video thumb

ورود تکنولوژی بلاک چین به سه صنعت بزرگ دنیا

با ورود بلاک چین به دنیای فناوری شاهد تحولات عظیمی در بخش‌های صنعتی، هنری، علمی، پزشکی، تجاری غیره خواهیم بود که موجب فرآیند ساده سازی در زندگی می‎شود.

 

بلاک چین و بیت کوین در دنیای ارز دیجیتال هر کدام برای خود تعاریفی مجزا دارند که عموما تصور می‌شود این دو ارز دیجیتال هستند. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال اکنون معروف‌ترین ارز است. از آنجایی که از بلاک چین به عنوان سامانه‌ای برای رمزنگاری معاملات بیت کوین استفاده می‌شود بسیاری از مردم اشتباها بیت کوین و بلاک چین را در یک گروه می‌دانند در صورتی که اینگونه نیست. اگرچه این دو با یکدیگر مرتبط هستند اما وظایف آنها یکی نیست. بنابراین بخاطر داشته باشید که بیت کوین چیزی نیست جز یک ارز دیجیتال که براساس فناوری بلاک چین کار می‌کند.

بلاک چین به عنوان یک دفترکل غیرمتمرکز و دیجیتالی تعریف می‌شود که تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی در این دفتر ثبت می‌شوند. بلاک چین معمولا هر تراکنش دیجیتالی، مبادله کالا و دیگر خدمات را همانگونه که هستند به طور دقیق ضبط می‌کند. این فناوری جدید و پروتکل اینترنتی  را صفحه‌ گسترده‌ای تصور کنید که هزاران بار در شبکه کامپیوتری کپی شده است در واقع با میزبانی داده‌ها توسط میلیون‌ها کامپیوتر به طور همزمان همه می‌توانند تمام معاملات را ببینند اما به هیچ کسی اجازه دستکاری در سابقه تراکنش‌ها داده نمی‌شود. بلاک چین نقش مهمی در ایجاد امنیت در ارزهای رمزنگاری شده ایفا می‌کند.

شاید اکنون این پرسش برایتان پیش آمده باشد که بلاک چین توسط چه کسی یا چه کسانی ساخته شده است و اولین بانی خیر اصلی این تکنولوژی کیست؟ در پاسخ به این پرسش باید عرض کنیم که بلاک چین اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) به دنیا معرفی شد. با پیشرفت روزافزون این فناوری و کسب و کارهای عظیم تجاری بدون شک نوآوری‌هایی با خود نیز به همراه دارد. پیش بینی می‌شود تا سال۲۰۲۲، بازار محصولات و خدمات مبتنی بر بلاک چین به ۷٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است که از سال گذشته تاکنون ۲۴۲ میلیون دلار افزایش یافته است.

این ارقام حاکی از آن است که شرکت‌های بزرگ دنیا و غول‌های تکنولوژی سعی بر این دارند که از بلاک چین به عنوان یک سرویس در سیستم‌های سازمانی استفاده کنند تا به زیرساخت‌های ابری نفوذ کنند. به عنوان مثال، IBM با کمک بلاک چین از سرویس‌های ابری منتقل شده و از آن‌ها برای ساخت بلاکچین‌های سفارشی برای مشتریانش استفاده کند. این سرویس به تشکیلات اقتصادی اجازه می‌دهد بدون سرمایه‌های کلان مربوط‌ به سخت‌افزار و توسعه درمحل، از فناوری بلاک‌چین استفاده کنند.

در ابتدا، بلاک چین تنها در حوزه تکنولوژی نفوذ کرد اما پس از گسترش آن در بخش‌های دیگر، صنایع مختلف از بلاک چین به منظور اجرای کارآمدتر، ایمن‌تر و شفاف‌تر سیستم‌ها استفاده کردند.

 

در ادامه به معرفی سه صنعت بزرگ دنیا می‌پردازیم که در حال استفاده از تکنولوژی بلاک چین هستند.

 

درمان و بهداشت

خب همانطور که ممکن است تاکنون متوجه شده باشید تکنولوژی عظیم بلاک چین تنها مختص به ارز دیجیتالی بیت کوین نیست. در حقیقت انقلاب بلاک چین توانسته است به صنعت مراقبت‌های پزشکی و درمان نیز نفوذ کند. قانون بهبود و سرمایه‌گذاری مجدد آمریکا معروف به بسته تشویقی قانونی است که به منظور آن دولت آمریکا به مهره‌های اقتصادی بزرگ آمریکا کمک‌های مالی می‌کند. در سال ۲۰۱۴ با این قانون، موجی جدید از فناوری سیستم الکترونیک به صنعت پزشکی وارد شد. پرونده الکترونیک بیمار یا مدارک الکترونیکی پزشکی (EMR) سیستم جدیدی است که به مجموعه نظام ‌مندی از اطلاعات سلامت بیمار و جامعه الکترونیکی در قالب دیجیتال گفته می‌شود در واقع به بیانی ساده‌تر با کمک این سیستم جدید مراقبت‌های دوره‌ای بیمار که به وسیله مراکز درمانی ثبت می‌شوند و در اختیار بیماران و مراکز درمانی و پزشکان قرار می‌گیرد. این سیستم الکترونیکی بر پایه بلاک چین است.

در پروژه‌ای معروف به «اوباما کر» بیان شده بود که بیمارستان‌ها و پزشکان می‌بایست گزارشات الکترونیکی پزشکی را پیاده‌سازی کنند و مبلغ ۲۸ میلیارد به این کار اختصاص داده شد اما با وجود این تلاش‌ها، پروتکل شفافی در مورد اشتراک گذاشتن این داده‌ها به فراهم کنندگان ارائه نشد. از این جریان می‌توان چنین استنباط کرد که فرصت‌های زیادی هستند که قصد تخریب این سیستم را نه تنها در گزارشات پزشکی بلکه در زنجیره‌های تامین، قراردادهای هوشمند برای توزیع پرداخت و دیگر موارد را دارند.

به عنوان مثال، MedRec پروژه‌ای است که توسط MIT پشتیبانی می‌شود. این پروژه ابتدا تنها برای ثبت تاریخچه پزشکی افراد طراحی شده بود اما پس از مدتی با کمک بلاک چین، سیستم پرونده الکترونیک بیمار را نیز ایجاد کرد. MedRec با استفاده از بلاکچین اتریوم طراحی شده و فناوری قرارداد هوشمند برای اجرای اسکریپت‌ها روی بلاکچین بکار برده است.

این سوال پیش می‌آید که این سیستم تا چه حد ایمن است ؟با توجه به سرقت‌های سایبری و کلاهبرداری‌های بیشماری که می‌شود.

در پاسخ به این پرسش مهم باید اینگونه بیان کرد که MedRec اطلاعات را آنگونه که تصور می‌کنیم ذخیره نمی‌کند. در واقع با استفاده از متادیتا رمزگذاری شده این امکان را می‌دهد داده‌ها به طور امن در دسترس بیماران قرار بگیرد. این فراداده از تمام اطلاعات به خوبی حفاظت می‌کند. گفته می‌شود این پروژه در ابتدای راه است اما به زودی شاهد پیشرفت‌های آن خواهیم بود.

خب همانطور که می‌دانیم حوزه سلامت، صنعتی پیچیده‌ای است که با پیشرفت علم و استفاده از تکنولوژی بلاک چین می‌شود در جهت ساده‌سازی آن قدم برداشت.

 

موسیقی

در دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰، صنعت موسیقی دچار تحول عظیمی شد. کاربران از آن پس قادر بودند آهنگ مورد علاقه خود را دانلود کنند. اما با وجود این تغییر مثبت، صنعت موسیقی  آشفتگی‌هایی نیز به همراه داشت. در حقیقت با دانلود غیرقانونی آهنگ‌ها ضرر‌های مالی زیادی به این صنعت و به خصوص تولید کنندگان موسیقی وارد شد.

خوشبختانه، ایموگن هیپ (Imogene Heap) خواننده و نوازنده بریتانیا توانست صنعت موسیقی را از این بحران نجات دهد. او بنیان‌گذار پلتفرم « Myceria» است. این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین این امکان را به موسیقی‌دان‌ها می‌دهد تا با استفاده از قرارداد‌های هوشمند موسیقی‌های مختلف را به شرط بازگشت سود آنها به هنرمندان به اشتراک بگذارند. در واقع بدون اینکه نیاز به هزینه‌های دیگر باشد حقوق هنرمندان به طور خودکار پرداخت می‌شود.

 

شرکت دیگری با نام « SingularDTV»، یک استودیو سرگرمی مبتنی بر بلاک چین بوده که در حال ایجاد یک صنعت سرگرمی غیرمتمرکز است که به گفته « Gramatik» یکی از هنرمندان سبک هیپ هاپ با استفاده از آن هنرمندان می‌توانند موسیقی را با قوانین خود، بدون اینکه نیاز به کاغذبازی باشد منتشر کنند.

 

منابع انسانی

کارشناسان منابع انسانی معمولا زمان زیادی را صرف بررسی هویت، سابقه و دیگر اطلاعات کارمندان می‌کنند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، متخصصان منابع انسانی اغلب زمان خود را صرف ملاقات با افراد و شرکای تجاری، رابطه و ملاقات با کارمندان می‌کنند که این خود منجر به هدر رفتن وقت می‌شود که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین می‌توان این زمان را کنترل کرد و تمام کارهای مربوط به کارمندان را با یک سیستم دیجیتالی مدیریت کرد.

سیستم پرداختی شرکتی را در نظر بگیرید. اگر این شرکت بخواهد پرداخت‌های برون مرزی خود را به روش‌های سنتی پرداخت کند مسلما زمان زیادی باید صرف می‌کرد. اما با سیستم پرداختی مبتنی بر بلاک چین این روند تسهیل می‌شود و کارمندان شرکت می‌توانند در سراسر دنیا با ارز دلخواه پرداختی داشته باشند. در حقیقت بلاک چین می‌تواند تبدیل لازم بیتکوین به ارز محلی یک کشور را مدیریت کند.

در نتیجه منابع انسانی یک شرکت می‌توانند زمان زیادی را به تایید اطلاعات کارمندان اختصاص دهند. در واقع با استفاده از تکنولوژی بلاک چین اطلاعات شفاف سازی می‌شوند و هویت کارمندان دقیق‌تر به ثبت می‌رسند.