سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نظریه پرداز پروژه ویکی پدیا: دنیای بلاک چین تا ۱۰ سال آینده عوض خواهد شد

«لری سنگر»، از بنیانگذاران Wiki بوده و نام وی همواره از یک سو با مفاهیمی چون تفکر پشت پرده صنعت مبتکرانه، مبتکر مفهوم تفکر و عقلانیت گره خورده و البته از سوی دیگر نیز با مفاهیمی مانند تکنولوژی و آموزش در هم تنیده است. وی از بنیانگذاران ویکی پدیا در سال ۲۰۰۱ بوده و در رشته فلسفه و اندیشه به تحصیلات آکادمیک خود ادامه داده است. از جمله علایق وی در حوزه فلسفه نیز می توان به موضوع فلسفه علم اشاره کرد.
زمانی که لری در دانشگاه مشغول به تحصیل بود، به این موضوع فکر می کرد که چگونه می توان اینترنت را به عنوان ابزاری بالقوه و غیر متمرکز در خدمت اشاعه دانش در آورد. پروژه اولیه وی در حقیقت تشکیل یک انجمن علمی بر بستر وب بود که بتوان از آن برای به راه انداختن مباحث علمی به ویژه میان اساتید و دانشجویان استفاده کرد. در حقیقت وی به دنبال تشکیل یک محیط خارج از فضای فیزیکی علمی بود.
سنگر درباره این تصمیم خود می گوید: چیزی که مرا به سمت جلو هدایت می کرد، تمامی موارد ممکنی بود که اینترنت می توانست برای سازماندهی افراد در جهت ایجاد منابع دانش برای ما انجام دهد. فقط کافی است به این فکر کنید که دیکشنری آکسفورد چگونه به وجود آمد. وقتی کتاب «پروفسور و مرد دیوانه» را مطالعه می کنم، دائما به این فکر می کنم که ویکی پدیا چند سال پیش چگونه به وجود آمد. در حقیقت چشم انداز دستیابی به این هدف که سازماندهی افراد مختلف از سرتاسر جهان برای به وجود آوردن دانش مشترک، انگیزه اصلی من برای انجام این پروژه بود. این چشم انداز نیروی محرک من به حساب می آمد. من اصلا انگیزه کسب در آمد از این پروژه را نداشتم. خیلی چیزها مهمتر (از پول) هستند.

بلاک چین ویکی

غیر متمرکز سازی

سنگر نخستین فورک خود را در سال ۲۰۰۶ راه اندازی کرد که در حقیقت پنلی ابتدایی و آلترناتیو ویکی پدیا امروزی به حساب می آمد که امکان نوشتار نویسی و ارائه یک متن تخصصی را فراهم می کرد. اما این پروژه در نهایت با موفقیت روبرو نشد، اما این باعث نشد تا وی دست از تلاش خود بردارد و به همین دلیل به توسعه پروژه آموزشی خود ادامه داد و نهایتا در سال ۲۰۱۷ به رئیس بخش اطلاعات Everipedia که یک دیکشنری آزاد مبتنی بر موضوعات نا محدود و تکنولوژی بلاک چین به حساب می آید، منصوب شد.
فاز نخست راه اندازی وب سایت این دیکشنری آزاد در ابتدای سال جاری میلادی تکمیل شد و آماده حرکت سریعر به سمت بلاک چین گردید. نسخه iOS این دیکشنری نیز سال گذشته تکمیل شده و اکنون تقریبا بخش عمده ای از پروژه آماده راه اندازی است.
سنگر در خصوص پروژه Everipedia گفت: من فکر می کنم بلوغ اپلیکیشن های غیر متمرکز و جا افتادن آنها برای مردم، چند سالی زمان نیاز داشته باشد. ما همچنان در حال ترسیم شمای کلی بلاک چین هستیم. بله، DApps هایی در این زمینه به وجود خواهند آمد که از کارایی خوبی هم برخوردار خواهند بود. اما من فکر می کنم که برای دستیابی به بلاک چین بالغ هنوز چند سال زمان لازم داریم.
ایده اطلاعات غیر متمرکز در تمامی پروژه های سنگر به چشم می خورند. وی در تاریخ ۴ جولای مصادف با روز استقلال آمریکا، بیانیه ای تحت عنوان «بیانیه استقلال دیجیتال» در شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر منتشر کرد.

بلاک چین ویکی

تکامل اینترنت با بلاک چین

به گفته سنگر، اینترنت امروز برای انطباق با پیشرفت های حاصل شده در «سیلیکون ولی» طراحی نشده و «مارک زاکربرگ» هم از این روند مستثنی نخواهد بود. وی در این خصوص (فیسبوک و شبکه های اجتماعی امروزی) توضیح داد: آنها ظرفیت ندارند. آنها بیش از حد تحت کنترل هستند. آنها معنی کلی پایین به بالا را متوجه نمی شوند.
با این حال، به گفته سنگر، قدرت اینترنت بسیار عظیم است و بلاک چین در حال افزودن شفافیت، جوابگویی و البته انگیزه به اینترنت از طریق فرآیند توکنی سازی هستند. اما بلاک چین عنصر جادویی و خارق العاده ای ندارد که بتوان گفت تنها راه دستیابی به غیر متمرکز سازی فعالیت های آنلاین محسوب شود.

بلاک چین ویکی

بلاک چین در ۱۰ سال آینده

از نظر سنگر، صنعت بلاک چین نیاز به توجه زیاد به بحث تجربه کاربران دارد. وی گفت: باید فرآِیند کار با بلاک چین را به سادگی کار با اپلیکیشن ها و یا وب سایت های عادی تبدیل کنیم. تا جاییکه به هنگام رقابت بین اپلیکیشن های سنتی و بلاک چینی غیر متمرکز، مردم به این نکته برسند که حتما اپلیکیشن های بلاک چینی را ترجیح می دهند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: اکثر مردم در حال حاضر اهمیتی به بلاک چین نمی دهند. شاید آنها باید اهمیت بدهند، اما این کار را نمی کنند و این حقیقتی است که باید آن را بپذیریم و به گونه ای با آن تعامل داشته باشیم.
این شخصیت برجسته علمی و شناخته شده در دنیای بلاک چین تاکید کرد: ما هنوز بهترین راه های استفاده از این تکنولوژی را به دست نیاورده ایم. ما هنوز زبان های برنامه نویسی سازمان یافته ای برای این کار نداریم. ما نمی دانیم که شرکت ها و کارخانه های بزرگ در حال انجام این کار هستند. در حال حاضر تعداد این شرکت ها بسیار زیاد شده است. من فکر می کنم دنیای بلاک چین طی ۱۰ سال آینده بسیار متفاوت از آن چیزی خواهد بود که الان شاهد آن هستیم.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location