video thumb

آیا ارز ذخیره جهانی بعدی، ارز دیجیتال خواهد بود؟

جنگ تجاری ایالات متحده و چین می تواند در هر لحظه وخیم تر شود و دو اقتصاد بزرگ ممکن است ارزهای ملی خود را از طریق کاهش ارزش آنها به سلاحی برای مبارزه تبدیل کنند. اما آیا این می تواند موجب بی اعتمادی به دلار آمریکا شود و آیا وقت آن رسیده که به یک ارز ذخیره جهانی دیجیتال فکر کنیم؟

تمام ارزهای جهانی قدیم از بین رفته اند

اگر به تاریخ نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که چندین ارز ذخیره جهانی در طول قرن ها وجود داشته است. در ششصد سال گذشته ، اقتصاد جهانی تحت سلطه کشورهای اروپایی بود تا زمانی که آمریکا رهبری آن را به دست گرفت.

با شروع دهه ۱۴۰۰ میلادی، پس از این که اروپایی ها سرزمین آمریکا را کشف و استثمار کردند، پرتغال، اسپانیا، هلند، فرانسه و انگلستان همگی شاهد سلطه ارزهای خود در تجارت بین الملل بودند.

ما هزاران سال تاریخچه در مورد ارزهای ذخیره جهانی داریم.

آنها همه یک عمر مفید دارند که به چندین دهه خلاصه شده است.

با توجه به این فناوری که اکنون در دسترس است ، داشتن نسل بعدی ارز ذخیره جهانی غیر مستقل کاملاً منطقی است.

تراویس کلینگ (Travis Kling)

دلار آمریکا پس از کاهش ارزش و نابودی پوند انگلستان بر سر توافقنامه برتون وودز در سال ۱۹۴۴، توانست به عنوان ارز ذخیره جهانی پیروز شد.

جالب اینجاست که هر ارز ذخیره جهانی از گذشته سلطه خود را برای ۸۰ الی ۱۰۰ سال حفظ می کرده است. به طور رسمی، دلار آمریکا ۷۵ سال است که از این وضعیت برخوردار می باشد. با این حال ، دلار آمریکا قبل از توافق برتون وودز در تجارت بین المللی نیز استفاده می شد. اما در حال حاضر این احساس وجود دارد که زمان نابودی آن نزدیک شده است.

آنچه در مورد دلار آمریکا نگران کننده است این است که دیگر با سیستم توافقنامه برتون وودز مطابقت ندارد. در سال ۱۹۷۱ ، دولت نیکسون، پشتوانه طلا را از دلار حذف کرد و وضعیت را آماده ی سیستم فعلی پترو-دلاری (petrodollar) کرد. این بدان معنی است که ایالات متحده می تواند پول های خود را آزادتر چاپ کند و با سرمایه دیگران زندگی کند ، زیرا همه برای اقتصاد خود به نفت نیاز داشتند.

با این حال، تولیدکنندگان نفت ممکن است فروش خود را به دلار آمریکا متوقف کنند و دنیا نیز در نهایت از خودروهای برقی استقبال می کند .سپس کشورهای BRICS (برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی) وجود دارند که تهدیدی واقعی برای تسلط دلار آمریکا هستند.

و اکنون ما درگیر یک جنگ تجاری هستیم که می تواند عواقب ناشناخته ای به همراه داشته باشد. بانک ذخایر فدرال در حال ایفای نقش تسکین دهنده است، اما واقعیت این است که بانک مرکزی نمی داند نرخ بهره بسیار پایین ممکن است به چه سرنوشتی منجر شود.

بانکداری مرکزی در جلوی چشمان ما در حال شکست خوردن است.

ران پاول (Ron Paul)

زمان تبدیل شدن ارزهای دیجیتال به ارز ذخیره جهانی

جلد آن مجله اقتصادی را در سال ۱۹۸۸ به خاطر دارید؟

این تصویر بسیار جذاب به نظر می رسد، زیرا خواستار ارز جهانی است و قبل از اینکه ساتوشی مفهوم ارز دیجیتال خود را ارائه کند، سکه ای را شبیه به بیت کوین نشان می دهد. نماد ققنوس نیز مرتبط است. این واقعیت که مجله اکونومیست متعلق به خانواده هایی مانند آجنلی (Agnelli) و روچیلد (Rothschild) است، منجر به برانگیختن نظریات توطئه آمیز بسیاری شد.

با این وجود، با یا بدون توطئه پنهان، جهان به سمت یک ارز جهانی دیگر پیش می رود و احتمال این وجود دارد که این ارز یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز باشد.

همچنین گفتنی است که به تازگی، آگوستین کارستنس (Agustin Carstens)، مدیرعامل بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS)، به خبرگزاری فایننشال تایمز (Financial Times) گفت که بانک های مرکزی زودتر از آنچه انتظار داریم ارزهای دیجیتال صادر خواهند کرد.

اگر چه ممکن است شاهد یک ارز ذخیره رمزنگاری باشیم، اما دولت ها همچنان آن را کنترل خواهند کرد، به طوری که به احتمال زیاد به جای یک شبکه‌ی عمومی به یک بلاک چین مجاز متکی باشد.