video thumb

دلایلی که ترامپی می‌تواند برای افزایش قیمت بیت‌ کوین سودمند باشد!

در حال حاضر تقریبا ۱۰ سال است که بیت کوین پا به عرصه اقتصاد جهان گذاشته است، اما بسیاری از مردم هنوز ارزش اصلی آن را درک نمی کنند. افرادی که نظرشان در مورد صعودی بودن قیمت بیت کوین مثبت است، بر چگونگی عملکرد این دارایی به عنوان طلای دیجیتال و توانایی آن به عنوان یک ذخیره ارزش جهانی، غیرسیاسی و ابزار مبادله اشاره می کنند. اما فهماندن این موضوع به یک شخص می تواند تا اندازه‌ی زیادی دشوار باشد.

از نظر برخی افراد، تنها راه فهمیدن بیت کوین، دیدن نمونه هایی از سودمندی آن در دنیای واقعی است. و این دقیقا همان چیزی است که می تواند برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مفید باشد.

اگر چه ترامپ اخیرا در توئیتی عنوان کرد که نه طرفدار بیت کوین است و نه لیبرای فیس بوک، اما ترامپ، برای بسیاری از مردم نقشی مانند یک معلم را داشته است که به آنها دلیل وجود بیت کوین را فهمانده است.

بیت کوین اغلب برای کسانی که تحت رژیم های مستبد یا در محدودیت مالی زندگی می کنند، به عنوان یک ابزار مفید به شمار می رود، اما بسیاری از اقدامات و گفته های ترامپ در طول ریاست جمهوری وی، نشان داد که چرا بیت کوین به عنوان یک محافظ در برابر سیستم مالی، می تواند مفید باشد.

۱٫ جنگ های ارزی

اگر چه ترامپ مخالف استفاده از نرخ های بهره پایین و کاهش کم آن در گذشته بود، اخیرا آن را مسبب کاهش ارزش دلار آمریکا خطاب کرده است تا جایی که صراحتا تهدید کرده که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را اخراج می کند.

البته همانطور که بسیاری از کارشناسان مالی اشاره کردند، دولت آمریکا در نهایت چاره ای جز کنترل کردن عادات مصرف پول خود ندارد. همانطور که به نظر می‌رسد اعتیاد کنگره به خرج کردن پول مالیات دهندگان پایان یافتنی نیست.

استدلال اصلی ترامپ در پشت تمایل خود برای نرخ بهره کمتر این است که هر بانک مرکزی دیگر این کار را انجام می دهد.

ترکیب سیاست پولی آسان در جهان به همراه رویداد بعدی نصف شدن پاداش استخراج سال آینده، باعث شد تا در کنفرانس ۲۰۱۹ بیت کوین در سانفرانسیسکو که ماه گذشته برگزار شد، توسط چندین سخنران به عنوان یک “طوفان عالی برای بیت کوین” توصیف شود. همانطور که بانک های مرکزی سراسر جهان همچنان به سقوط ادامه می دهند، سرمایه گذاران به دنبال ذخایر جایگزین ارزش، مانند طلا و بیت کوین خواهند رفت.

این عدم اطمینان حول محور سیاست پولی و مالی جهانی می تواند تا حدی اشتیاق مجدد سرمایه گذاران خرد را فراهم کند. دن مورهد (Dan Morehead)، مدیرعامل پانترا عنوان کرد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ تا ۴۲۰۰۰ دلار افزایش پیدا کند.

۲٫ تهدید به بلوکه کردن پرداخت های بین المللی

ترامپ تهدید کرد که افراد ساکن آمریکا را برای ارسال پول به خانواده هایشان در سایر کشورها در موارد متعددی محدود می کند. این مسئله نشان دهنده‌ی این است که چرا استفاده از روش های مقاوم در برابر سانسور مثل پرداخت های دیجیتال در دنیا ضروری است.

ترامپ چنین تهدیدی را نخست در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد. هدف او این بود که پرداخت های ارسالی به مکزیک را محدود کند تا دولت این کشور را مجبور به پرداخت هزینه دیوار مرزی بین دو کشور کند.

به ویژه، جنسیس ماینینگ، شرکت استخراج بیت کوین، پس از اظهار چنین تهدیدهایی توسط ترامپ، وی را در یک بیلبورد تمسخر کرد.

بیلبورد جنسیس ماینینگ که طرح ترامپ را برای محدود کردن مهاجرت به مکزیک تمسخر کرد

در ماه آوریل سال جاری، کاخ سفید به خبرنگاران گفت که قصد دارد تا به منظور مقابله با سیل مهاجران در مرز جنوبی، پرداخت ها را هدف قرار دهد.

هفته گذشته، ترامپ در توئیتی تهدید کرد که کارمزد و مالیات بیشتری را در پرداخت های ارسالی به گواتمالا اضافه خواهد کرد.

بدون شک می توان عنوان کرد که گونه ای از پول دیجیتال مانند بیت کوین می تواند یک گزینه مفید برای افرادی باشد که مایل به برطرف کردن محدودیت های بالقوه بر سر راه خود برای ارسال پول به وطن و خانواده هایشان هستند.

۳٫ فشار علیه رمزنگاری کاربر به کاربر (End-to-End Encryption)

فشار علیه رمزنگاری کاربر به کاربر از سمت سازمان های مختلف دولتی در سال جاری، ممکن است واضح ترین مثال ممکن برای این موضوع باشد که چرا ترامپ برای قیمت بیت کوین مفید است.

طی ماه گذشته، اعضای کاخ سفید، ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و کریستوفر وَری، مدیر FBI، همگی اظهارت منفی در مورد دسترسی عموم به اپلیکیشن های شامل رمزنگاری کاربر به کاربر ارائه دادند. برخی از این احزاب تا جایی پیش رفتند که ممنوعیت کامل اپلیکیشن های مجهز به رمزنگاری کاربر به کاربر را توصیه کردند.

البته اینها اساسا همان استدلال هایی هستند که در طول جنگ رمزنگاری دهه ۹۰ میلادی به وجود آمد و پیشینه ی قانونی آن، تغییر هر چیزی را در این رابطه دشوار کرده است. همین پیشینه ی قانونی در پشت نظریه بیل بارهید، مدیرعامل آبرا قرار دارد و به همین علت است که اعمال هر نوع ممنوعیت از سمت آمریکا بشدت دشوار خواهد بود.

دشواری های مربوط به اجرای موفقیت آمیز ممنوعیت بیت کوین همچنین منجر شد تا یک اقتصاددان ادعا کند، بهترین راه برای از بین بردن بیت کوین توسط دولت ها ممکن است این باشد که با دارایی دیجیتال رقابت کند.

این اظهارات ضد رمزنگاری از سوی مقامات دولتی، نشان دهنده‌ی این است که چگونه دولت ها و غول های بزرگ فناوری می خواهند به طور موثر به آنچه هر کس در تمام طول روز انجام می دهد، دسترسی داشته باشند. در چنین شرایط بدی، بیت کوین تنها گزینه برای یک اقتصاد حاکم و صحیح است.

برخی از اقدامات و سیاست های ترامپ ممکن است منجر به تاثیر مستقیم بر افزایش سودمندی بیت کوین شود در حالی که سایر گفته های او به راحتی می تواند توجه بیشتری را جلب این پول جدید و غیرسیاسی کند. در هر صورت، واضح است که ریاست جمهوری ترامپ، یک تجربه آموزشی را برای مردم عادی فراهم آورده است که هنوز پس از ده سال بیت کوین را درک نکرده اند.