video thumb

با استخراج ترکیبی می‌توان شوک ناشی از رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت‌ کوین و لایت‌ کوین را کاهش داد!

بر اساس گزارش بخش تحقیقاتی صرافی ارزهای دیجیتال بایننس این امکان وجود دارد که تأثیر رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین و لایت کوین به‌ وسیله‌ی استخراج ترکیبی کاهش یابد. به دنبال پیش بینی چارلی لی مبنی بر اینکه برخی از ماینرها ممکن است بعد از رویداد نصف شدن پاداش استخراج لایت کوین که انتظار می رود در تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۹ صورت بگیرد، دستگاه های خود را خاموش کنند. تحقیقات بایننس نشان دهنده‌ی این بود که پتانسیل ماینینگ ترکیبی می تواند به ماینرها برای استخراج، انگیزه‌ی بیشتری بدهد.

ماینینگ ترکیبی روشی برای استفاده از کار انجام شده توسط یک بلاک چین یا بلاک چین مادر، برای بلاک چین‌های کوچک دیگر با استفاده از روش اثبات کار کمکی (auxiliary Proof of work) یا AuxPoW است. تاکنون سه نمونه‌ی عمده برای ماینینگ ترکیبی از جمله نیم کوین (Namecoin) یا NMC که از بیت کوین مشتق شده، دوج کوین (Dogecoin) یا DOGE که با لایت کوین ترکیب‌شده و میرید کوین (Myriadcoin) یا XMY که با بیت کوین و لایت کوین ادغام‌ شده، در دسترس است.

در این گزارش جدید، بخش تحقیقاتی بایننس عنوان کرد که ماینینگ ترکیبی می‌ تواند به‌طور بالقوه پاداش استخراج را در رویدادهای نصف شدن پاداش استخراج آتی بیت کوین و لایت کوین افزایش دهد. این صرافی افزود که سایر زنجیره‌ های کوچک‌تر نیز می توانند به اثبات کار کمکی منتقل شوند تا از سطح بالاتری از امنیت شبکه را ارائه دهند و نیازی به خرید دستگاه‌ های استخراج جداگانه نباشد.

هم زمان، بایننس نیز نسبت به کاستی‌ های بالقوه ماینینگ ترکیبی، چه از دیدگاه ماینرها و چه از دیدگاه تیم‌های توسعه‌دهنده پروژه، هشدار داد. احتمالا ماینرها به دلیل سطح بالای هزینه‌ها و همچنین کاهش احتمالی قیمت یک کوین در بازار، انگیزه‌ی چندانی برای حمایت از بلاک چین‌های کوچک‌تر نداشته باشند.

این کار از نظر گروهی که روی پروژه‌ی ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات کار فعالیت دارند، خطرات خاصی مانند وابستگی به بلاک چین مادر و همچنین پیدایش راه‌های جدیدی برای حمله هکرها به شبکه را در بر دارد.

در این تحقیقات، از دوج کوین که شش سال از زمان فعالیتش می‌گذرد، به‌عنوان موفق‌ترین نمونه‌ی ماینینگ ترکیبی نام برده شده است. نرخ هش استخراج دوج کوین پس از پذیرش مدل ماینینگ ترکیبی در آگوست ۲۰۱۴ تا ۱۵۰۰ درصد افزایش یافت و وابستگی خود را به نرخ هش لایت کوین نیز نشان داد. طبق این گزارش، تقریبا ۹۰ درصد از نرخ هش کلی دوج کوین در سال ۲۰۱۹ ناشی از استخرهای استخراج عظیم لایت کوین می باشد.

صرافی بایننس در تاریخ ۵ ژوئیه سرانجام دوج کوین را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه کرد. بایننس در همان روز در گزارشی به نام «وابستگی ارزهای دیجیتال در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹» اعلام کرد که دوج کوین و بیت کوین کمترین وابستگی را به سایر کوین‌ها نشان داده‌اند. اما بنا بر نوشته‌های این صرافی، دوج کوین، بیشتر به دلیل استخراج مشترک با لایت کوین، همچنان یه طور قابل توجهی به لایت کوین وابستگی دارد.

لازم به ذکر است که در تاریخ ۹ ژوئیه، سختی استخراج بیت کوین با رسیدن به ۰۶٫۹ تریلیون و با میانگین نرخ هش ۶۴٫۸۵ کوینتیلیون در ثانیه، رکورد زد.