video thumb

دستکاری قیمت بیت کوین قبل از منقضی شدن قراردادهای آتی گروه CME!

بررسی های جدید در طول این هفته عنوان می کنند که تاریخ انقضای قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME تاثیر منفی بر بازار بیت کوین داشته است.

کاهش ۷۵ درصدی بیت کوین قبل از منقضی شدن قراردادهای آتی

با توجه به یافته های گروه تحقیقاتی Arcane توسط یک خبرگزاری نروژی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال به نام Kryptografen در تاریخ ۲۴ سپتامبر گزارش شده است، به نظر می‌ رسد تاریخ انقضای قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME تاثیر منفی بر بازار بیت کوین داشته است.

با تحلیل نوسان قیمت از ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ تا ماه آگوست سال ۲۰۱۹ این شرکت دریافته است که ۷۵ درصد مواقع، قبل از صدور تسویه ها از جانب CME، قیمت بیت کوین افت داشته است.

گروه CME یکی از نخستین اپراتورهایی بود که قراردادهای آتی بیت کوین را در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ عرضه کرد. از آن زمان به بعد علاقه سرمایه گذاران به این قراردادها به اوج خود رسیده است، به طوری که در سال جاری شاهد رکورد جدیدی در حجم معاملات در این خصوص هستیم.

گروه Arcane این اعداد را ساعاتی قبل از افت قیمت ۱۵ درصدی بیت کوین و رسیدن آن به کانال ۸۰۰۰ دلار منتشر کرد. این اتفاق چند روز قبل از تاریخ انقضا رخ داد.

زمان بندی این هفته نیز پس از عرضه محصولات آتی از جانب پلتفرم معاملات سازمانی بکت (Bakkt) می ‌باشد. علیرغم کم بودن حجم معاملات بکت، اما مدیران اجرایی مدعی شده اند تاثیر و کارایی این محصول به افزایش قیمت بازارها کمک خواهد کرد.

طبق گفته های این شرکت در شبکه های اجتماعی، کاهش غیرمنتظره قیمت بیت کوین، نشانه‌ی این مسئله بود که بازار در حال پیداکردن ارزش واقعی خود می ‌باشد.

دستکاری عمدی

با این حال، برای گروه CME، چنین نوسان قیمتی بسیار مشکوک است. خبرگزاری Kryptografen چنین نتیجه گیری کرد که این ارقام از این فرضیه که قیمت بیت کوین پیش از انقضای قراردادهای آتی CME دستکاری شده است، پشتیبانی می کنند.” این خبرگزاری همچنین افزود:

“با این حال، این ارقام چیزی درباره دستکاری عمدی بیان نمی ‌کنند یا برای مثال تنها نتیجه استراتژی پوشش ریسک سرمایه گذاران می ‌باشد.”

همچنین لازم به ذکر است که در ماه آگوست، هنگامی که گروه Arcane عنوان کرد که سلطه بیت کوین در واقع بیش از ۹۰ درصد می ‌باشد نه آن ۷۰ درصدی که توسط برخی گزارش شده است، در صدر اخبار خبرگزاری ها قرار گرفت.