video thumb

ممنوعیت استفاده از دلار در زیمبابوه، عاملی بر شیوع تب بیت‌ کوین

خرید و فروش بیت کوین در کشور زیمبابوه هر روز رونق بیشتری می گیرد. در حالی که دولت این کشور به‌ تازگی قانونی را تصویب کرده که استفاده از دلار آمریکا را در این کشور ممنوع می‌کند تا از این طریق شهرواندان را مجبور به استفاده از ارز ملی کنند.

ارز ملی زیمبابوه در سال ۲۰۰۹ از چرخه اقتصادی این کشور حذف شد تا به این وسیله ثبات به اقتصاد این کشور بازگردد و حالا بار دیگر توسط دولت و با عنوان دلار RTGS احیا شده است و دولت استفاده از ارزهای خارجی را در تراکنش های داخلی ممنوع اعلام کرده است.

این حرکت، چندان برای مردم بومی خوشایند نبوده و عده زیادی از مردم هم از زولار استفاده نمی‌ کنند. برخی از افراد مانند گادفری موپانگا (Godfrey Mupanga) نیز تلاش کرده اند که از از دادگاه بخواهند تا جلوی این تصمیم دولت را بگیرد. برخی دیگر نیز برای اینکه از تورم بیش از حد زیمبابوه در امان بمانند، به بازارهای سیاه‌ روی آورده‌ اند. این در حالی است که بسیاری از اهالی تکنولوژی تصمیم به خرید بیت کوین گرفته اند تا از این تصمیم دولت نجات پیدا کنند.

بیت کوین ؛ ارز جدیدی که در مقابل زولار ایستاده

افزایش قیمت اخیر بیت کوین باعث افزایش حجم بیت کوین‌های خریداری‌شده در این کشور شده است. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و برخی از شهروندان با استفاده از ارزهای دیجیتال در پی ارائه خدمات و کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاک چین هستند تا از این طریق بتوانند، محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت را دور بزنند.

تیناش جانی (Tinashe Jani)، نیز کسی است که با استفاده از بلاک چین، امکان ارسال پول از زیمبابوه به آفریقای جنوبی یا بالعکس را فراهم کرده است. کاری که پس از ممنوعیت استفاده از کارت‌ های اعتباری در خارج از زیمبابوه توسط دولت، غیرممکن بود

محدودیت‌ های ایجاد شده توسط دولت باعث می‌ شد که نتوانید از حساب خود پول انتقال دهید یا اینکه پولی را برای تسویه اجاره ‌بها، پرداخت مخارج و حتی خرید مایحتاج زندگی از حساب خود بردارید. به همین دلیل، ما با استفاده از ارز محلی خود اقدام به خرید بیت کوین در زیمبابوه کردیم و آنها را به آفریقای جنوبی ارسال کرده و فورا آنها را به رند (واحد پول آفریقای جنوبی)، آن‌ هم با کارمزدهای ناچیز تبدیل کردیم.

اگرچه دولت زیمبابوه استفاده از بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرده، اما همچنان شهروندان این کشور از آن استفاده می کنند تا بتوانند قدرت خریدشان را حفظ کنند. در واقع معاملات بیت کوین تا حدی در این کشور رشد داشته که حالا تبدیل به یکی از بازارهای مهم این ارز در بخش جنوبی قاره آفریقا تبدیل شده است. تاواندا کمبو (Tawanda Kembo)، مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی ارزهای دیجیتال «گالیکس» در مصاحبه‌ ای با کوارتز آفریقا عنوان کرد:

چیزی که در حال حاضر می ‌بینیم تقاضای بسیار زیاد برای بیت کوین است و در شرایط کنونی عرضه کمتر از تقاضاست، بنابراین، تمام فعالیت های بیت کوین که ما شاهد هستیم به جای صرافی‌ ها در بازارهای سیاه در حال وقوع است.

ونزوئلا؛ آینه ای که واقعیت حاکم بر زیمباوه را منعکس می کند

آنچه در حال حاضر در زیمبابوه اتفاق می افتد، جدید نیست. در سال ۲۰۰۳، ونزوئلا نیز تصمیم مشابهی را در این زمینه اتخاذ کرد و استفاده آزادانه از ارزها را در کشور ممنوع کرد. درنتیجه این اقدام، ارزش پول ملی کشور کاهش یافت و از طرف دیگر تبادلات غیرقانونی افزایش افزایش یافت.

تمام این مسائل توسط وب سایت ها، رسانه‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی تحریک می شد، چرا که دولت را در کنترل ارزها ناتوان می ‌دیدند.

از اولین توئیت یک سال می‌ گذرد. در طی این مدت قیمت دلار به نسبت قیمت ارز ملی افزایش ۸۸۶۱۹٫۹ درصدی داشته است. نرخ ارائه‌شده توسط صرافی رسمی دولتی نیز تا ۶۷۰۷۳۱٫۶ درصد افزایش یافته است. بولیوار نیز  ۹۹٫۹  درصد از ارزش خود را از دست داده است

ظهور بیت کوین تغیرات فوری در عادت های زندگی روزمره‌ی ونزوئلایی ها ایجاد نکرد، اما رونق ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ باعث شد که تبادلات آنها در این کشور با سرعت فراوانی افزایش یابد. تصور این مسئله که کشورهایی که در آستانه‌ی رکورد قرار دارند، به عنوان بازارهای مهم بیت کوین به‌ شمار می‌آیند، بسیار دشوار است. اما این مسئله واقعیت داد و همانند زیمبابوه، بازار ارزهای دیجیتال در  ونزوئلا تنها توسط شهروندان و بدون جمایت های دولتی پابرجاست.
به نظر می‌ رسد که بیت کوین سرپناه اینترنتی شهروندان کشورهایی است که قانون گذارانشان تصمیمات ناکارآمدی را اتخاذ کرده‌اند. و اگر اتفاقی که در ونزوئلا افتاده در زیمبابوه نیز رخ دهد، دیر یا زود باید منتظر تبدیل این کشور به بزرگ‌ترین بازار ارزهای دیجیتال در آفریقا باشیم.