محصول بررسی را کرده و آن را تصویب کنند. این روند مشابه تصویب قراردادهای آتی بیت کوین خواهد بود.

وی به هیئت مطبوعاتی گفت: صرافی‌ها می‌توانند خودشان این کار را به تنهایی شروع کنند یا با یک برنامه به ما مراجعه کنند و از ما بخواهند که آن را تصویب کنیم تا بتوانند محصول را ارائه دهند. وی افزود:

در گذشته بیشتر افراد خود، ضمانت نامه صادر نمی کردند و به ویژه اگر یک صرافی و DCO جدید می ساختند به ما مراجعه می کردند. بنابراین فکر می کنم بیشتر به این بستگی دارد که چه کسی می خواهد آن را در پلتفرم معاملاتی خود داشته باشد. آیا یکی از صرافی های موجود است که سال ها با CFTC کار می کند یا یک پلتفرم کاملاً جدید است که می خواهد آن را اختصاصی کند؟

رئیس CFTC عنوان کرد که در حال حاضر حدود چهار صرافی اختصاصی ارزهای دیجیتال وجود دارد که به دنبال محصولات مشتقات ارزهای دیجیتال هستند (تاربرت نامی از آنها نبرد اما احتمالا SeedCX، ErisX، Tassat و LedgerX هستند) و همچنین شرکت های بزرگتر و با ثبات‌تر که قراردادهای آتی بیت کوین را ارائه می‌دهند.

در طول این گفتگوی غیررسمی، تاربرت افزود که خوشبختانه خریداران و فروشندگان مطمئن می‌شوند که استفاده از یک صرافی که از طریق CFTC قانون‌گذاری شده است، نشان می‌دهد که هیچگونه دستکاری در بازار وجود ندارد.

وی گفت: آنچه بازارهای ما انجام می دهند و ۱۵۰ سال است که انجام می‌شود تضمین شفافیت کافی قیمت است. شما می دانید که خریداران و فروشندگان وجود دارند و این قیمت در واقع نمایانگر تقاضای کل است.

در مورد سایر ارزهای دیجیتال چطور؟

تاربرت گفت: CFTC به زودی می‌تواند ارزهای دیجیتال دیگر را نیز به عنوان کالا به رسمیت بشناسد. “مشتقات ارزهای دیجیتال دیگری نیز به زودی به بازارهای دارایی های دیجیتال نزدیک شما وارد می شوند.” وی افزود:

همینطور که کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) کارها را با فرآیند خود مدیریت می کند ما هم فرآیند خود و دیگر قانون گذاران را داریم به احتمال زیاد ما شاهد چیزهای بیشتری خواهیم بود اما نمی توانم به این مخاطبان بگویم که لزوما به زودی خواهند آمد زیرا حتی دو موردی که در مورد آنها فکر کردیم (بیت کوین و اتر) نیز مدتی طول کشید تا بتوانیم آنها را مدیریت کنیم.

ممکن است تقاضایی برای سایر قراردادهای آتی وجود داشته باشد. در بریتانیا Kraken Futures (که قبلاً با نام Crypto Facilities شناخته می‌شد) به ساکنان، دسترسی به قراردادهای آتی بیت کوین، لایت کوین و ریپل را ارائه می‌دهد که همه اینها پس از اینکه کراکن که در آمریکا مستقر می باشد، شرکت را به دست گرفت محبوبیت خود را افزایش داده اند.

تاربرت گفت که بخشی از روند کار با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است، با ذکر این که طبق قانون فعلی فدرال هر ابزاری که اوراق بهادار نباشد “به احتمال زیاد” یک کالاست (اگرچه استثنائاتی اعمال می شود: کنگره مشخص کرده است که برای مثال بلیط های فیلم کالا نیستند.)

وی گفت: آنچه ما می بینیم این است که اگر SEC تحلیل خود را انجام داده و به این نتیجه برسد که دارایی دیجیتال خاص با تست هاوی (Howey) قدیمی مطابقت ندارد که آیا این یک قرارداد سرمایه گذاری و بنابراین یک اوراق بهادار است، در اکثر موارد به عنوان کالا حساب می شود.

تاربرت همچنین عنوان کرد که یک دارایی می‌تواند از اوراق بهادار به یک کالا و بالعکس تحول پیدا کند، هرچند ممکن است نمونه ای برای این امر نباشد. تاربرت در پاسخ به سؤالی از نیک کارتر از Castle Island Ventures در مورد اینکه آیا قبلاً این نوع جابجایی رخ داده است، گفت:

تا جایی که من آگاهی دارم، نه.