سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

رئیس بانک مرکزی انگلیس: ارز دیجیتال، جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی می شود

لیست عناوین این مطلب

مارک کارنی (Mark Carney)، رئیس بانک مرکزی انگستان اخیرا عنوان کرده که یک ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی بانک مرکزی می‌ تواند جایگزین دلار را به‌ عنوان ارز ذخیره جهانی شود.

کارنی در جلسه‌ی سمپوزیوم سیاست ‌های اقتصادی که در جکسول هول ایالات وایومینگ برگزار شد، درباره‌ی لزوم یک سیستم بین المللی جدید پولی و مالی (IMFS) سخنرانی کرد و خاطرنشان کرد که اگر چه دلار ایالات متحده طی قرن گذشته نقش مهمی در نظام مالی جهان داشته است، اما تحولات اخیر مانند رشد جهانی‌ سازی و تنش ‌های تجاری باعث شده که تأثیر آنها بر عرصه اقتصادهای ملی نسبت به گذشته بیشتر باشد.

کارنی همچنین به در ادامه کاربرد دلار در فرآیند انتشار اوراق بهادار بین‌ المللی، ارز اصلی برای تسویه‌ی مبادلات بین‌ المللی و این واقعیت که شرکت ها از دلار به عنوان یک نمونه‌ی واقعی از تسلط بر اقتصاد عنوان می ‌کنند، اشاره کرد. وی افزود: با این حال، پیشرفت ‌های صورت گرفته در اقتصاد آمریکا که تاثیر چشم‌ گیری بر نرخ مبادله‌ی دلار داشته، می تواند تأثیرات گسترده ای را برای سایر نقاط جهان نیز داشته باشد.

کارنی ادامه داد: گرچه اقتصاد جهان در حال مرتب‌سازی مجدد است، اما دلار آمریکا به همان اندازه که در زمان فروپاشی برتون وودز ارزش داشت، امروز باز هم ارزشمند است.

کارنی چندین جایگزین احتمالی برای دلار آمریکا را پیشنهاد داد، از جمله رنمینبی چین و از همه مهم ‌تر یک ارز دیجیتال که توسط ائتلاف بین‌ المللی بانک‌ های مرکزی پشتیبانی می ‌شود. وی در این خصوص گفت:

این سوال همواره وجود دارد که آیا چنین ارز هژمونیک مصنوعی (SHC) جدیدی بهتر است که توسط بخش دولتی و احتمالا از طریق یک شبکه از ارزهای دیجیتال مربوط به بانک مرکزی عرضه شود.

گفتنی است که چنین ارزی قدرت آن را خواهد داشت که عوامل مؤثر در تسلط دلار بر تجارت جهانی را تضعیف کند.

وی توضیح داد که این فناوری می تواند فعالیت ‌های فعلی شبکه‌ی مالی جهان که از دلار آمریکا حمایت می‌ کنند را مختل کند و خاطرنشان کرد که تعداد تراکنش‌ های آنلاین رو به افزایش است و در این تراکنش‌ ها از پرداخت های الکترونیکی به جای وجه نقد استفاده می شود.

در حالی که وی به صراحت به ارزهای دیجیتال اشاره نکرد، اما خاطرنشان کرد که “هزینه ‌های نسبتا بالای پرداخت های الکترونیک داخلی و برون مرزی باعث تشویق و ارائه نوآوری در این زمینه شده است، درحالیکه فناوری‌ های جدید در حال ظهور هستند که می‌ توانند هزینه‌ ها ر اکاهش داده و ساده‌ سازی هرچه بیشتر خدمات پرداخت خرد را فراهم آورند.”

لیبرای فیس بوک

وی خاطرنشان کرد که یک نمونه در این زمینه، پروژه‌ی لیبرای فیس بوک می باشد. این غول رسانه های اجتماعی لیبرا را به عنوان یک زیرساخت پرداخت معرفی کرده که توسط سبدی از ارزهای ملی پشتیبانی می‌ شود.

کارنی عنوان کرد که لیبرا برای رسیدن به موفقیت نیاز دارد که مسائل مربوط به قانون گذاری را پشت سر بگذارد.

وی همچنین توضیح داد: بانک مرکزی انگلستان و سایر قانون ‌گذاران مربوطه، کاملا به طور شفاف اعلام کرده ‌اند که برخلاف رسانه‌ های اجتماعی که استانداردها و قوانین مربوط به آن پس از پذیرش آن توسط میلیاردها کاربر و به‌ تازگی در حال توسعه است،‌ شرایط فعالیت یک سیستم پرداخت خصوصی جدید و سیستماتیک باید قبل از راه ‌اندازی کامل آن آماده شود.

در حالی که این امکان وجود دارد که یک ارز دیجیتال هنوز آمادگی جایگزینی برای دلار به عنوان یک ارز جهانی را نداشته نباشد، اما این ایده، یک ایده‌ی بسیار جذاب است.

وی در ادامه عنوان کرد: “این نکته را هم باید در نظر بگیریم که یک ارز هژمونیک مصنوعی که در یک سیستم مالی و پولی بین‌ المللی کار می کند، با توجه به چالش ‌های کنونی پیش روی آن و خطرات حرکت به ‌سوی یک ارز ذخیره جدید مثل رنمینبی، پیامدهای بهتری برای جهان در بر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر این ارز هژمونیک مصنوعی جدید بتواند سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد، “تحولات و شوک‌ های اقتصادی ایجاد شده در ایالات متحده بر روی مناطق دیگر اثربخشی و قدرت تاثیرگذاری کمتری خواهند داشت.”

بر همین اساس، تجارت جهانی حساسیت بیشتری نسبت به تغییراتی که در سایر ارزهای موجود در سبد پشتیبان کننده‌ی ارز هژمونیک مصنوعی ایجاد می‌ شود، خواهد داشت.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location