سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تفاوت میان بلاک چین و دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل توزیع‌ شده و بلاک چین شباهت‌ های زیادی با هم دارند. هر دوی آنها یک فهرست دیجیتال و نامتمرکز از سوابق هستند. با وجود مشابهت‌ های میان این دو، تفاوت‌ هایی نیز با هم دارند. در حقیقت دفتر کل توزیع‌ شده می تواند شکل های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها بلاک چین است.

اغلب، بسیاری از ما این دو اصطلاح را اشتباه گرفته و از آنها به صورت متقابل استفاده می کنیم. اما حتی اگر معنی این دو واژه در برخی از موارد با یکدیگر همپوشانی داشته باشد و حتی اگر این دو واژه از زمان بازار گاوی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ نیز بر سر زبان ها افتاده باشند، باز هم این دو واژه دارای معنی کاملا یکسانی نیستند.

بله، هر دوی این فناوری ها به طور کلی به سوابق اطلاعاتی که در یک شبکه توزیع می شود، اشاره دارند و هر دوی آنها میزان شفافیت و صراحت بیشتری را از طریق پایگاه های داده متمرکز یا سوابق دیجیتال ارائه می دهند. اما اینجاست که قیاس ها پایان می یابد، چراکه بلاک چین و دفتر کل توزیع شده (DLT) هر کدام از ویژگی های مهم و متمایزی برخوردار می باشند.

صراحت، عدم تمرکز، رمزنگاری

دو تمایز بزرگ میان این دو فناوری وجود دارد و بسته به جایی که شما از بیت کوین در برابر طیف بلاک چین استفاده می کنید، برخی از بلاک چین های به سبک بیت کوین برتر و نوآورانه تر از دفتر کل توزیع شده می باشد، در حالی که برخی دیگر از ویژگی های دفتر کل توزیع شده برای اهداف تجاری روزمره مفیدتر می باشد.

تصویر زیر چگونگی ارتباط این دو فناوری را با یکدیگر نشان می دهد و نشانگر این است که راه اجرای دفتر کل توزیع شده از طریق بلاک چین امکان پذیر می شود:

بررسی رابطه بین بلاک چین و دفتر کل توزیع شده

اولا، بلاک چین ها به طور کلی عمومی هستند، به این معنی که هرکسی می تواند تاریخ تراکنش خود را مشاهده کند و هرکسی با تبدیل شدن به یک نود می تواند در عملیات خود مشارکت داشته باشد. آنها همانطور که ارز دیجیتال مدعی است، غیر مجاز می باشند. این ویژگی اصلی بلاک چین است که توسط مارتا پیکارسکا (Marta Piekarska)، مدیر اکوسیستم هایپرلجر در گفتگو با کوین تلگراف عنوان شد. به گفته پیکارسکا:

“اول و مهم ترین چیز در بلاک چین این است که یک نوع مجاز و یک نوع غیر مجاز دارد. این بدان معناست که در حالت اول هر کسی می تواند در شبکه شرکت کند، در حالت دیگر، فقط عده‌ی خاصی از شرکت کنندگان به آن دسترسی دارند. این همچنین اندازه شبکه را مشخص می کند، بیت کوین می خواهد بی نهایت رشد کند، در حالی که در یک فضای بلاک چین مجاز، تعداد احزاب کمتر است.”

به بیان ساده تر، جنبه عمومی بلاک چین ها به طور کلی، حاکی از سه چیز مرتبط است: ۱) هر کسی می تواند از بلاک چین استفاده کند، ۲) هر کس می تواند به عنوان یک نود اعتبار سنجی بلاک چین عمل کند و ۳) هر کسی که یک نود شود، می تواند به نوبه خود به عنوان بخشی از مکانیسم مدیریتی بلاک چین عمل کند. از نظر تئوری، این امر باعث می شود که بلاک چین ها غیرمتمرکز شوند و ساختارهای دموکراتیک در برابر کنترل یا نفوذ هر حزب واحد مقاومت کنند.

در مقابل، یک دفتر کل توزیع شده، معمولاً هیچ کدام و یا بیشتر این ویژگی های عمومی را فعال نمی کند. این مسئله، شخصی را که از آن استفاده می کند و به آن دسترسی دارد (به اصطلاح “مجاز”) و همچنین کسانی که می توانند به عنوان یک نود فعالیت کنند را محدود می کند و در بسیاری از موارد، تصمیمات مدیریتی به یک شرکت یا بدنه متمرکز منتقل می شود. در مقایسه با بلاک چین ایده آل عمومی و غیرمتمرکز، دفتر کل توزیع شده، صرافا برای خدمت به منافع یک گروه متمرکز از عاملان تجاری و ذی نفعان ایجاد شده است.

در زیر تصویری از نحوه ساخت شبکه های متمرکز، غیرمتمرکز و توزیع شده ارائه شده است:

در حال حاضر می خواهیم به دومین تفاوت مهم میان بلاک چین و دفتر کل توزیع شده بپردازیم. همانطور که از نام آن پیداست، بلاک چین ها از یک سری بلاک با مهر زمانی تشکیل شده اند که و اطلاعات داخل بلاک ها به صورت زنجیره وار ذخیره می‌شوند، به این ترتیب که هر بلاک به بلاک قبلی خود وابسته است، همچنین اطلاعات جدید در بلاک های جدید ذخیره می ‌شوند و به بلاک های قبلی وصل می ‌شوند از این جهت به آن فناوری بلاک چین می‌گویند. در زنجیره همانطور که Kalle Alm، توسعه دهنده Bitcoin Core به کوین تلگراف توضیح داد، این مسئله باعث می شود که بلاک چین از امنیت بالایی برخوردار شود. تا جایی که نیاز به اجماع رمزنگاری، جعلی بودن تراکنش ها را بسیار دشوار می سازد.

با این وجود، در حالی که برخی از دفتر کل های توزیع شده، زنجیره هایی از بلاک های معتبر رمزنگاری شده نیستند، اما برخی از آنها از چنین ویژگی ای برخوردار می باشند. به همین دلیل، باید تأکید کرد که در تنها یک تفاوت اساسی میان بلاک چین و دفتر کل توزیع شده وجود دارد، به این صورت که یکی از آنها غیرمجاز و دیگری مجاز است. میشال زاجدا (Michal Zajda)، سازنده‎ی بلاک چین در Aeternity blockchain در گفتگو با کوین تلگراف در این باره عنوان کرد:

“تنها تفاوت بین بلاک چین های خصوصی و عمومی قابلیت دسترسی به آنهاست. من به راحتی می توانم بکارگیری پروتکل بیت کوین را در یک ابر خصوصی که فقط به یک گروه کوچکی از کاربران ارائه می شود، تصور کنم. تفاوت اساسی در اینجا میان بلاک چین های غیر مجاز مانند بیت کوین و بلاک چین های مجاز است. در بلاک چین های غیر مجاز برای مدیریت صادقانه نیازی به وجود شرکت های شخص ثالث نیست.”

اما با فرض اینکه یک دفتر کل توزیع شده، خصوصی است و یک زنجیره از بلاک ها با مهر زمانی که ناشی از اجماع رمزنگاری باشد، نیست، اغلب به یک پایگاه داده‌ی نسبتاً متعارف تبدیل می شود که فقط در میان یک گروه انتخابی از شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می شود. این نکته ای است که توسط فیل چن (Phil Chen)، مدیر ارشد HTC Exodus عنوان شده است. وی به کوین تلگراف گفت که تفاوت میان بلاک چین های عمومی و بلاک چین های خصوصی بسیار زیاد است، وی افزود:

در فضای سازمانی، مردم عموما در مورد بلاک چین های خصوصی صحبت می کنند که از نظر فنی بلاک چین نیستند، بلکه یک سیستم مدیریتی بهتر از پایگاه داده ها هستند، که من آنها را نوآوری ۹ به ۱۰ می نامم. اما بلاک چین های عمومی مانند بیت کوین و اتریوم نوآوری ۰ به ۱ هستند که نحوه تفکر و استفاده از پول را به طور کامل تغییر می دهند. بیت کوین یک بلاک چین عمومی است که باز، خنثی، مقاوم در برابر سانسور و بدون مرز است. و دفتر کل های توزیع شده پایگاه های داده‌ی مجاز هستند.

ویژگی حفظ حریم خصوصی و مقیاس پذیری

اما همانطور که توضیحات چن نشان می دهد، حتی اگر بلاک چین ها به طور قابل ملاحظه ای نسبت به دفتر کل های توزیع شده برتر باشند، با این وجود دفتر کل توزیع شده هنوز هم می تواند یک افزودنی مفید برای زرادخانه فنی اقتصاد جهانی باشد، به ویژه در مواردی که به کارگیری بلاک چین غیرمتمرکز و عمومی نادرست باشد. Alm افزود:

“قوی ترین بحث برای یک بلاک چین خصوصی ظاهرا زمانی رخ دهد که گروهی از بانک ها برای ایجاد یک سیستم انتقال پول دور یکدیگر جمع می شوند، در این مورد، هیچ بانکی رضایت نمی دهد که سایر بانک ها از پایگاه داده اش نگهداری کنند. بنابراین در اینجا وجود یک بلاک چین مشترک که توسط هیچ شخصی اداره نمی شود، عاقلانه به نظر می رسد.”

علاوه بر این، حریم خصوصی دفتر کل های خصوصی برای هر شرکتی که از داده های کسب و کار خود و یا مشتری اش محافظت می کند، یک مزیت آشکار است. با این وجود، جسی موریس (Jesse Morris)، رئیس ارشد بازرگانی در بنیاد Energy Web ادعا می کند که حتی در این مورد نیز، حریم خصوصی بلاک چین های عمومی می تواند بسیار قوی تر از چیزی باشد که برخی قادر به در ک آن هستند. وی در گفتگو با کوین تلگراف عنوان کرد:

“یک انتقاد رایجی که همیشه در مورد بلاک چین های عمومی مطرح می شود، مربوط به حریم خصوصی است (به عنوان مثال ، جزئیات هر تراکنش برای همه شناخته شده است.) این انتقاد، دو واقعیت ساده را آشکار نمی کند: ۱) هر همه برنامه های غیرمتمرکز (dApp) می توانند تنها با انتقال حجمی محدودی از اطلاعات ضروری در هر بلاک چین از جزئیات تراکنشی خاص محافظت کنند، این در صورتی است که اطلاعات حساس خارج ا ز زنجیره نگهداری می شود و ۲) حتی در شبکه های خصوصی نیز به منظور محافظت از اطلاعات حساس شرکت کنندگان در یک بلاک چین خصوصی از ویژگی های حفظ حریم خصوصی استفاده می شود و همین اقدامات برای حفظ حریم خصوصی در بلاک چین های عمومی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.”

به عبارت دیگر، این تصور وجود دارد که بلاک چین های عمومی به طور بالقوه بسیاری از مزایای حریم خصوصی را که توسط رقبای خصوصی آنها وعده داده شده است، ارائه می دهند. البته، دفتر کل های خصوصی هنوز هم به طور کلی این مزیت را دارند که توسط شرکت هایی که از آنها استفاده می کنند، کنترل می شوند. بدیهی است که این مسئله برای بانک های بزرگ چند ملیتی که می خواهند کنترل فرآیندهای خود را در اختیار داشته باشند، یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

در اینجا یک مزیت برجسته در زمینه بهبود مقیاس پذیری نیز وجود دارد، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، دفتر کل های توزیع شده غالباً به طور گسترده پایگاه های داده‌ی متمرکز هستند، به این ترتیب، آنها می توانند نه صدها بلکه هزاران تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند، در حالی بلاک چین های غیرمتمرکزی مانند بیت کوین در تلاشند تا بتوانند ۷ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند و برای انجام چنین کاری برق زیادی را نیز مصرف می کنند. این ویژگی شاید اصلی ترین مزیت ارائه شده توسط دفتر کل های توزیع شده باشد و حتی اگر آنها توانند عدم تمرکز و شفافیت بیشتری از سیستم های پایگاه داده قبلی را هم ارائه دهند، بازهم این ویژگی ذکر شده دلیل بر این است که آنها در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location