video thumb

اختراع جدید سامسونگ (SSD) می‌تواند صنعت ماینینگ را با اختلالاتی روبرو کند!

غول الکترونیک جهان یعنی سامسونگ در ماه مه سال ۲۰۱۹ برای ثبت اختراعی تحت عنوان “سوئیچ و حافظه‌ی جامد (SSD) بلاک‌ چینی قابل برنامه‌ ریز” اقدام کرد. اگرچه جزئیات کمی در مورد این سیستم تازه طراحی شده وجود دارد، اما افزایش سعی و تلاش شرکت‌ های بزرگ برای ثبت اختراعات بلاک‌ چینی کاملاً مشهود است.

جنگ بر سر حق ثبت اختراع یا به عبارتی نبرد بین شرکت ‌های بزرگ یا افراد برای محفوظ کردن حق مالکیت یک اختراع جدید، مطمئنا موضوع جدیدی نیست. این نوع نبردها از زمان الکساندر گراهام بل در اواخر قرن بیستم به طور گسترده‌ای در اکوسیستم فناوری جهان قابل مشاهده بوده است.

هر اختراع عالی از قرن گذشته تاکنون داراری یک تاریخچه‌ی مرتبط با جنگ بر سر حق ثبت اختراع می ‌باشد، اما عصر دیجیتال باعث تسریع در این پدیده شده است که از جمله‌ی آنها می توان به جنگ PC در میان اپل و مایکروسافت تا جنگ های هوشمند دهه گذشته اشاره کرد که از حق ثبت اختراع برای اقدامات تهاجمی و دفاعی استفاده شده است.

از همان ابتدای ظهور فناوری بلاک‌ چین مشخص بود که شرکت ‌های بزرگ جهان نسبت به آن علاقه‌ی شدیدی پیدا خواهند کرد و این امر نیز منجر به آغاز جنگ تجاری بر سر ثبت اختراعات مربوط به آن نیز می شود. شرکت IBM تنها در مدت ۱ سال بیش از ۱۰۰ حق ثبت اختراع در ایالات متحده ارائه کرده است، درحالی که شرکت علی بابا به عنوان پیشرو در این زمینه بیش از ۲۶۰ ثبت اختراع مرتبط با فناوری بلاک ‌چین را به ثبت رسانده است.

تعداد پرونده‌های مربوط به ثبت اختراعات بلاک ‌چین در حال حاضر به طور قابل توجهی از تعداد پرونده ‌های ثبت اختراع در سایر زمینه‌ های مرتبط با فناوری پیشی گرفته است. با این حال، شرکت سامسونگ همچنان نسبت به فناوری بلاک‌ چین ابراز بی‌ میلی کرده است، البته این بی میلی تا زمان ثبت بلاک چین SSD به طول می انجامد.

جزئیات فنی در مورد حق ثبت اختراع سامسونگ

این دستگاه ذخیره‌ سازی قابل برنامه‌ ریزی شامل یک حافظه‌ی غیر فرار و یک کنترلر ذخیره‌سازی می‌باشد که برای کنترل سیستم پیکربندی شده است. این دستگاه به یک رابط شبکه و همچنین یک آرایه‌ی ورودی قابل برنامه ‌ریزی مجهز شده که برای پیاده ‌سازی یک الگوریتم بلاک‌ چینی پیکربندی شده است. در حین انجام این کار، از طریق کنترلر ذخیره‌ی مذکور حداقل یک بلاک از زنجیره‌ی مکاتبه کننده به الگوریتم بلاک ‌چین در حافظه‌ی غیر فرار ذخیره می‌ شود.

علاوه بر این، آرایه‌ی ورودی نیز به پردازنده‌ ای که دارای حافظه‌ی مجهز به دستورالعمل‌ های ذخیره شده است، پیکربندی می ‌شود. هنگام اجرایی شدن، این پردازنده‌ یک یا چند بلاک از بلاک‌ چین را از طریق رابط شبکه ارسال و دریافت می‌ کند. علاوه بر این‌، این پردازنده برای اجرای الگوریتم بلاک چین روی یک یا چند بلاک از بلاک چین، آرایه دروازه قابل برنامه ریزی را کنترل می کند.

مزایای این اختراع جدید

برای درک اهمیت این اختراع جدید، ابتدا باید اشکالات دستگاه‌ های رایانه ‌ای عمومی و اسیک‌ ها (ASIC) بررسی شود.

دستگاه‌ های رایانه ‌ای همه منظوره (معمولا کارت‌ های گرافیک) باید با نرم‌ افزار مناسب، درایورها و تنظیمات لازم ترکیب شده تا تا یک الگوریتم استخراج نسبتاً کارآمد را اجرا کنند. اگرچه یک کارت گرافیک می‌ تواند چندین کوین را از طریق این تکنیک استخراج کند، اما بازده آن بسیار پایین است. نکته‌ی دیگر اینکه، تغییر الگوریتم و کوین تحت استخراج نیز عذاب ‌آور است و ماینرهای معدودی قادر به انجام این کار هستند. این درحالیست که قیمت کارت ‌های گرافیک بسیار نوسانی و متفاوت است، زیرا قیمت این سخت‌ افزار‌ها تحت تاثیر صنایع دیگری همچون صنعت بازی‌ های رایانه‌ ای و واقعیت مجازی قرار دارد.

از طرف دیگر، دستگاه‌ های اسیک قرار دارند که به عنوان دستگاه ‌های ماینینگ حرفه ‌ای و برای محاسبه‌ی یک الگوریتم خاص طراحی شده ‌اند. این نوع طراحی باعث شده تا اسیک ‌ها بتوانند در مقایسه با دستگاه‌ های رایانه ‌ای همه منظوره و کارت‌ های گرافیک بسیار کارآمد‌تر ظاهر شوند. با این وجود، عواملی همچون افزایش مداوم سختی شبکه و همچنین تولید دستگاه‌ های جدید‌تر و کارآمد‌تر باعث می ‌شود که این دستگاه ‌ها پس از مدتی از رده خارج شده و کهنه شوند؛ از سوی دیگر بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود در بازار به گونه ‌ای طراحی شده‌ اند که در مقابل دستگاه ‌های اسیک مقاوم باشند.

سم تاون (Sam Town)، یک تحلیل‌ گر ارزهای دیجیتال مستقل اخیرا در گفتگو با کوین تلگراف عنوان کرده که این حق ثبت اختراع شرکت سامسونگ به این معنی نیست که این شرکت قصد دارد تا این محصول را توسعه دهد:

ثبت اختراعات لزوما یک ابزار برای محافظت از ایده‌ های شما محسوب نمی‌ شود. آنها می توانند، یک سلاح دفاعی برای جلوگیری از تولید محصولات مشابه توسط شرکت ‌های دیگر باشند. علاوه بر این، از آن‌ ها می ‌توان برای ارسال سیگنال ‌هایی در رابطه با تصمیم و اهداف شرکت ‌های به بازار استفاده کرد. به احتمال زیاد در رابطه با سامسونگ مورد آخر صدق می‌ کند.

با این حال نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis) ، رئیس بخش فناوری شرکت Pi (عرضه کننده‌ی اولین ارز دیجیتال سازگار با ماینینگ به وسیله‌ی تلفن‌ های هوشمند) با گفته‌ های تاون موافق نیست. کوکالیس اظهار داشت:

انعطاف پذیری به قیمت سرعت و مصرف انرژی حاصل می شود. دستگاه‌ های رایانه ‌ای همه منظوره را می‌ توان با استفاده از نرم‌ افزار‌های مختلف برنامه‌ ریزی کرد، اما نسبت به دستگاه‌های اسیک کندتر هستند و برق بسیار بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین برای الگوریتم‌ های اجماع، مانند اثبات کار(Proof Of Work) بیت کوین که سرعت و میزان مصرف انرژی بسیار مهم محسوب می‌ شوند، دستگاه‌ های اسیک در صورت امکان اولین انتخاب ماینر‌ها خواهند بود. با این وجود، الگوریتم‌های اجماعی وجود دارد که هدف آنها مقاوم بودن در برابر اسیک ‌هاست، به عنوان مثال الگوریتم‌ هایی که تولید حافظه در آنها محدود است، عملکرد‌هایی که شدیدا به پردازش گرافیکی نیاز دارند و یا تغییر مداوم و دوره ‌ای الگوریتم توسط توسعه ‌دهندگان که به طراحان اسیک اجازه نمی ‌دهد پیش از ارائه‌ی الگوریتم جدید با آن سازگار شوند.

استخراج ارز دیجیتال و شرکت سامسونگ

ثبت اختراع مذکور اولین تلاش سامسونگ در راستای ایجاد اختلال در فضای ماینینگ ارز دیجیتال به شمار نمی ‌آید. این شرکت از سه‌ ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۸ تا به امروز مشعول طراحی و تولید تراشه‌ های ماینینگ سه نانومتری و پنج نانومتری برای استخراج بیت کوین بوده است.

همچنین گفتنی است که فرآیند تولید اینگونه تراشه‌ ها به شدت به فناوری لیتوگرافی ماوراء بنفش وابسته است که باعث می‌شود تراشه‌ های ۷LPP (تراشه‌ های ۷ نانومتری بسیار کم مصرف) بسیار متراکم‌ تر بود و از نظر مصرف انرژی کارامد‌تر باشند. سامسونگ اظهار داشت که ۷LPP توسعه سایر فناوری های نوظهور، مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، شبکه سازی، اینترنت ۵G، خودروسازی و همچنین فناوری‌ های مربوط به مراکز داده فوق وسیع و اقتصادی را امکان پذیر می ‌سازد.

علاوه بر این، شرکت سامسونگ اخیرا یک همکاری استراتژیک با شرکت MicroBT آغاز کرده است، این شرکت به عنوان سومین کمپانی بزرگ طراحی دستگاه‌ های اسیک بیت کوین در جهان فعالیت می ‌کند. جدید‌ترین تولید کمپانی MicroBT دستگاه ‌های اسیک M20S WhatsMiner هستند که با توان ۶۸ تراهش بر ثانیه (Th/s) و مصرف چشم‌گیر ۴۸ وات برای هر تراهش روانه‌ی بازار شده ‌اند. برای درک بهتر قدرت این دستگاه و مقایسه‌ی آن با استاندارد‌های فعلی بازار می‌توان گفت که اسیک‌ های Antminer S9 تولید شرکت بیت مین تنها ۱۳٫۵ تراهش قدرت پردازشی و مصرف ۹۸ وات برای هر تراهش را ارائه می ‌کنند که ظاهرا، تراشه‌ های محاسباتی شرکت سامسونگ بیش از پنج برابر قوی ‌تر از تراشه‌ های مصرفی شرکت بیت مین عمل می ‌کنند.

پتانسیل بالقوه‌ی شرکت سامسونگ در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اصلا تعجب ‌آور نیست، زیرا این شرکت پس از اینتل(Intel) ، دومین تولید‌کننده‌ی تراشه‌ های نیمه هادی در جهان است که در واقع اقدام به ساخت تراشه های ماینینگ خود کرده است.

شرکت اینتل در ماه نوامبر ۲۰۱۸ یک ثبت اختراع برای “دستگاه ماینینگ بیت کوین کم مصرف و با عملکرد بالا” انجام داد. براساس اسناد مربوط به این اختراع می‌توان گفت که دستگاه ثبت شده توسط اینتل شامل سخت‌ افزاری است که باعث تسریع فرآیند استخراج بیت کوین، کاهش مصرف برق شده و به گونه ‌ای بهینه‌ سازی شده تا فضا و انرژی لازم هنگام فرآیند استخراج را کاهش دهد.

تأثیر ورود بازیکنان بزرگ به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

این اقدام سامسونگ می تواند اتوماتیک وار، یک مزیت را برای این شرکت به همراه داشته باشد که در مورد اینتل نیز صادق است که این امر تنها زیرساخت های موجود آنها را در بر می گیرد. سامسونگ یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در زمینه‌ی تحقیق و توسعه است و تنها در نیمه نخست امسال بیش از ۸ میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است. با وجود تغییر مداوم در الگوریتم های استخراج و لزوم کارآیی مداوم، استفاده از این فناوری جدید توسط این غول ها می تواند به راحتی باعث نابودی سخت افزارهای موجود شود.

تاون معتقد است هیچ راهی برای حل این مشکل وجود ندارد. به نظر وی ، سرمایه داری کنترل نشده موظف به ایجاد این گوینه انحصارهاست. وی عنوان کرد:

ماهیت رقابت این گونه است که تنها یک برنده وجود خواهد داشت (یا چند نفر). این ایده که شرکت ها در یک رقابت دائمی به سر می برند و در نتیجه این امر نیز مصرف کنندگان، نفع می برند، همواره وجود داشته است. با وجود مزایایی که سامسونگ نسبت به ماینرهایی مانند بیت مین و Canaan دارد هرگز پیروز نخواهد شد.

با این حال، نفوذ سامسونگ برای استخراج نیز می تواند تأثیرات مثبتی بر اکوسیستم داشته باشد. این غول فناوری به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های جهان، می تواند در زمینه‌ قانون گذاری در سراسر جهان تأثیرگذار باشد. از نظر تئوری، سامسونگ از این نفوذ و منابع برای لابی دولت ها برخوردار است و حتی می تواند فهم و درک عمومی نسبت به ارزهای دیجیتال را نیز تغییر دهد.

سایر اقدامات سامسونگ در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال

تولید سخت افزار در زمینه‌ی فناوری بلاک چین تنها زمینه ای نیست که سامسونگ نسبت به آن علاقه نشان داده است. در سال ۲۰۱۹، سامسونگ حدود ۸٫۱ میلیون دلار در شرکت مبتنی بر بلاک چین Blocco و ۴ میلیون دلار در شبکه های KZen سرمایه گذاری کرد. این شرکت حتی تأیید کرده است که در حال توسعه شبکه اصلی بلاک چین خود بر اساس پلتفرم اتریوم است. علاوه بر این ، این شرکت اعلام کرد در حال کار بر روی دیجیتال خود به نام سامسوگ کوین (Samsung Coin) می باشد.

هونگ یوان ژن (Hong Yuan Zhen)، رئیس و مدیرعامل شرکت سامسونگ SDS در ماه مه ۲۰۱۹ عنوان کرد که بلاک چین می تواند بهره وری را در صنعت تولید بهبود بخشد. وی حتی از دستاوردهای بهره وری که می تواند در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل داده ها و پیش بینی های زمان واقعی در ارتباط با فناوری بلاک چین به وجود آید نیز تعریف و تمجید به عمل آورد.

در ماه جولای سال ۲۰۱۹، این شرکت اعلام کرد که کاربران سامسونگ گلکسی S10 می توانند برنامه Pundi XWallet را به کیف پول بلاک چین سامسونگ خود اضافه کنند. مشتریان می توانند ارزهای مربوط به کیف پول بلاک چین سامسونگ را به XWallet منتقل کنند. گفتنی است که در حال حاضر، XWAllet از ۳۳ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می کند و ادغام برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را نیز مشاهده کرده استلازم به ذکر است که در حال حاضر، بیش از ۱۰ برنامه‌ی غیرمتمرکز بر روی این کیف پول موجود است.