video thumb

۱۰ اشتباه بزرگی که تازه‌ واردهای دنیای ارز دیجیتال مرتکب می‌شوند

همه ما از ضرر کردن و از دست دادن سرمایه می‌ترسیم. افکاری مانند “کاش توکن‌های جدید را خریداری می‌کردم” باعث می‌شود که ما تصمیم‌های عجولانه بگیریم. زیرا از اینکه فرصت‌هایمان را از دست بدهیم، می‌ترسیم. اما واقعیت این است که نباید شتابزده عمل کرد و جوانب احتیاط را در نظر گرفت. در ادامه به ۱۰ اشتباه بزرگ تازه واردهای دنیای ارز دیجیتال می پردازیم.

 

ارزجو : همین‌طور که در حال بررسی بخش «پاسخ سؤالات در قبال دریافت ارز دیجیتال» در پلتفرم Cent بودم، تصمیم گرفتم از اعضای این انجمن، در مورد بدترین اشتباهات افراد تازه وارد به دنیای ارز دیجیتال سؤال کنم. با پرداخت ۱۰ دلار اتریوم (Ethereum) به هر نفر جوابهای جالبی به دست آوردم. در اینجا فهرستی از اشتباهاتی که تمام تازه واردان به دنیای ارز دیجیتال باید از آن اجتناب کنند را بیان می‌کنم:

 

۱- تحقیق نکردن

شما تصمیم دارید دست رنج خود را در زمینه ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید. اگر چیزی در مورد این محصول و ارزش آن ندانید و فقط به گفته‌های افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به شما می‌گویند، بسنده کنید که در چه زمانی باید ارز دیجیتال خود را بفروشید و یا بخرید، به دردسر بزرگی می‌افتید و مقدار زیادی پول خود را از دست می‌دهید.

همین‌طور که یکی از دوستان من در این انجمن اشاره می‌کند: «اگر بر روی گفته‌های شخص دیگری شروع به خرید ارز دیجیتال کنید، باید برای فروختن آن نیز به نظرات آنها تکیه کنید.» پس تنبلی نکنید و تحقیقات خودتان را انجام دهید.

بیت کوین ارزهای دیجیتال

۲- هنگامی که شروع به استخراج ارز دیجیتال می‌کنید انتظار بیش از حدی برای به دست آوردن سود داشته باشید

درست است که استخراج کنندگان اصلی بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم در حال حاضر بسیار ثروتمند شده‌اند. و شاید شما نیز تصمیم گرفته باشید که برای به دست آوردن ارز دیجیتال رایگان شروع به استخراج این ارزها کنید، ولی قبل از آنکه تحقیقاتتان را کامل کنید دست به این کار نزنید.

واقعیت این است که استخراج ارز دیجیتال مقدار زیادی برق لازم دارد. پس در صورتی که برق رایگان یا ارزان در اختیار ندارید، بهتر است دست به استخراج نزنید مگر آن که در سیبری زندگی می‌کنید و یا منبع رایگان برق در اختیار دارید. که در آن صورت هم بهتر است تازه واردان دست به استخراج ارزهای دیجیتال نزنند.

 

۳- تمرین نداشتن

این مورد بسیار مهم است. مخصوصاً اگر به گفته‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید، ناگهان موجی از توئیت‌هایی مانند قیمت بیت کوین در حال افزایش است و سریع‌تر خریداری کنید یا قیمت بیت کوین در حال افت است، هرچه می‌توانید بیت کوین‌هایتان را بفروشید، مواجه می‌شوید.

با اینکه این اطلاعات ممکن است گاهی به شما کمک کند ولی شما نمی‌توانید آنها را دائماً دنبال کنید و به طور کلی کسی که صبور باشد، در این زمینه نتیجه بهتری می‌گیرد. برای مثال من فقط با صبر کردن و نگه‌ داشتن ارز دیجیتال دیکیرید Decreed در عرض دو سال توانستم ۴۶۰۰۰ درصد افزایش موجودی و سود به دست بیاورم. اگر سکه‌های آن را در زمانی که ۲۰ دلار ارزش داشتند، فروخته بودم در حدود ۱۸ هزار دلار از دست داده بودم.

البته این به آن معنا نیست که در کوتاه مدت نمی‌توان سود کرد. در واقع کاملاً برعکس. ولی اگر تصمیم دارید در کوتاه مدت به تجارت بپردازید، بهتر است برنامه‌ای برای این کار داشته باشید و با صبر و تحمل طبق همان برنامه پیش بروید.

بهتر است در این مورد گفته‌های الگوی خودم، وارن بافت را برایتان نقل کنم که می‌گوید: «بازار سهام وسیله‌ای برای نقل و انتقال پول از افراد عجول به افراد صبور است.» ارزهای دیجیتال هم در این مورد مانند بازار سهام هستند.

بیت کوین

۴- فروش ارز دیجیتال در زمانی که قیمت‌ها افزایش یافته است

قیمت‌ها هیچ وقت به اندازه کافی بالا نیست. این به آن معناست که هیچ وقت نمی‌توانید مطمئن باشید که بالاترین قیمت یک توکن تا چه حد می‌تواند برسد. من هنگامی که اتر (Ether) در حدود ۸ دلار ارزش داشت، مقداری از آن را خریداری کردم و باید بگویم که بارها وسوسه شدم هنگامی که به قیمت ۱۰۰ دلار رسیده بود، سکه‌هایم را بفروشم ولی اگر این کار را کرده بودم مطمئناً پشیمان می‌شدم.

مهم است که برای فروختن ارز دیجیتال خود برنامه داشته باشید. باید زمانی را به عنوان نقطه پایان در نظر بگیرید و به برنامه خود وفادار باشید، و به اتفاقاتی که پیش می‌آید توجهی نداشته باشید. در یک زمان یکی از حساب‌های ارزهای دیجیتال من در ۳۶ ساعت ۱۰ هزار دلار کاهش قیمت پیدا کرد ولی من آن را نفروختم.

 

۵- مراقبت نکردن از کلید شخصی کیف پولتان

شاید این بزرگ‌ترین اشتباه در جهان ارز دیجیتال باشد. اگر با آنچه که به عنوان کلید اختصاصی شما شناخته می‌شود نا آشنا هستید یا نمی‌دانید که انواع مختلف کیف پول چگونه است و چگونه باید از آن استفاده کرد، بهتر است در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید.

صدها میلیون دلار به علت این که افراد به یک صرافی اعتماد کرده و تمام پس انداز خود را در آن ذخیره کرده‌اند یا از کیف پول خود به اندازه کافی مراقبت نکرده‌اند، مورد سرقت قرار گرفته. فراموش نکنید که همیشه مراقب کلیدهای اختصاصی خود باشید.

 

۶- پیدا نکردن افراد متخصص برای یادگیری مطالب درست

بیان این نکته واقعاً لازم بود. زیرا خودم شخصاً به خاطر این که از طرف اشخاص متخصص مورد حمایت، تشویق و آموزش قرار گرفتم، به جایگاه فعلی که در دنیای ارز دیجیتال دارم رسیده‌ام. اگر به تنهایی می‌خواستم این راه را طی کنم، شاید موفق نمی‌شدم. شما نیز در دنیای دیجیتال احتیاج به دوستان خوب و آگاه دارید. برخی از انجمن‌هایی که می‌توانید در آن اطلاعات مناسبی به دست بیاورید:

Decred Slack

SingularDTV Slack

Crypto Twitter

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

۷- فرستادن مبلغ به کیف پول اشتباه

این یک اشکال فنی است که بسیاری از افراد اغلب مرتکب می‌شوند و جلوگیری از آن بسیار آسان است.

به آرامی پیش بروید!

دوباره آدرس کیف پول خود را قبل از اینکه سکه‌هایتان را به آن منتقل کنید، چک کنید. بیت کوین را به کیف پول اتریوم نفرستید. در انتخاب کیف پولی که در حال واریز سکه‌هایتان به داخل آن هستید، دقت لازم را داشته باشید.

 

۸- از هر چیزی کپی هارد نداشته باشید

اجازه بدهید در این مورد بسیار واضح بیان کنم. پسورد خودتان را بر روی نرم افزارهایی مانند word کپی کنید. این معنای همان کپی هارد است.

می‌توانید پسورد، کلید اختصاصی و دیگر اطلاعات شخصی خود را پرینت گرفته و در جای امن نگهداری کنید. با این روش اگر کامپیوتر شما خراب شد، دزدیده شد یا اطلاعاتش از دست رفت می‌توانید اطلاعات خود را همچنان حفظ کنید.

۹- استفاده نکردن از تأیید دو مرحله‌ای

درست است که نگهداری کردن از ارز دیجیتالتان در صرافی‌ها می‌تواند باعث اطمینان خاطر شما شود، ولی نگذارید که این مسئله باعث شود از تأیید دو مرحله‌ای به دور بمانید. زیرا این کار می‌تواند به شما در امنیت حساب‌هایتان کمک زیادی کند.

من این درس را زمانی گرفتم که فراموش کرده بودم کد حساب خود را یادداشت کنم و هنگامی که گوشی جدید گرفتم، توانستم با ارتباط با بخش مشتریان حساب کاربری قفل شده خود را باز کنم.

البته در بیشتر موارد بخش ارتباط با مشتریان در دنیای ارز دیجیتال وجود ندارد. پس بهتر است تأیید دو مرحله‌ای را فعال کنید.

 

۱۰- ترس از ضرر

همه ما از ضرر کردن و از دست دادن سرمایه می‌ترسیم. افکاری مانند “کاش توکن‌های جدید را خریداری می‌کردم” باعث می‌شود که ما تصمیم‌های عجولانه بگیریم. زیرا از اینکه فرصت‌هایمان را از دست بدهیم، می‌ترسیم. ترس‌های خود را کنترل کنید. فکر کنید که فرصت‌های جدیدی در دنیای دیجیتال هر روزه در اختیار شما قرار می‌گیرد و بهتر است که اول و قبل از آنکه وارد این دنیا شوید، اطلاعات خودتان را تا جایی که می‌توانید، کامل کنید و از چیزی ترس نداشته باشید.

این تمام آن چیزی بود که شما باید قبل از ورود به دنیای ارز دیجیتال بدانید. ده اشتباهی که تازه واردان به دنیای ارز دیجیتال باید از آن دوری کنند. امیدوارم که توانسته باشم در این زمینه به شما کمک کنم.