سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

پروژه‌ی لیبرا با عرضه‌ ارز دیجیتال اروپا به چالش کشیده شد!

امواج تاثیرات لیبرا به سواحل اروپا رسیده است، به طوری که برونو لو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه اظهار داشته است که اروپا باید وارد این عرصه شود و ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کند. بیانیه لو مایر در حالی عنوان شده که سیاستمداران اتحادیه اروپا به تدریج نظرات خود را درباره لیبرا و به طور کل ارزهای دیجیتال بیان کرده اند.

لمایر طی سخنرانی خود در نشست وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا در هلسینکی به خبرنگاران گفت که در ماه اکتبر با همتایان خود درباره امکان‌پذیر بودن عرضه ارز دیجیتال عمومی اروپایی صحبت خواهد کرد. چارلز هاسکینسون، مدیرعامل استارت آپ مهندسی بلاک چین IOHK در گفتگو با کوین تلگراف عنوان کرد که ارز دیجیتال اتحادیه اروپا می ‌تواند گام مهمی برای سیاستمداران اروپایی باشد. وی در این باره گفت:

ایجاد نوع جدیدی از بانک مرکزی با ارز دیجیتال کاملا منطقی است، زیرا بسیار مفیدتر می ‌باشد. همچنین به دولت ها اجازه می‌ دهد تا کنترل و نظارت بهتری بر سیاست‌های مالیاتی داشته باشند. بنابراین می‌ توانید یک استاندارد اروپایی دیجیتال از پول ایجاد کنید و در نتیجه تمام پرداخت ها به صورت دیجیتالی انجام می ‌شوند و سپس اعتبار بالایی در سیاست مالیاتی به دست خواهد آمد. این نکته برای سیاستمداران بسیار جذاب است و مسئله ای است که دلخواه آنان می باشد.

پروژه استیبل کوینفیس بوک باعث شده که طی ماه های اخیر ارزهای دیجیتالی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، البته همه نظرات عنوان شده در این خصوص نیز مثبت نبوده اند. لو مایر نیز نگرانی خود را از اینکه لیبرا با خطرات خاصی برای مشتریان و حتی سلطه دولت های اروپایی همراه است، بیان کرده است.

ارزهای دیجیتال از زمان پیدایش خود در یک دهه گذشته با هدف جایگزینی سیستم مالی کنونی توسعه یافته اند. اگرچه ارزهای دیجیتال تهدیدی برای سلطه دولت ها نمی ‌باشند، اما نوعی سیستم مالی را ارائه می ‌دهند که در آن، دولت کنترل کامل بر روی تمام امور و فعالیت های مالی کشور ندارد.

اگرچه در مرحله کنونی پذیرش ارزهای دیجیتال، چنین محیطی به شدت بعید است. اگر دولت ها، تا جایی بر سیستم امور مالی کنترل نداشته باشند که نتوانند مالیات بگیرند تا خدمات ضروری را ارائه دهند، این موضوع می ‌تواند منجر به کاهش ثبات شود.

یکی از ویژگی های اصلی برنامه استیبل کوین فیسبوک، داشتن پتانسیل برای ۲٫۷ میلیارد کاربر در به منظور ارسال پرداخت های برون مرزی و آنی از طریق بستر آن است. به نظر می رسد که پرداخت های پرداخت های برون مرزی برای افراد و موسسات مالی اقدامی بسیار پر هزینه و بر است.

اگرچه قیمت ها در بانک های مختلف متفاوت باشد، افرادی که به دنبال انتقال بین المللی وجوه خود می ‌باشند، علاوه بر هزینه های اضافی از نرخ های نامطلوب صرافی ها، اغلب با هزینه و کارمزدهای تراکنش ها نیز مواجه می‌ شوند. این موضوع خصوصا برای افرادی که خارج از کشور کار می‌کنند و به دنبال ارسال پول به خانه خود می‌باشند بسیار مشکل‌ساز است. لو مایر عنوان کرد که دولت های اروپایی باید بر روی کاهش هزینه پرداخت های برون مرزی تمرکز کنند.

با توجه به اظهار نظر لومایر در مورد توسعه ارز دیجیتال اروپایی، جای تعجبی ندارد که وی حامی لیبرا نباشد. لو مایر، بارها و بارها خواستار از قانون گذران درخواست کرده که مانع عرضه‌ی لیبرا در کشورهای اروپایی شوند و گفته است که در نظر دارد تا تضمین های لازم را از فیس بوک دریافت کند که این ارز دیجیتال برای فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده قرار نگیرد. لو مایر در این باره عنوان کرد:

ما باید اطمینان حاصل کنیم که دراستفاده از این ارز دیجیتال، خطری متوجه مصرف کنندگان نباشد. این وظیفه ما به عنوان دولت برای حمایت از مصرف کنندگان است. این برنامه به فیسبوک امکان می‌ دهد تا مجددا میلیون ها داده را جمع آوری کند و این امر باعث می ‌شود بیشتر مطمئن شوم که قانون گذاری فیس بوک ضروری است.

لو مایر با وجود اینکه عدم موافقت با لیبرا را خواستار شده است، عنوان کرد که اتحادیه اروپا باید رویکرد فعلی خود را نسبت به ارزهای دیجیتال تغییر دهد به طوری که قانون گذاران در مورد طبقه بندی ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار، خدمات پرداخت یا ارز بیشتر تحقیق کنند. سخنگوی کمیسیون اروپا عنوان کرد که با اطلاعاتی که از لیبرا به طور عمومی بیان شده است در حال حاضر نمی‌توان دقیقا گفت کدام قانون بر روی این ارز دیجیتال اعمال خواهد شد.

با در نظر گرفتن مبهم بودن قانون گذاری پیرامون این پروژه، لو مایر گفته است که فرانسه این پروژه را در اروپا مسدود خواهد کرد زیرا سلطه‌ی پولی کشورها در معرض خطر است. لو مایر در ادامه عنوان کرد که با وجود شرایط فعلی، به لیبرا اجازه‌ی فعالیت داده نخواهد شد. وی گفت:

“من می‌خواهم کاملا واضح بگویم که در این شرایط، ما نمی توانیم مجوز توسعه لیبرا در خاک اروپا را صادر کنیم.”

توماس هیلمن، سیاستمدار مسئول برنامه بلاک چین اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان (CDU) در باواریا نیز آب سردی بر روی تاییدیه لیبرا ریخت. هیلمن گفت که این ائتلاف بزرگ توافق کرده است که به استیبل کوین های خصوصی اجازه فعالیت ندهد. هیلمن با بیان دیدگاه خود عنوان کرد که اقتصاد توسط بانک های مرکزی به خوبی اداره می ‌شود و این ارز دیجیتال قوی می ‌تواند یک انحصار را ایجاد کند. وی در ادامه افزود:

تاکنون عملکرد بانک های مرکزی در برابر بحران ها و تورم های اقتصادی بسیار خوب بوده است. اگر ارائه دهنده ارز دیجیتال خاص بر بازار تسلط یابد، کار برای رقبا بسیار دشوار خواهد شد.

اظهارات هیلمن توسط اولاف شولز (Olaf Scholz)، وزیر اقتصاد آلمان نیز در جریان نشستی که در تاریخ ۱۷ سپتامبر در برلین برگزار شد، مجددا عنوان شد. وی در این نشست عنوان کرد که لیبرا مورد موافقت قرار نخواهد گرفت و افزود نمی‌توانیم ارز موازی را بپذیریم و باید صراحتا آن را رد کنیم.

گفته می شود که قانونگذاران آلمانی قصد خود را برای همکاری با همتایان اروپایی خود جهت اطمینان از این موضوع که استیبل کوین ها به جایگزینی برای ارزهای سنتی تبدیل نشوند، بیان کرده اند: آنها عنوان کرده اند که “دولت فدرال آلمان با مقامات اروپایی و بین المللی همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که استیبل کوین ها به جایگزینی برای ارزهای رسمی تبدیل نمی شوند.”

علیرغم این اظهار نظرهای منفی از جانب سیاستمداران، آلمان پروژه بلاک چین فدرالی در دستور کار خود دارد که هدف آن، توسعه یوروی دیجیتال به عنوان استیبل کوینی است که توسط بانک های مرکزی مدیریت و قانون گذاری می ‌شود. هاسکینسون در گفتگو با کوین تلگراف عنوان کرد که رویکرد دولت نسبت به ارزهای دیجیتال اغلب اغلب نیازها و وضعیت خاص خود را منعکس می کند. وی در این باره عنوان کرد:

اگر از کشورهای اروپای شرقی مانند اکراین باشید، وجود استیبل کوین ها برای شما بسیار منطقی می ‌باشد و احتمالا استاندارد مطلوبی نسبت به ارزهای داخلی خواهد بود. اگر از کشورهایی نظیر فرانسه یا آلمان باشید که دولت ها تمایل دارند تا کنترل تمام امور را در اختیار داشته باشند، موقعیت شما احتمالا حفظ وضع موجود است.

قدرت مالی در اروپا به طور مساوی تقسیم نشده است، به این معنی که آنچه که به نفع کشورهای بزرگتر و معمولا اروپای غربی است، معمولاً ممکن است برای کشورهای کوچکتر مطلوب نباشد. در نتیجه، هاسکینسون گفت به همین دلیل است که رویکردهای متنوعی برای پذیرش ارزهای دیجیتال در حال ظهور است، زیرا کشورهای کوچکتر ممکن است مزایای دیگری را در قالب کاهش فساد و افزایش بهره وری بازار در ارزهای دیجیتال مشاهده کنند.

هاسکینسون در خصوص دعوت از سیاستمداران اروپایی برای توسعه ارز دیجیتال اروپایی اظهار داشت که اگرچه احتمال این امر وجود دارد، اما عوامل مختلفی در این مسیر وجود دارند. وی گفت:

برای مثال، یک یا دو پوپولیست جناح راست بیان می‌ کنند که ممکن است از اتحادیه اروپا خارج شوند و این امر کاملا برخلاف نظر رئیس جمهور مکرون می ‌باشد. همچنین فقط یک فروپاشی اقتصادی کافی است تا پر و بی میلی شدیدی به غیرمتمرکزسازی به دست آورند و بخواهند به دنبال استانداردهای خصوصی برای جایگزین کردن استانداردهای ملی کنند.

لیبرا، تحت نظارت بانک های مرکزی

شاید به دلیل کاهش فشارهای قانونگذاری بود که اتحادیه لیبرا در تاریخ ۱۶ سپتامبر با ۲۶ بانک مرکزی در قالب کمیته زیرساخت های بازار و پرداخت ها دیدار که فدرال رزرو و بانک انگلیس نیز از اعضای این کمیته می ‌باشند. این رویداد، نخستین نشست بین نمایندگان لیبرا و سیاستگذاران جهانی از زمان عرضه پروژه لیبرا در تاریخ ۱۸ ژوئن می باشد.

اگرچه این نشست می توانست نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، اما، بنوئیت کوئر(Benoit Coeure)، یکی از مدیران اجرایی بانک مرکزی اروپا (ECB) که ریاست این رویداد را در بازل سوئیس بر عهده داشت، توئیت کرد موانع تاییدیه قانون گذاری در اتحادیه اروپا بسیار زیاد خواهد بود. کوئر در جلسه بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) اظهار داشت:

استیبل کوین ها به ویژه در مقیاس مورد نیاز برای اجرای سیستم پرداخت جهانی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و خطرات بسیار جدی در خصوص اولویت های سیاست عمومی ایجاد می‌ کنند. موانع کسب تائیدیه های قانون گذاری بسیار زیاد خواهد بود.

کوئر با تکرار اظهارات لو مایر، توضیح داد که فیس بوک هنوز هم باید قانونگذاران را در مورد ثبات مالی لیبرا ترغیب کند. کوئر همچنین با استناد به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و حق مالکیت، تأکید کرد که این پروژه باید برای کاربران بی خطر باشد. اگرچه کوئر گفت که انتظار بررسی های طولانی مدت دارد، اما او از قانونگذاران مالی خواست تا هرچه سریع تر اقدام کرده و خود را برای عرضه این پروژه آماده کنند.

مدیرعامل کالیبرا، لیبرا را تهدید نمی‌داند

در نشست موسسان لیبرا و کمیته BIS، دیوید مارکوس، مدیرعامل کالیبرا در حمایت از انجمن لیبرا توییت کرد. مارکوس در مقاله ای مربوط به “سلطه پولی ملت ها در مقابل لیبرا” در توییتر سعی در رد نظریه هایی مبنی بر اینکه پروژه لیبرا می‌تواند تهدیدی برای امور مالی دولت ها باشد را داشت. وی گفت:

“ترازو به گونه ای طراحی شده است که شبکه و سیستم پرداخت بهتری نسبت به سایر شبکه های موجود باشد و ارزش معناداری را برای مصرف کنندگان در سراسر جهان فراهم کند.”

مارکوس در ادامه توییت کرد که ایجاد پول جدید فعالیتی خواهد بود که حق آن کاملا برای دولت ها محفوظ خواهد ماند. این مدیر اجرایی سخنان خود را با بیان این موضوع به پایان رساند که لیبرا برای برطرف کردن نگرانی های پیرامون این پروژه با قانونگذاران همکاری و تعامل خواهد داشت. به گفته گرگوری کلوموف (Gregory Klumov)، مدیرعامل استیبل کوین با پشتوانه یورو استاسیس (Stasis)، لیبرا در واقع سلطه پولی ایالات را تهدید می کند. وی ادامه داد:

لیبرا می ‌تواند تهدیدی برای سلطه دلار آمریکا و یورو باشد، زیرا سبدی از ارزها را ارائه می‌ دهد که می‌ توانند عدم توازنی را به وجود آورد که منجر به نزاع سرمایه ای شود. هیچ دولتی از آن استقبال نخواهد کرد.

هاسکینسون توضیح داد که اگرچه پروژه لیبرا تلاشی مستقیم برای جایگزینی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی نیست، اما مطمئناً بحرانی برای ارزهای سنتی برتر ایجاد می‌کند، به طوری که چهار شرکت برتر (GAFA) با مجموع ۳ الی ۴ میلیارد مشتری خود به تدریج وارد حوزه ارزهای دیجیتال خواهند شد. وی افزود:

لیبرا واقعاً مشکلاتی را برای دلار یا یورو ایجاد خواهد کرد. GAFA به تدریج وارد حوزه استیبل کوین ها می ‌شوند.

به گفته هاسکینسون، کشورهای قدرتمندی همچون بریتانیا و فرانسه توجه ویژه ای به لیبرا خواهند داشت زیرا این پروژه بسیار بزرگ است. این دولت ها اقداماتی که در کشورهای کوچکتر اروپایی انجام می ‌شود را به دقت مورد بررسی قرار می ‌دهند تا بتوانند درباره چگونگی تدوین سیاست های خود تصمیم گیری کنند.

سوئیس می تواند پناهگاه امنی برای لیبرا باشد

گفتنی است که در سال های اخیر، سوئیس به لطف هجوم شرکت های رمزپایه و اتخاذ رویکردی مؤثر در قبال پروژه های بلاک چین توانسته است شهرت خوبی در زمینه قطب ارزهای دیجیتال به دست آورد. اگرچه سایر کشورهای اروپایی ممکن است به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال در سراسر اروپا باشند، اما سوئیس آماده تایید لیبرا در داخل مرزهای خود می‌باشد.

در حالی که بسیاری از قانون گذاران اروپایی درمورد چگونگی بهترین قانون گذاری برای مشغول هستند، مارک برانسون، رئیس سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) در اوایل سپتامبر سال ۲۰۱۹ اظهار داشت که این پروژه کاملا متناسب با چارچوب نظارتی آنها می باشد. وی گفت:

به تازگی راهنمایی در خصوص چگونگی طبقه بندی استیبل کوین ها تحت قانون سوییس منتشر کرده و نشان داده ایم که نیازی به قوانین جدید نمی‌ باشد. تمام خطرات آن نظیر خطرات مربوط به پولشویی، محافظت از مشتریان و ثبات سیستم به خوبی شناخته شده اند و در حال حاضر نیز قوانینی برای این همه‌ی این موارد وجود دارد.

در تاریخ ۱۱ سپتامبر، دانته دیسپارته (Dante Disparte)، رئیس سیاست گذاری و ارتباطات اتحادیه لیبرا، تصمیم خود را برای هماهنگی با قانون گذاران بیان کرد و گفت:

“ما در حال گفتگوهای سازنده ای با FINMA هستیم و مشاهده می کنیم که یک مسیر امکان پذیر برای یک شبکه بلاک چین متن باز برای تبدیل شدن به یک سیستم پرداختی قنونمند و با امنیت بالا فراهم شده است.”

همچنین در ۱۱ سپتامبر، FINMA متمم متمرکز بر استیبل کوین به دستورالعمل های قبلی خود برای عرضه اولیه کوین ها منتشر کرد. در این متمم، FINMA بیان کرده است که استیبل کوین ها دقیقاً مانند سایر توکن های مبتنی بر بلاک چین می‌باشند و بر عملکرد اقتصادی و هدف این توکن تاکید کرد.

ناظران نیز خاطر نشان کردند که به دلیل ماهیت بین المللی لیبرا یک رویکرد هماهنگ بین المللی نیاز است تا پیش نیازهای مناسبی برای مدیریت ذخایر و سیستم ضدپولشویی آن ایجاد شود.

هاسکینسون توضیح داد که رویکرد پذیرش سوئیس نسبت به ارزهای دیجیتال نتیجه تکامل سیستم مالی است که به موجب آن، کشور سوییس باید در صدد این ‌باشد که این جریان در درآمد را حفظ کند. وی گفت:

پس از سال ۲۰۰۱ سیستم مالی تغییر یافت و سوئیس توانایی عملکرد خود را به عنوان یک سیستم بانکی ثانویه خصوصی از دست داد. در نتیجه، بسیاری از جریان های کسب درآمد خود را نیز از دست دادند و سایر کشورها از این فرصت استفاده کردند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location