video thumb

یک بانکدار اروپایی: لیبرا یک زنگ بیدارباش برای بانک‌های مرکزی است

یک بانکدار مرکزی اروپایی عنوان کرده است که لیبرای فیس بوک می تواند برخی از مشکلات موجود در بازار پرداخت بین المللی را برطرف کند، اما ممکن است مشکلات دیگری را ایجاد کند که برای رفع آنها نیاز به تفکر خلاق قانون‌ گذاران و تنظیم کنندگان است.

بنوئیت کوئر (Benoit Coeure)، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا (ECB) با حضور در پارلمان فدرال آلمان اظهار داشت که بدون شک لیبرا باعث بیداری بانک‌ های مرکزی و سیاستگذاران بوده است و آنها باید به این چالش‌ های جدید پاسخ دهند.

وی در ادامه افزود که استیبل کوین ها، به ویژه ارز دیجیتال شرکت فیس ‌بوک می ‌توانند ۱٫۷ میلیارد نفر از سراسر جهان که به سیستم مالی دسترسی ندارند، کمک کند و در عین حال پرداخت‌های برون مرزی را ارزان ‌تر، سریع‌ تر و شفاف‌ تر انجام دهند.

وی همچنین عنوان کرد که در زمینه‌ی بهبود میزان دسترسی و تسهیل پرداخت‌ های خرد برون مرزی، این ارزهای دیجیتال می ‌توانند دو نقص اساسی در معماری فعلی بازار را برطرف کنند.

به گفته‌ی کوئر که ریاست کمیته‌ی پرداخت‌ ها و زیرساخت ‌های بازار در بانک پرداخت‌ های بین ‌المللی (BIS) را بر عهده دارد، لیبرا که توسط یک کنسرسیوم به سرپرستی شرکت فیس‌ بوک پشتیبانی می‌شود، قرار است به پایگاه کاربری عظیم شرکت فیس‌ بوک متصل شده و این موضوع باعث خواهد شد که این ارز دیجیتال واقعا تاثیرگذار و مهم باشد. گفتنی است که وی ریاست کمیته‌ی استیبل کوین های گروه ۷ (G7) را نیز بر عهده دارد.

این بانکدار فعال در بانک مرکزی اروپا نگرانی ‌های زیادی راجع به استیبل کوین ها ایجاد کرده است. وی عنوان کرد که می ‌توان از آنها برای مواردی همچون پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده کرد، وی همچینین در زمینه‌ی حمیات از مصرف کننده، امنیت داده‌ها، ثبات شبکه، رقابت و مالیات نیز توضیحاتی را ارائه داد.

کوئر افزود: استیبل کوین ها برای سیاست های پولی و ثبات مالی پیامدهای جدی دارند ، زیرا این کوین ها می توانند در عرضه ذخیره‌ی پولی بر خارج از کانال های عادی تأثیر داشته باشند، در حالی که شکست وعده های داده شده می تواند پیامدهای سیستمیک داشته باشد.

در خلاصه ای نظرات کوئر که توسط بانک تسویه حساب های بین المللی منتشر شده است، به نقل از وی عنوان شده که با وجود استیبل کوین ها ممکن است خطر نقض حاکمیت پولی کشورها وجود داشته باشد.”

در حالی که کوئر معتقد است که می توان کارهای زیادی را برای قانون‌گ ذاری محصولات جدید تحت چارچوب های سیاست های موجود انجام داد، وی عنوان کرد که رویکردهای جدیدی در رابطه با این موضوع مورد نیاز است. وی همچنین گفت که قوانین باید به شکلی “بین المللی و سازگار” اعمال شوند تا نشان دهنده درجه ای از هماهنگی بین موسسات در سطح جهان باشد.

وی در ادامه افزود که گروه G7 طی گردهمایی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که از ۱۴ تا ۲۰ اکتبر برگزار می ‌شود، توصیه‌ های خود رادر رابطه با استیبل کوین ها مطرح خواهد کرد.

اظهارنظرهای وی در حالی صورت می گیرد که لیبرا از در بخش ‌هایی از جهان به ویژه در اروپا و چین با مخالفت روبروست، اما با اظهارات قبلی وی که نشان دهنده‌ی یک رویکرد متعادل اما با نظارت دقیق بر استیبل کوین هاست، هماهنگی دارد.