video thumb

بلاک چین و کاربردهای آن

ارزهای دیجیتال هرکدام قابلیت‌های خاصی را به کاربرها ارائه می‌دهند و کاربرهای خاصی دارند. چیزی که در بین اکثر ارزهای دیجیتال مشترک است و از آن فناوری استفاده می‌کنند، بلاک چین است. بلاک چین برای اولین بار بر روی بیت کوین توسعه یافت. در حقیقت بیت کوین به دنبال این بود که یک پلتفرم بدون نیاز به هرگونه نظارت را ارائه دهد. بلاک چین تنها فناوری بود که می‌توانست بیت کوین را به چنین مرحله ای برساند و از طریق زنجیره بلاک‌ها به بیت کوین کمک می‌کرد.

بلاک چین کاربردهای فراوانی دارد و می‌توان آن را در فعالیت‌های زیادی استفاده کرد. برخی از افراد فکر می‌کنند که از بلاک چین تنها می‌توان در حوزه‌های مالی استفاده کرد که این تفکر اشتباه است زیرا جدیدا بلاک چین توانسته است در صنعت IoT هم وارد شود. امنیت بلاک چین به قدری بالا است که حتی برخی از بانک‌ها و موسسه‌های مالی هم اعلام کرده‌اند که تمایل استفاده از چنین فناوری در صنعت خود دارند.

بلاک چین در بانکداری

بلاک چین را می‌توان مانند یک دیتابیس دانست که با عملیات‌های رمزنگاری که درون خود و بر روی‌تراکنش‌ها انجام می‌دهد، امکان هرگونه تقلب و هک را به صفر درصد رسانده است. چنین قابلیتی در بلاک چین، باعث شده است که این فناوری در موسسه‌های مالی بزرگ مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

شخصی به نام جولیو فائورا که مدیر تحقیق بانک سانتاندر است، بلاک چین را به عنوان یکی از راه‌های آسان انتقال وجه و ‌تراکنش نیز معرفی کرده است. بانک سانتاندر یکی از معروف‌ترین بانک‌ها در سطح جهان است که در تمام کره خاکی مشتری‌ها و کاربرهای ویژه برای خود دارد اما هنوز از روش سنتی انتقال وجه استفاده می‌کند که باعث می‌شود زمان بیشتری صرف هر‌ تراکنش شود و کارمزد آنها بیشتر شود. زمانی که این بانک از فناوری بلاک چین استفاده کند، دیگر بانک‌ها هم نیز به این فناوری توجه خواهند کرد و از آن استفاده می‌کنند.

بازار سرمایه

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین، استفاده آن در بازار سرمایه نیز است. از بلاک چین هم می‌توان در بازار سرمایه استفاده کرد و اولین بار این قضیه را مدیرهای بانک سانتاندر بیان کردند و برای استفاده از این فناوری برنامه‌های خاصی داشتند. البته استفاده بلاک چین در این بازار کمی‌ سخت‌تر از انتقال پول است زیرا به الگوریتم‌ها و بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. با این حال یک شرکت معروف سوییسی از این فناوری برای بازار سرمایه خود نیز استفاده می‌کند.

داد و ستد

بلاک چین کاربرد عظیم‌تری نیز در داد و ستد توسط کاربرها دارد. یک استارتاپ فین تک با نام Wave بلاک چین را در داد و ستد خود استفاده می‌کرد. کار بلاک چین این بود که برای هر قرارداد یک ال سی یا Letter of credit  ایجاد می‌کرد. ال سی باعث می‌شد که هم فروشنده و هم خریدار اطمینان کاملی نسبت به تجارت خود داشته باشند. فروشنده به خوبی می‌دانست که مبلغ خود را از دست نمی‌دهد و خریدار هم از این آگاه بود که تا کالا به دست او نرسد، پرداخت او نهایی نخواهد شد. ال سی‌ها معمولا کند هستند و در یک زمان طولانی ایجاد می‌شوند اما بلاک چین توانسته بود ال سی را تنها در چهار ساعت ایجاد کند که یک زمان عالی حساب می‌شد. معاملاتی که توسط ال سی‌ها انجام می‌شوند حدود  ۱۰‌تریلیون دلار است. به همین دلیل است که شرکت‌های زیادی برای داد و ستد خود از بلاک چین استفاده می‌کنند زیرا نیازمند به صرفه جویی در وقت هستند.

بلاک چین همچنین نیز در تجارت و کسب و کار‌های خاص دیگری هم کاربرد دارد که می‌توانید برخی از آنها در بخش زیر بخوانید:

  • رسانه: بلاک چین می‌تواند در رسانه‌ها، کاربرها را به سود دهی برساند. برخی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها از بلاک چین برای درآمد زایی کاربرها استفاده می‌کنند. بلاک‌چین در ازای فعالیت کاربر و تولید محتوای مناسب او، مبلغی را به صورت فوری به او ارسال می‌کند که این باعث انگیزه کاربر برای ادامه فعالیت می‌شود.
  • بهداشت: بلاک‌چین این قابلیت را به هر کاربر می‌دهد که اطلاعات سلامت و بهداشتی خود را در یک بلاک ثبت کند و هرگاه که به آن نیاز داشت، آن را بررسی کند یا به دلخواه تغییر دهد. .در کنار آن بلاک می‌تواند از بلاک دیگری برای نسخه‌های تجویز شده از سوی دکتر خود هم نیز استفاده کند و این اطلاعات را در آن قرار دهد. در نهایت کاربرد این بلاک‌ها این است که در مواقع خاص می‌تواند به بیمه، بلاک‌های سلامت خود را ارسال کند.
  • انرژی: بلاک چین می‌تواند برای هر فعالیتی در شرکت یا موسسه‌های دیگر، یک سطح انرژی تعریف کند. در حقیقت بلاک‌چین انرژی کلی شرکت را به بخش‌های متعددی تقسیم می‌کند و در اختیار بخش‌های خاصی قرار می‌دهد.
  • ثبت احوال: تمامی ‌کشورها دارای یک سازمان ثبت احوال برای نگهداری هویت مردم خود هستند. این هویت می‌تواند نام و تاریخ تولد او باشد. هنوز برخی از این اطلاعات بر روی کاغذ نوشته می‌شوند که احتمال دزدی و یا گم شدن در آن وجود دارد و نمی‌توان به خوبی اعتماد کرد. بلاک چین برای اطلاعات هر کاربر یک بلاک خاص ارائه می‌کند و هر شخص می‌تواند اطلاعات شخصی خودش را در آن بلاک یادداشت و نگهداری کند.
  • مالیات: امروزه هر شرکت و موسسه ای برای فعالیت‌ها و امکانات خود، مالیات و کارمزدی را تعریف می‌کند. بلاک‌چین می‌تواند امور مالی هر یک از این فناوری‌ها را بررسی کند و برای آن‌ها مالیات معرفی کند. شخص می‌تواند با استفاده از بلاک چین در سیستم مالی خودش، مالیات و کارمزد‌ها را به خوبی تنظیم کند به طوری که حتی قوانین مالی هم نقض نشوند.
  • امنیت سایبری: در نهایت بزرگ‌ترین کاربرد بلاک چین امنیت سایبری آن است. هک‌ها و حملات زیادی در اینترنت رخ می‌دهد که در بسیاری از مواقع سیستم‌ها پلتفرم‌های بزرگ دنیا هم نیز دچار مشکل می‌شوند. بلاک‌چین به دلیل زنجیره شبکه خود نیز از تمام حملات به دور است و می‌تواند در برابر انها به خوبی مقاومت کند. همچنین رمزنگاری بلاک‌چین به گونه ای است که نمی‌توان به آن نفوذ کرد.

اینترنت اشیا

از بلاک چین می‌توان در اینترنت اشیا هم نیز استفاده کرد. دسترسی که بلاک چین به کاربر می‌دهد بسیار زیاد است و محدودیت کمی‌ را برای فعالیت‌های کاربر ایجاد کرده است به همین دلیل کاربر می‌تواند از آن در صنعت اینترنت اشیا هم استفاده کند که دو تا از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاک‌چین در این صنعت نیز در بخش زیر بیان شده است:

  • زنجیره تامین محصول: هر وسیله نیازمند یک فضا و دمای خاص برای نگهداری است. بلاک‌چین سنسور‌های خاصی را معرفی کرده است که این دما و فضا را برای محصول بررسی می‌کنند و اگر محصول برای آن فضای مشخص شده مناسب نباشد، به صاحب کالا هشدار خواهد داد.
  • خانه‌های هوشمند: هدف اصلی اینترنت اشیا ارائه یک خانه هوشمند است. بلاک چین سرعت کار در خانه هوشمند را افزایش می‌دهد. مثلا سنسوری را به ماشین لباسشویی وصل می‌کند که اگر کار این ماشین تمام شد، از طریق آن سنسور به صاحب آن وسیله هشدار دهد. چنین فرایندی باعث صرفه جویی در زمان و انرژی خواهد شد.