video thumb

چطور اتریوم استخراج کنیم

در نوشتارهای پیشین با اتریوم و برخی موضوعات مرتبط با آن آشنا شدید، اکنون زمان آن رسیده است که با نحوه‌ی رقابت بر سر استخراج اتریوم آشنا شوید.

ارزجو : به‌صورت خلاصه، استخراج عبارت است از چسبی که به واسطه‌ اطمینان بخشی از اجماع بر تغییرات وارد بر اپلیکیشن‌های (برنامه‌های غیرمتمرکز) در حال اجرا در هر شبکه، ‘برنامه‌های غیرمتمرکز’ اتریوم را در کنار هم نگه می‌دارد.

این شبکه، بدون قدرت محاسباتی پردازش تغییرات، در مورد ‘وضعیت’ این یادداشت (مثلا این‌که یادداشتی اضافه یا کم شود) به اجماع نمی‌رسد. استخراج کنندگان برای به دست آوردن اتر، کامپیوترها را تنظیم می‌کنند تا پازل‌های کریپتوگرافیک را حل کنند، و لازم است تعداد زیادی از مسائل محاسباتی را حل کنند تا بتوانند یک تکه جدید از این دارایی را به دست بیاورند.

یکی از جذاب‌ترین چیزها درباره‌ی بلاک چین باز (open blockchains) این است که در تئوری، هر شخصی می‌تواند کامپیوترها را به ‌گونه‌ای تنظیم کند تا به‌عنوان یک روش برنده شدن جوایز، بر پازل‌های کرپیتوگرافیک متمرکز شوند.

نکته این‌جا است که استخراج از بلاک‌چین‌های اصلی عمومی به مرور زمان قدرت بیشتر و بیشتری را طلب می‌کنند، چرا که افراد بیشتری در سخت‌افزارهای قدرتمندتر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این دوران، آن دسته از افرادی که با تنظیمان کم قدرت به استخراج می‌پردازند، احتمال برنده شدن کمی دارند، ولی باز هم برای کسانی که به این کار علاقه دارند و کسانی که با آن سرگرم می‌شوند، روش خوبی برای گذران وقت است.

اتریوم

انتخاب سخت افزار استخراج اتریوم

پیش از آن‌که کار را شروع کنید به سخت افزار کامپیوتری ویژه‌ای نیاز خواهید داشت که تمام وقت به استخراج بپردازد.

دو نوع سخت افزار استخراج وجود دارد: CPU و GPU. GPUها نرخ هش بالاتری دارند، به این معنی که می‌توانند با سرعت بیشتری پاسخ پازل‌ها را بدهند. در زمان نگارش این نوشتار، GPUها تنها گزینه‌ی موجود برای استخراج کنندگان اتر است.

تکیه بر GPU یک وظیفه‌ی پیچیده است و شما می‌توانید درباره‌ی پرسودترین آن‌ها، بر اساس عملکرد نرخ هش، مصرف انرژی و هزینه‌های اولیه‌ی آن کارت، توصیه‌هایی دریافت کنید. شاید بخواهید یک ابزار استخراج را ایجاد کنید، دستگاهی که احتمالا از GPU‌های چندگانه تشکیل شده باشد و ساخت آن حدودا به یک هفته زمان نیاز دارد.

حسابگر سوددهی استخراج، میزان احتمالی اتری را نشان می‌دهد که در یک نرخ هش مشخص شده به دست می‌آورید، همچنین مشخص می‌کند آیا آن اتر، وقتی با هزینه‌ی راه اندازی و بهای برق مقایسه می‌شود، برای به سود رسیدن کافی است.

برخلاف بیت کوین، دستگاه‌های مخصوص استخراج ای‌سیک (ASIC) اتریوم قدرتمند و سریع در حال حاضر در دسترس نیستند.

نصب نرم افزار

پس از انتخاب سخت افزارهای استخراج، گام بعدی عبارت است از نصب نرم افزار استخراج. نخست این‌که، استخراج کنندگان برای اتصال به شبکه به نصب یک کلاینت نیاز دارند.

برنامه نویسان آشنا به دستورنویسی مي‌توانند geth را نصب کنند، که یک گره اتریوم نوشته شده به زبان کدنویسی ‘Go’، یا هر یک از کلاینت‌ها است.

شما می‌توانید کلاینت Geth را از این‌جا دانلود کنید، از راهنمای مناسب با سیستم عامل‌تان (ویندوز، مک OS یا لینوکس) استفاده کنید، از حالت فشرده خارج کنید و آن را اجرا کنید.

زمانی‌که نصب شد، گره (نود) شما می‌تواند با گره‌های دیگر ‘صحبت کند’، و آن را به شبکه‌ی اتریوم متصل کند. علاوه بر استخراج اتر، با استفاده از دستورنویسی، رابطی را برای استخدام قراردادهای هوشمند و ارسال تراکنش‌ها برای‌تان فراهم می‌کند.

آزمایش

استخراج اتر ‘آزمایشی’ در شبکه‌ی خصوصی‌تان برای آزمایش کردن قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز نیز ممکن است (فعالیت‌هایی که مستلزم استفاده از توکن‌ها است).

استخراج در یک شبکه‌ی آزمایشی مستلزم سخت افزارهای آن‌چنانی نیست، تنها یک کامپیوتر خانگی با geth یا هر کلاینت نصب شده‌ی دیگر کافی است. ولی، مشخص است که استخراج اتر جعلی هیچ سودی نخواهد داشت.

نصب نرم افزار Ethminer

اگر به استخراج اتر ‘واقعی’ علاقه‌مند هستید، لازم است نرم افزار استخراج آن را نصب کنید.

اکنون که یک کلاینت دانلود کرده‌اید و گره‌تان بخشی از شبکه شده است، می‌توانید نرم افزار Ethminer را دانلود کنید. شما می‌توانید نسخه‌ی مناسب ویندوزتان را از این‌جا دانلود کنید، یا راهنمای استخراج GPU‌ را برای سیستم عامل‌های دیگر از این‌جا پیدا کنید.

زمانی‌ که نصب شد، گره شما رسما در امنیت شبکه‌ی اتریوم نقش خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از موارد فوق می‌توانید از وب‌سایت رسمی اتریوم دیدن کنید.

پیوستن به یک استخر استخراج

شما به‌عنوان یک استخراج کننده، احتمالا نمی‌توانید به تنهایی اتر استخراج کنید.

به همین دلیل است که استخراج کنندگان توان محاسباتی‌شان را با هم جمع مي‌کنند تا یک استخر استخراج داشته باشند. به این ترتیب شانس‌شان را برای حل پازل‌های کریپتوگرافیک و به دست آوردن اتر افزایش می‌دهند. سپس، سود را به نسبت میزان توانی که هر استخراج کننده به کار گرفته است، تقسیم می‌کنند.

فاکتورهای زیادی در پیوستن به یک استخر استخراج وجود دارد. هر استخر نباید همیشگی باشد، و قدرت محاسباتی هر استخر مرتبا در حال تغییر است، بنابراین فاکتورهایی وجود دارند که در تصمیم‌گیری برای پیوستن به آن‌ها دخیل هستند.

نکته‌ای که می‌بایست به خاطر بسپارید این است که استخرهای استخراج دارای ساختارهای پرداختی متفاوتی هستند. استخرهای استخراج نوعی فرآیند ثبت نام در وب‌سایت دارند، به این ترتیب استخراج کنندگان می‌توانند به آن استخر بپیوندند و استخراج را آغاز کنند.

به خاطر داشته باشید، دنیای استخراج مرتبا در حال تغییر است. ابزاری که امروز برای استخراج انتخاب می‌کنید ممکن است سال آینده منسوخ شده باشد. همچنین ممکن است برخی استخرهای استخراج از دور خارج شوند، در حالی‌که استخرهای جدیدی ظهور می‌کنند. بنابراین بهتر است از تغییراتی که در این صنعت ایجاد می‌شوند آگاه باشید.