سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

چگونه از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم?

هر کشور دارای پول رسمی خود است مثلا کشور خودمان ایران پول رسمی اش ریال است و یا اکثر کشورهای اروپایی از یورو استفاده می کنند. روسیه روبل و ایالات متحده دلار آمریکا مبنای پول رسمی اشان است. این پول ها توسط بانک مرکزی هر کشور منتشرشده و دارای پشتوانه ای مانند طلا است. اما ارزهای دیجیتال بدون بدون هر نوع پشتوانه فیزیکی هستند. البته برخی از این ارزهای دیجیتالی از این قانون مثتثنی هستند مانند ارز دیجیتالی وان گرم، که توسط که توسط یک استار تاپ اماراتی وارد دنیای کریپتو شده است و منطبق با قوانین شریعت اسلامی می باشد و دارای پشتوانه طلا نیز هست. با وجود نداشتن پشتوانه، ارزهای دیجیتال دارای مزایایی چون حفظ هویت کاربر، عدم نیاز به واسطه، کارمزد پایین و سرعت بالای انجام تراکنش هستند.

کشورها همچنین در مبادلاتی که توسط بانک هایشان انجام می دهند و یا مبادلات خارجی اشان از یک یا چند نوع ارز مشخص برای نقل و انتقالاتشان به حساب افراد و شرکت‌ ها بهره می جویند. اما سوال این است که در این سیستم مالی جهان ارز دیجیتالی چیست؟ هر پولی که بتوان از طریق فضای مجازی یا همان اینترنت منتقل کرد، می توان گفت پول مجازی است. از جمله این پول های مجازی بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، داج کوین، دش کوین، پی پال، وبمانی و غیره است. 

در طی سال های اخیر شاهد رشد روز افزون ارزهای دیجیتال به خصوص ارز بیت کوین بوده ایم و ارزهای دیجیتالی که رمز نگاری شده هستند، دارای محبوبیت و استقبال بی‌ نظیری شده اند. تا جایی که اکنون کاربران بسیاری در سراسر جهان در حال استخراج و یا تبدیل پول‌ های خود به ارزهای دیجیتال هستند و هر روز نیز به جمع آنها افزوده می شود. دلیل اصلی آن این است که با استخراج و یا خرید این ارزهای دیجیتال افراد بسیاری توانسته اند سودهای قابل ملاحظه ای را کسب کنند. البته ارزهای دیجیتالی برعکس طلا و نقره که دارای ارزش ذاتی هستند، ارزش ندارند و تنها علتی که قیمت پیدا کرده اند اقبال مردم به آنها است.

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی معروف که از سال ۲۰۰۹ رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و معروف ترین ارز دیجیتالی جهان محسوب می شود، اتریوم نیز ارز دیجیتالی نیز دارای رمزپایه ای می باشد که در سال ۲۰۱۳ عرضه گردید و مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفت. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ معرفی شده و از طریق شبکه انتقال همتا به همتا یا P۲P بهره می برد. داج کوین نیز توانسته برای کاربران خود این امکان را فراهم کند تا مبالغ پرداختی مورد نظرشان را به صورت آنلاین ارسال کرده و پرداخت امنی را تجربه کنند. دَش کوین نیز که بر پایه بلاک چین است نیز از شبکه همتا به همتا (P۲P) بهره مند است.

هر زمان که شما از طریق عابر بانک ها یا اپلیکیشن بانک ها عملیات نقل و انتقال پول را انجام داده اید، در چنین حالت هایی شما در حال استفاده از پول دیجیتالی می باشید. این نقل و انتقالات توسط بانک ها کنترل و انجام خواهد شد و البته که بابت آنها کارمزدی را شما به بانک ها باید بپردازید. این کارمزدها صرف کارمزدها را صرف بهبود نرم‌ افزارها و کامپیوترها و دستگاه‌ های بانک هامی شود. چون تمام این عملیات ها و کارمزدها توسط یک بانک اصلی به نام بانک مرکزی انجام خواهد شد به این سیستم مالی/ف شبکه متمرکز گفته می شود. برعکس کار بانک ها کنترل و انتقال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دَش کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط کاربران آنها انجام می شود و به همین دلیل به این سیستم مالی شبکه غیر متمرکز گفته می شود.

شبکه غیر متمرکز ارزهای دیجیتالی برای ادامه حیات خود در سراسر جهان به افرادی نیازمندند که کار بانک ها انجام داده و توسط سیستم های خاص کامپیوتری به نام ماینرها برای پردازش تراکنش ها و یا نقل و انتقالات آنها اقدام کنند. پس از اینکه هر تراکنش توسط این ماینرها انجام می شود فورا این تراکنش در بلاک چین ثبت شده و پس از ثبت جایزه هایی به ماینرها اختصاص می یابد. بعد از هر ثبت تراکنش در بلاک چین، ماینرها می توانند به دنبال پردازش تراکنش‌ های دیگر بروند. همچنین ماینرها برای افزایش قدرت خود و بالا بردن شانس ثبت تراکنش به استخرهای ماینینگ می پیوندند.

پس حالا که ماینرها با صرف انرژی برق و زمان کار یک بانک را انجام می دهند باید کارمزدی نیز بابت آن نقل و انتقال دریافت نمایند. این کارمزذ همان ارزهای دیجیتالی است که پس از تراکنش به کیف پول هایی که به ماینرها متصل هستند منتقل می شوند. ماینرها هر چقدر قوی تر باشند نشان دهند قدرت هش بالاتر آنها است. این هش بالاتر به هش ریت هر ماینر بستگی دارد و هر چه بالاتر باشد قدرت پردازش بیشتری خواهد داشت. بنابراین می توان گفت که این هش ریت ماینر است که توان پردازش آن را تعیین خواهد کرد.

پس هر چه ماینر شما قوی تر باشد توان انجام محاسبات بیشتری را دارد یعنی این قدرت ماینرها است که بر اساس مقدار هش که در هر ثانیه محاسبه خواهند کرد، تعیین می شود که به آن اصطلاحا هش ریت گفته می شود. این هش ریت دارای یک واحد سنجش است و به این واحد سنجش هش‌ ریت تراهش در ثانیه گفته می شود. تهیه ماینرهای قدرتمند نیاز به سرمایه گذاری بیشتری نیز دارد زیرا با بالا رفتن قدرت هش ماینر قیمت آن نیز بالاتر می رود و می تواند محاسبات بیشتر، پیچیده تر و سریع تری را انجام دهد در نتیجه سود بیشتری نیز به دست کاربران آنها خواهد رسید.

استخرهای ماینینگ که بسیار با اهمیت هستند، احتمال کسب کوین به عنوان جایزه ماینرها را افزایش می دهند. در این استخرها هر چقدر همکاری بیشتری ماینرها با هم داشته باشند، احتمال کسب سود بیشتر می شود. و در همکاری ماینر های یک استخر با هم وقتی پاداشی به دست می آید، آن را باید بین خودشان تقسیم کنند. این تقسیم سود یا همان پاداش برای هر ماینر با هش ریت آن دارای رابطه مستقیمی است. یعنی ماینری که دارای هش ریت قدرتمند تری باشد بنابراین  پاداش بیشتری را کسب خواهد کرد. این پاداش ها نیز همانند کارمزد به صورت ارز دیجیتال می باشد که در همان لحظه که ثبت تراکنش با موفقیت انجام شده است تولسد و به ماینر اختصاص می یابد.

ماینرها دارای انواع متنوع و مختلفی می باشند، و هر ارز دیجیتالی معمولا ماینر مخصوص خود را دارد. بنابراین باید ماینر مناسب ارز دیجیتالی مورد نظر خود را تهیه کنید. به طور مثال دستگاهی که برای استخراج بیت کوین طراحی و وارد بازار شده است دارای قدرت پردازش بالایی به نسبت سایر ماینر های ارزهای دیجیتالی دارد. پس اگر شما علاقمند باشید که روز ارز دیجیتالی بیت کوین سرمایه گذاری کنید، نیازمند این دستگاه هستید که به نام اسیک معروف است. اگر تصمیم خود را عوض کنید و به جای بیت کوین بخواهید ریون کوین را استخراج کنید باید بدانید دستگاه اسیک به هیچ عنوان اجازه استخراج ریون کوین را به شما نمی دهد و مجبور خواهید شد ماینر مخصوص آن را تهیه کنید.

پس بهتر است از همین دستگاه اسیک خود بهره ببرید، چرا که استخراج با کمک این ماینر انتخاب عاقلانه و به صرفه ای می باشد. به عنوان نمونه مدل M3 از این نوع ماینرها، توانایی محاسبه ۱۲/۵ تراهش در ثانیه راخواهد داشت. همانطور که عنوان شد هر چه هش ریت ماینر شما بالاتر باشد می توانید روی درآمد بیشتری حساب کنید. حتی دستگاه های ماینری وجود دارد که بالای ده میلیون تومان در ماه درآمد خواهید داشت.

اما اکنون سوال این است که چگونه به درآمد خود دسترسی داشته باشیم؟ باید بگوییم همانگونه که برای نقل و انتقال پول هایتان توسط بانک ها باید دارای حساب بانکی، کارت بانک مورد نظرتان، رمز کارت و در برخی مواقع رمز دوم کارتتان باشید، تا بتوانید عملیات مالی خود را انجام دهید. برای فعالیت در دنیای کریپتو نیز نیازمند کیف پول هستید. البته این کیف پول برای هر ارز دیجیتالی تقریبا مخصوص خود آن ارز دیجیتالی است. پس در دنیای ارزهای دیجیتال نیز باید دارای حسابی باشید که به آن کیف پول یا ولت (Wallet) گفته می شود.

کیف پول های مجازی دارای یک شماره حساب یا آدرس عمومی باشند. وقتی قرار باشد ارز دیجیتالی وارد کیف پول شما شود باید این شماره حساب یا آدرس عمومی را در ارایه دهید. اما این کیف پول مانند عابر بانک دارای یک رمز دم است. این رمز دوم در زمانی کاربرد دارد که کسی بخواهد برای شما پول دیجیتالی واریز کند و شما باید آن را در اختیار آن شخص قرار دهید. علاوه رمز دوم و آدرس عمومی کیف پول شما دارای یک آدرس و رمز خصوصی است که در هیچ شرایطی نباید آن را در اختیار کسانیکه به آنها کاملا اعتماد ندارید، قرار دهید. چون منجر به سرقت ارزهای دیجیتال شما می شود.

پس در کیف پول مخصوص هر ارز دیجیتال، همانگونه که شما پول های کاغذی و سکه را در داخل کیف پولتان نگهداری می کنید، ارزهای دیجیتال نیز برای خود دارای کیف پول مخصوصی هستند. این کیف های پول مانند حساب های بانکی شما هستند. فقط قابل لمس مانند پول های کاغذی نیستند و شما برای چنج آنها و یا خرید و فروش و تعویض با دیگر ارزهای دیجیتال می توانید به صرافی های مخصوص این کار مراجعه کنید. و برای اینکه بتوانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید، باید دستگاه ماینرتان را به حساب یا کیف پول خود متصل نمایید تا در هر زمانیکه دستگاه ماینر موفق به استخراج ارز شد، آن را وارد کیف پول شما نماید.

کیف های پول ارزهای دیجیتالی که تحت وب و به صورت نرم افزاری نیز هستند، و گاهی نیز به صورت سخت افزاری می باشند، را باید با توجه به نوع ارزی که می خواهید استخراج نمایید انتخاب نمایید. برای وصل کردن کیف پول به ماینر لازم است از یک فرد متخصص این کار کمک بگیرید. چرا که وصل کردن کیف پول به ماینر شبیه تنظیمات دستگاه کامپیوتر است که باید اهل فن آن را برای شما انجام دهند. پس برای این کار از یک فرد معنمد استفاده کنید. زیرا افراد سودجو ماینر را به حساب خود وصل کرده و به جای اینکه ارزهای دیجیتال وارد حساب شما شوند به کیف پول آنها می رود.

پس از آنکه ماینر مناسب را خریداری کرده و کیف پول خود را نیز راه اندازی کردید، کم کم استخراج انجام شده و کوین های شما وارد کیف پولتان می شود. در نتیجه شما شاید بخواهید این ارزهای دیجیتالی را تبدیل به پول رایج کشور خود نمایید. بنابراین شما می توانید به صرافی های ارزهای دیجیتال که ایرانی نیز هستند، مراجعه کنید. پس باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به آدرس کیف پول آنها منتقل کرده و ریال و دلار معادل کوین هایتان را دریافت کنید.رراه بعدی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول، فروش آنها به افرادی است که مبادرت به خرید و فروش این ارزها می کنند. و با دقت و بدون عجله این کار را انجام دهید و فریب افراد سودجو را نخورید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location