video thumb

آیا طلا واقعا بهتر از بیت کوین است؟

براساس گزارش اخیر رویترز، بازار فلزات گرانبها رفته رفته با شمش‌ های تقلبی طلا پر شده است. جالب است که نظر پیتر شیف و سایر حامیان طلا را در این باره بدانید. آیا فلزات گرانبها برای پولشویی بهتر از بیت کوین هستند؟

پرشدن بازار طلا با شمش های تقلبی

بسیاری از منتقدین بیت کوین بر این عقیده‌ اند که این ارز دیجیتال ابزاری مناسب برای مخفی کردن سودهای کثیف خلافکاران است. سخنان استیون منوچین، وزیر خزانه‌ داری ایالات‌ متحده را در مورد پشتیبانی بیت کوین فعالیت های جنایتکارانه به یاد می آورید؟

این مقام آمریکایی در اواسط ماه جولای در گفتگو با مطبوعات عنوان کرد: ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، برای میلیاردها دلار پول‌ های کثیفی که از فعالیت ‌های غیرقانونی نظیر جرایم سایبری، فرار مالیاتی، اخاذی، باج ‌افزارها، قاچاق انسان و مواد مخدر به دست می ‌آیند، مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

بخشی از این نگرانی ‌ها درست به نظر می رسد؛ چرا که بیت کوین جزو روش‌ های پرداخت پراستفاده در فعالیت‌ های غیرقانونی وب ‌سایت جاده ابریشم بود. اما این ارقام در خصوص ارزهای فیات مانند دلار چقدر است؟ آیا امپراطوری کوکائین «پابلو اسکوبار» هم در دوران ارزهای دیجیتال افزایش یافت؟

اکنون زمان آن رسیده است که برچسب پول‌ شویی به طلا چسبانده شود. فعالان بانکی و مسئولین پالایشگاه‌ های طلا به رویترز گفته‌اند که بازار جهانی با طلاهایی که رد پالایشگاه های مشهور روی آنها دیده می‌ شود، پر شده است. مشکل این است که این شمش های تقلبی به سختی قابل پیگیری هستند و بدون هیچ گونه مانعی وارد  بازار می شوند. این مسئله واقعاً یک بحران در بازار طلاست که بزرگ ترین بازیگران قاچاق مواد مخدر دنیا پشتیبانی می کند.

ورود شمش‌ های تقلبی به جی پی مورگان

جالب اینجاست که شمش ‌های تقلبی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار به گاو صندوق‌ های بانک‌هایی نظیر «جی پی مورگان» ورود پیدا می کنند که جیمی دیمون، از منتقدین سرسخت بیت کوین، قبلا به‌ عنوان مدیر اجرایی آن فعالیت می ‌کرد.
مایکل مساریک، مدیرعامل پالایشگاه سوئیسی «والکامبی» (Valcambi)، در صحبت‌ هایش اعلام کرد که بیشتر شمش‌ های تقلبی کشف نمی ‌شوند. وی در ابن باره عنوان کرد:

در شمش‌ های تقلبی اخیر دیدیم که کار بر روی آنها بسیار حرفه ای بوده است. به گفته‌ی وی، میزان شمش‌ های شناسایی ‌شده هزاران بار کمتر از تعدادی است که به چرخه وارد می‌ شوند. شمش‌ های تقلبی همچنان در بازار حضور دارند و همچنان هم وارد می شوند.

بانکداران و مدیران اجرایی در گفتگو با رویترز عنوان کردند که بیشتر شمش های تقلبی در کشور چین تهیه می شوند، این کشور در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده طلا در جهان است. طلای تقلبی از طریق نمایندگی ها و تجارتخانه ها در هنگ کنگ، تایلند و ژاپن وارد بازارهای جهانی می‌شوند. با این حال، هیچ کس تاکنون صحت این ادعاها را تاکنون اثبات نکرده است.