video thumb

بلومبرگ در نهایت قبول کرد که ارزهای دیجیتال برای ماندن آمده اند!

رسانه های اصلی در سال های اخیر لحنی انتقادآمیز نسبت به بیت کوین و ارزهای دیجیتال داشته اند. Vitriol و FUD در این زمینه تیتر اصلی می زنند، اما تیتر آنها عمدتا بر اساس عدم شناخت فناوری و ویژگی های آن است. با این حال، احتمال دارد که نهایتا بلومبرگ نسبت به این عرصه دید مثبتی پیدا کند، اما باید دید که سایر رسانه ها نیز از بلومبرگ پیروی خواهند کرد؟

بلومبرگ بیت کوین را بزرگ جلوه می دهد

به نظر می رسد که بیت کوین در نهایت اصلاح قیمت خود را آغاز کرده است، چرا که از شروع سال جاری تاکنون بیش از ۲۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همانطور که زمستان ارزهای دیجیتال پایان یافته است، نام های بزرگی در میان رسانه ها نیز اسلات های بزرگ تری را به بیت کوین و سایر آلت کوین ها اختصاص داده اند. بلومبرگ نیز در بیانیه‌ی اخیر خود سرانجام اعتراف کرد که ارزهای دیجیتال برای ماندن آمده اند.

این گزارش ادامه می دهد که جنگ تجاری اخیر ایالات متحده و چین ممکن است در نوسانات قیمت بیت کوین که در طی چند ماه گذشته رخ داده است، نقش داشته باشد. افزون بر این چین ارزهای دیجیتال را آزاد نخواهد کرد و همچنان به کنترل خود ادامه می دهد. این مسئله، عاملی شده تا مردم به سمت استفاده از بیت کوین که همچنان از لحاظ فنی در جمهوری خلق چین ممنوع است، سوق پیدا کنند.

دلیل دومی که بلومبرگ فکر می کند، به عاملی برای بقای بیت کوین تبدیل شده است، با قوانین سخت مالیاتی ایالات متحده در ارتباط است. با این قوانین مالیاتی، ثروتمندان به دنبال راهی برای ذخایر ارزش خود هستند که دولت به آنها دسترسی نداشته باشد و بیت کوین نیز با این مسئله کاملا سازگار است.

به پروژه لیبرای فیس بوک نیز به عنوان عاملی برای پذیرش گسترده‌ی بیت کوین اشاره شده است. به طور طبیعی، یک میلیاردر و مجموعه ای از فناوری های انحصاری آمریکایی که در حال کنترل یک ارز جهانی است، سناریوی خوبی نیست، اما مفهوم ارزهای دیجیتال را به میلیون ها نفر از مردم منتقل می کند که تا به حال هرگز اسم آن را نیز نشنیده اند.

تشدید تنش های اقتصادی

افزایش پوپولیسم و تشدید تنش های ژئوپولیتیک و اقتصادی در سرتاسر جهان می تواند مردم را برانگیزد تا به دنبال حفاظت از ارزهای فیات خود باشند. با این حال، بیت کوین می تواند راه حل خوبی در این زمینه باشد.

و در آخر، موردی را که نویسنده به این مقاله اضافه نکرده است، افزایش علاقه سرمایه گذاران نهادی نسبت به ارزهای دیجیتال است. شرکت های بزرگ سرمایه گذاری مانند فیدلیتی (Fidelity) و گری اسکل (Grayscale) اقدام به سرمایه گذاری در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال کرده اند و بکت (Bakkt) نیز به دنبال راهی امن برای ورود به صحنه است. این وجوه بر روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خرج می شود تا نقدینگی و محصولات رقابتی به مشتریان نهادی خود ارائه دهند.

این مقاله تاکید می کند که فضای مالی در حال تغییر است و ارزهای دیجیتال نیز در آینده به بخش بزرگی از آن تبدیل خواهند شد.