video thumb

خالق کاردانو:اگر بیت کوین شکست بخورد، کل صنعت ارزهای دیجیتال با شکست روبرو خواهد شد

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیان گذاران اتریوم (ETH) و خالق کاردانو (ADA) معتقد است که اگر بیت کوین (BTC) شکست بخورد، کل صنعت ارزهای دیجیتال با شکست روبرو خواهد شد.

هاسکینسون اظهارات خود را در مصاحبه ای با پادکست Off the Chain، به میزبانی آنتونی پومپلیانو، یکی از بنیان گذاران Morgan Creek Digital Assets انجام داد. پس از چندین پروژه از قبیل تاسیس اتریوم، هاسکینسون که یک ریاضیدان، رمزنگار و کارآفرین بود، شرکت فن آوری همتا به همتا IOHK را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد.

به عنوان مدیرعامل IOHK هانکینسون ارز دیجیتال کاردانو را در سال ۲۰۱۷ ساخت و عرضه کرد که از یک الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) موسوم به Ouroboros استفاده می کند.

بیت کوین از نظر طراحی ناخوانا، ناشنوا و گنگ است

در طول مصاحبه، هاسکینسون درباره منشأ بیت کوین، پارامترهای تعیین شده برای پروژه های بعدی، به اصطلاح ماکسیمالیست های بیت کوین و اینکه چگونه آینده کل صنعت ارزهای دیجیتال به بقای بیت کوین وابسته است، صحبت کرد.

وی عنوان کرد که یکی از بزرگ ترین مشکلات بیت کوین، این است که از لحاظ طراحی ناخوانا، ناشنوا و گنگ است.

وی در ادامه گفت برای اولین جاه طلبی های این ارز مناسب بود و دو ویژگی اصلی آزمایش بیت کوین این بود که آیا گواه اثبات کار به یک سیستم غیر متمرکز تبدیل می شود و آیا توکن به ارزش می رسد؟

در مقابل، بیت کوین هرگز قصد نداشت “سیستم مالی جهان را همانندسازی کند و همچنین با آن سیستم کاملاً مطابقت داشته باشد، این در دامنه فعالیت های آن نبود.”

هاسکینسون به دلیل در نظر گرفتن دیدگاه ساتوشی به عنوان “انجیل” و اینکه هیچ انحرافی ندارد، به انتقاد از ماکسیمالیست های بیت کوین پرداخت.

من حتی نمی توانم پرداخت ها را با بیت کوین بپردازم و این در اکثر سیستم های تجاری ما مانند کارد و پنیر است.

وی عنوان کرد که ماکسیمالیست ها باید بپذیرند که لزوماً بیت کوین همیشه متناسب با اهداف نیست و همچنین راه حل این نیست که برای حل محدودیت های خاص به خارج از زنجیره بروید:

شما واقعیت غیرمتمرکز خود، رویای غیر متمرکز خود را با متمرکز کردن آن حل نمی کنید. این از لحاظ فلسفی همخوانی ندارد.

بیت کوین صراحتا، برند ارزهای دیجیتال است

اظهارات هاسکینسون در مورد اهمیت بیت کوین برای کل فضای ارز دیجیتال به بحث در مورد شایستگی سیستم های گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام و اینکه کدام یک از این دو احتمال بیشتری برای زنده ماندن دارد، عنوان شد.

وی این مسئله را مطرح کرد که سیستم های PoW فقط در صورتی می‌ توانند به فعالیت خود ادامه دهند که به روشی دست یابند تا کار یا همان محاسبه آنها مفید و کاربردی شود، یعنی آنکه از ظرفیت محاسبات اضافی خود کسب درآمد کنند تا بازاری برای محاسبات توزیع شده راه اندازی شود.

وی اظهار داشت، در حال حاضر کسانی که لزوم حفظ یک پروتکل کاملاً بدون نیاز به اعتماد را تبلیغ می کنند، این واقعیت را نادیده می گیرند که سیستم های گواه اثبات کار همیشه در واقعیت متحد می شوند و این امر با این که چه کسی به مراکز داده یا اطلاعات و اسیک های تخصصی ماینینگ دسترسی دارد تعیین می شود.

علیرغم دیدگاه خود در مورد چگونگی توسعه فضای گواه اثبات کار برای غلبه بر این کاستی ها، وی قاطعانه نتیجه گرفت:

بیت کوین صراحتا، برند ارزهای دیجیتال است. ما نمی توانیم بگوییم، اوه، من موفق می شوم اما بیت کوین شکست می خورد. اگر بیت کوین شکست بخورد، احتمالاً کل صنعت ارزهای دیجیتال با شرایط سختی روبرو خواهد شد.

همانطور که توسط کوین تلگراف گزارش شده است، هاسکینسون در ماه آگوست از انتشار نسخه ۱٫۶ کاردانو خبر داده بود.