سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نگاهی به قوانین مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف!

اقدامی که دولت ایران برای متوقف کردن عرضه برق به ماینرهای لوکال بیت کوین (BTC) در ماه ژوئن انجام داد، منجر به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال برتر شد و از آنجایی که قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۷ افزایش نیافته بود، افزایش نرخ هش منجر به افزایش علاقه نسبت به ارزهای دیجیتال شد. در تاریخ ۱ جولای، نرخ هش استخراج بیت کوین از ۶۹ کنتیلیون در هر ثانیه عبور کرد.

با این وجود، اقدام مقامات ایرانی یک یادآوری دقیق است که اقدامات قانونی هنوز هم می توانند بر استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تاثیرگذار باشند. فضای استخراج بیت کوین در طول دو سال گذشته به دلیل وجود یک محیط سخت و خشن برای همه‌ی ارزهای دیجیتال رونق گرفته است.

براساس داده های Blockchain.com، نرخ هش استخراج بیت کوین در طول شش ماه گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

همه‌ی این موارد، نشانه های انگیزشی برای اکوسیستم استخراج است حتی با وجود فشارهایی که در این عرصه وجود دارد. نوسان قیمت و تلاش های قانون گذاری موانع قابل توجهی در این صنعت بوده است. با نمونه ای که از فشارهای قانون گذاری در ایران برای ممانعت از عمل استخراج اتخاذ شده است، یاد کردیم، کوین تلگراف نگاهی عمیق تر به کشورهای مهمی که فعالیت های گستردهنی استخراج را انجام می دهند، می اندازد و نگرشی را که آنها در طول چند سال گذشته نسبت به این صنعت نوظهور اتخاذ کرده اند را مورد بررسی قرار می دهد.

نگاهی به استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف

چین

چین در طول سال های اخیر، رابطه ی تعجب برانگیزی با ارزهای دیجیتال داشته است. دولت چین نسبت به معاملات ارزهای دیجیتال رویکرد سختگیرانه ای را اتخاذ کرده است، به این ترتیب که موسسات مالی را از معاملات بیت کوین، عرضه‌ی اولیه سکه (ICO) و مبادلات ارزهای دیجیتال منع کرده است.
علی رغم وضعیت موجود، استخراج بیت کوین در چین به دلیل وجود استخرهای استخراج که به طور بالقوه، سالانه ۷۰ درصد از کل ارزهای دیجیتال در این استخرها ایجاد می شوند، نقش مهمی در نرخ هش جهانی ایفا می کند.

علاوه بر این، استخرهای استخراج جهانی بیت کوین تحت تأثیر چینی ها قرار دارند. دلیل این تسلط به طور عمده ناشی از مازاد برق در این کشور است. این مسئله بیشتر در استان سیچوان دیده می شود که به عنوان پایتخت استخراج بیت کوین در چین شناخته می شود. گزارش شده است که این مازاد برق باعث به وجود آمدن انگیزه در تولیدکنندگان مختلفی شده است تا برای بهره برداری از این انرژی استفاده نشده عملیات استخراج را انجام دهند.

تسلط شرکت استخراج بیت کوین در چین، با وضع مقرراتی که برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شد، ممکن است متوقف شود.

این یک ضربه سخت برای کشورهایی است که خانه هایی مانند بیت مین که یک تولید کننده‌ی محبوب جهانی اسیک ماینرهاست، در چین دارند. گفتنی است که این شرکت خود صاحب عملیات استخراج در چین نیز می باشد.

همچنین، گزارش های مختلف در سال ۲۰۱۸ نشان دهنده‌ی این است که بسیاری از اپراتورهای استخراج با افزایش فشارهای دولت چین، به دنبال مکان های دیگری هستند. این مسئله قابل درک است که نگرانی های زیست محیطی و فقدان درآمد مالیاتی از عوامل موثری است که منجر به بی علاقگی نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال در چین شده است.

استخراج بیت کوین

روسیه

روسیه در مقایسه با چین رویکرد نرم تری نسبت به بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارد. این در حالی است که در روسیه همچنان هیچ موضع قانونی در این فضا وجود ندارد. بیت کوین در روسیه قانون گذاری نشده است، اما استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان یک گزینه پرداخت برای کالاها و خدمات، غیرقانونی می باشد. اماپ پیش بینی می شود که این قانون در تابستان سال ۲۰۱۹ تغییر یابد و انتظار می رود که لایحه دارایی های مالی دیجیتال به اجرا در آید

تا این لحظه، استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور ادامه دارد و وجود آب و هوای سرد و برق ارزان عوامل موثری بر این مسئله هستند. با این حال، انتشار گزارشی در ماه ژوئن نشان دهنده‌ی این است که این امکان وجود دارد که اپراتورهای استخراج ارزهای دیجیتال در آینده با جریمه روبرو شوند.

آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov)، رئیس کمیته دومای دولتی، در گفتگو با خبرگزاری محلی TASS عنوان کرده است که ارزهای دیجیتال ایجاد شده بر روی بلاک چین های باز در این کشور غیرقانونی به شمار می روند. در عین حال، آکساکوف تاکید کرد که نگهداری بیت کوین در روسیه در صورتی که از خارج از این کشور خریداری شده باشد، غیرقانونی به شمار نمی رود.

ایران

همانطور که کوین تلگراف در اوایل این هفته گزارش داد، دولت ایران به دلیل افزایش زیاد مصرف برق در ماه گذشته، موضع سختی را نسبت به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است. وزارت نیروی ایران معتقد است که عملیات استخراج باعث افزایش ۷ درصدی مصرف برق شده است و از این مسئله می ترسد که با این کار، شبکه برق کشور تحت فشار قرار بگیرد، به همین دلیل، تا زمان اعلام تعرفه های جدید، دستور قطع برق اپراتورهای استخراج ارزهای دیجیتال را داده است. وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه ای خاص برای استخراج کنندگان بیت کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود.

ایرانی ها در حال حاضر از یارانه های دولتی بهره مند می شوند، که به نظر می رسد از این طریق شکاف بین چگونگی پرداخت صورتحساب ها و هزینه های واقعی برق آنها برطرف شود. این وضعیتی است که یک محیط مناسب برای ماینرهای ارزهای دیجیتال فراهم کرده است. اکوسیستم استخراج در ایران در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ پس از اینکه تعدادی از ادارات دولتی رسما استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک صنعت قانونی در این کشور پذیرفتند، یک مهر تائید قانونی دریافت کرد. انتظار می رود که این فعالیت از چارچوب قانونی خارج شود.

با توجه به افزایش فعالیت استخراج و سودآوری این صنعت در ایران همایون حائری، معاون وزیر نیروی ایران عنوان کرد که صورتحساب عملیات استخراج ارزهای دیجیتال باید همانند هزینه های صادرات برق در ماه ژوئن ۲۰۱۹ باشد. با وجود احساسات مثبت که در پایان سال ۲۰۱۸ به تصویر کشیده شد، استخراج ارزهای دیجیتال در ایران باید چند ماه عدم قطعیت را تحمل کند تا زمانی که تعرفه های جدید برق توسط دولت ایران به تائید برسد. این یک ضربه سخت برای کشوری به شمار می رود که به ارزهای دیجیتال به عنوان یک ابزار احتمالی برای دور زدن تحریم های شدید اقتصادی که مانع از توانایی آنها در انجام تجارت با جامعه جهانی می شود، نگاه می کند.

ایران استخراج بیت کوین

کانادا

کانادا موقعیت خود را به عنوان یک کشور طرفدار ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است که به طور آشکار موقعیت هایی را برای استخراج ارزهای دیجیتال فراهم می آورد. این کشو بیت کوین را به عنوان یک کالا، به شمار می آورد که بسته به نحوه‌ی خرید و استفاده‌ از ارزهای دیجیتال، کاربران را وادار به پرداخت مالیات می کند. به عنوان مثال، اگر یک کانادایی بیت کوین را به عنوان حقوق خود دریافت کند، به آن مالیات بر درآمد تعلق می گیرد و اگر آن را به عنوان یک دارایی نگه دارد، ملزم به پرداخت مالیات برعایدی سرمایه می باشد.

همانطور که سولوا اوزلی (Selva Ozelli)، یک از کارشناسان کوین تلگراف در سال گذشته عنوان کرد، استخراج ارزهای دیجیتال نیز بسته به اینکه به عنوان یک شغل در نظر گرفته می شوند یا یک سرگرمی شخصی، شامل مالیات می شوند. در حالی که تجارت و استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور کانادا مورد پذیرش است، اما مورد کنترل قرار می گیرد. گفتنی است که استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

Régie de l’énergie ، سازمان قانون گذاری حوزه انرژی منطقه کبک (Quebec) کانادا، ، قوانین جدید مربوط به استخراج کنندگان رمز ارز را تعیین کرد. تحت این قوانین جدید، سازمان Régie de l’énergie از شرکت تولیدکننده برق Hydro-Quebec خواسته بود تا ۳۰۰ مگاوات از انرژی تولیدی خود را به صنعت بلاک چین اختصاص دهد. شرکت‎ها برای بهره‎مندی از مزایای این انرژی اختصاصی باید فرآیند گزینش بر اساس چهار معیار تعیین شده را طی کرده و بر اساس آن رتبه بندی شوند.

تحت این قوانین جدید، سازمان Régie de l’énergie از شرکت تولیدکننده برق Hydro-Quebec خواسته بود تا ۳۰۰ مگاوات از انرژی تولیدی خود را به صنعت بلاک چین اختصاص دهد. در این اعلامیه توضیح داده شده است که “این ۳۰۰ مگاوات، افزون بر ۱۵۸ مگاوات اعطا شده توسط Hydro-Quebec، و ۲۱۰ مگاوات اعطا شده توسط توزیع کنندگان دیگر انرژی این شهر، به مشتریان فعلی‎ست”. شرکت‎ها برای بهره‎مندی از مزایای این انرژی اختصاصی باید فرآیند گزینش بر اساس چهار معیار تعیین شده را طی کرده و بر اساس آن رتبه بندی شوند. این معیارها عبارتند از: تعداد شغل‎های ایجاد شده، تعداد کل حقوق بگیران مستقیم کسب و کار، ارزش سرمایه گذاری و بازیابی انرژی گرمایی. Hydro-Quebec در این اعلامیه اظهار داشت که این قوانین جدید، سازمان را قادر می‎سازد تا نرخ‎های قیمت انرژی عرضه شده به مشتریان را همچنان پایین نگه‎دارد. کانادا بر اساس نوآوری‎های کریپتو، هزینه پایین انرژی، سرعت اینترنت بالا و ساز و کار قانونی مساعد، یکی از کشورهای پیشروی صنعت کریپتوکارنسی به شمار می‎آید. در اواخر جولای سال گذشته، Hydro-Quebec اظهار داشت که مازاد انرژی تولید شده در شهر کبک برابر با ۱۰۰ تراوات ساعت در طی ۱۰ سال است و قیمت انرژی در این شهر، جزء کمترین نرخ‎های انرژی در آمریکای شمالی به حساب می‎آید.

در اواخر ماه ژوئن Hydro-Quebec قوانین جدیدی را برای شرکت‎های مرتبط با بلاک چین پیشنهاد داد که به موجب آن این شرکت‎ها برای دریافت انرژی ملزم به شرکت در مناقصه و تعیین تعداد شغل‎های ایجاد شده و سرمایه گذاری‎های مورد انتظار کسب و کار خود، به ازای هر مگاوات انرژی دریافتی هستند.

جمهوری چک و ایسلند

جمهوری چک در زمینه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال بسیار قابل ملاحظه است، چرا که مهد Slushpoolمی باشد که یکی از بزرگ ترین استخرهای استخراج در جهان است. این استخر به میزان ۷٫۵٪ از کل نرخ هش جهان را در دست دارد. این کشور اروپایی در کل از لحاظ قانون گذاری بر روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال اوضاع نسبتا آرامی دارد. دولت چک نیز بیت کوین را به عنوان یک دارایی قانونی به شمار نمی آورد و ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی نامشهود طبقه بندی می کند.

به همین ترتیب، ایسلند با توجه به آب و هوای سرد خود و منابع انرژی تجدید پذیر فراوانی که دارد، مرکز استخراج ارزهای دیجیتال شده است. در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، فرض بر این بود که مصرف برق این صنعت از کل انرژی مصرفی خانوارهای کشور بیشتر است. در آن زمان چنین گزارش شد که استخراج ارزهای دیجیتال بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در ایسلند است.

ایالات متحده‌ آمریکا

ایالات متحده‌ آمریکا نیز دارای یک فرهنگ غنی در زمینه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال است که با یک رویکرد قانون گذاری نسبتا عملی در کشور فعال شده است. کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ بیت کوین را به عنوان یک کالا طبقه بندی کرد و همچنان نیز این ارز دیجیتال به عنوان یک کالا محسوب می شود. محدودیت های خاصی در در زمینه‌ی فعالیت های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور وجود ندارد، در حالی که چندین ایالت رویکردهای مختلفی را نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده اند.

شهر پلاتس بورگ در نیویورک می تواند تنها مکان در آمریکا باشد، که در ماه مارس سال ۲۰۱۸ استخراج ارزهای دیجیتال را به طور رسمی ممنوع اعلام کرده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که که ساکنان محلی شکایت خود را از افزایش هزینه های برق که در نتیجه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آمده بود، اعلام کردند. این شهر در نزدیکی سد هیدرولیکی قرار دارد که برق ارزان عرضه می کند. در ماه مارس سال گذشته، بزرگ‌ترین اپراتور استخرا در پلاتس بورگ گزارش داد که ۱۰٪ از برق ۱۰۴ مگاوات ساعتی ذخیره‎ شده در این شهر را مورد استفاده قرار می دهد. در نتیجه، شورای شهر پلاتس بورگ ممنوعیت ۱۸ ماهه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال را در این شهر به اجرا درآورد.

یک گزارش از شرکت برق مرکزی در سال گذشته هزینه های استخراج یک بیت کوین را با هزینه برق در هر ایالت ایالات متحده مشخص کرد. لوئیزیانا به عنوان ارزان ترین مکان برای استخراج بیت کوین شناخته می شود. پس از آن آیداهو، واشنگتن، تنسی و آرکانزاس قرار دارند. گفتنی است که گیگاوات (GigaWatt)، بزرگ ترین مزرعه‌ی استخراج در ایالات متحده، در واشنگتن واقع شده است.

یک پدیده‌ی جهانی

نام کشورهایی که در این گزارش ذکر شد، فعالیت های استخراج قابل توجهی دارند، اما حقیقت این است که استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل به یک پدیده جهانی شده است. عامل مهم در محل مزارع بزرگ استخراج، دسترسی به برق مقرون به صرفه است. پس از آن، آب و هوا نیز نقش مهمی دارد. کشور های اروپایی و مکان هایی مانند کانادا به دلیل داشتن محیط های سرد از مزایای بیشتری برخوردارند، که این امر باعث خنک سازی تجهیزات استخراج می شود.

ماهیت استخراج بیت کوین این گونه است که با بزرگ تر شدن استخرهای استخراج نیاز به قدرت برق بیشتری نیز دارند. مشکل این است که شبکه بیت کوین به طور خودکار سختی شبکه را پس از ایجاد هر ۲۰۱۶ بلوک تغییر می دهد تا مطمئن شود که یک بلاک در هر ۱۰ دقیقه استخراج می شود. این بدان معناست که استخراج به طور بالقوه می تواند انرژی بیشتری را در طول زمان مصرف کنند، زیرا ماینرهای بیشتری برای تائید تراکنش ها با یکدیگر رقابت می کنند و پس از استخراج هر بلاک، به عنوان پاداش، بیت کوین دریافت می کنند.

در اواخر سال ۲۰۱۸، یک بررسی نشان داد که مصرف کل برق جهانی استخراج ارزهای دیجیتال از استخراج مواد معدنی نیز فراتر رفته است. این یک واقعیت است که در طی دو سال گذشته منجر به انتقاد شدید نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال شده است. بعضی از این نگرانی ها توسط گزارش دیگری که در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد، کاهش یافته است، چرا که این گزارش نشان می دهد که به میزان ۷۴ درصد از انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین توسط منابع انرژی تجدید پذیر تامین می شود. بدون شک، این موضوع همچنان موضوع داغ و مورد بحث در مورد استخراج ارزهای دیجیتال باقی خواهد ماند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location