video thumb

بنیان‌گذار کارنت ادعا می‌کند که فیس‌ بوک لوگوی شرکتش را برای ارز شبکه اجتماعی خود به سرقت برده است

بنیان‌گذار بانک آنلاین کارنت ادعا می کند که فیس بوک لوگوی شرکتش را برای ارز شبکه اجتماعی خود کپی کرده است. استوارت ساپ (Stuart Sopp)، یک معامله گر در وال استریت که حالا مدیرعامل این استارتاپ است، در مصاحبه با CNBC عنوان کرد که او طراحی لوگوی استارتاپ خود را در سال ۲۰۱۶ به یک شرکت سانفرانسیسکویی به نام کاراکتر سفارش داده است. طبق اعلام پستی توسط بن فام، یکی از طراحان کاراکتر، این شرکت بر روی پروژه ارز دیجیتال فیس بوک که هفته گذشته اعلام شد، نیز کار کرده است.

آنتونی هریسون (Anthony Harrison)، سخنگوی فیس بوک، در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است. کاراکتر نیز در این باره چیزی عنوان نکرده است.

ساپ در یک مصاحبه تلفنی عنوان کرد: استفاده از مشخصات یک شرکت مالی دیگر راهی مضحک جهت جلب اعتماد برای یک سیستم مالی جهانی جدید است (سرقت نام تجاری یک شرکت تجاری دیگر). فیس بوک منابع و دارایی کاملی دارد. اگر آنها واقعا می خواستند بانکداری جامع تر و منصفانه تری را ارائه دهند، باید با ایده ها و نام تجاری طراحی شده برای خود وارد می شدند. درست مانند کاری که ما انجام دادیم.

کارنت در حال حاضر با ۴۵ کارمند و ۳۵۰ هزار حساب کاربری در مقایسه با سیستم عظیم فیس بوک بسیار کوچک به نظر می رسد. اما ساپ گفت کارنت با اعتقادی مشابه راه اندازی شد: سیستم مالی حال حاضر جهان در خدمت مردم نیست. ابتدا این استارتاپ با هدف ارائه یک محصول بانکی راه اندازی شد و در سال جاری خدمات خود را گسترده کرده و درخواست های فعالان اقتصادی را بدون کارمزد انجام می دهد.

ساپ عنوان کرد که ماه ها بر روی لوگو شرکت کارنت کار کرده است تا به لوگوی کنونی رسیده است. این به معنای اهمیت حرکت و هدف این شرکت است. ساپ گفت: کارنت در سال ۲۰۱۶ درخواست ثبت علامت تجاری خود را داده است که همچنان نیز منتظر است.

ما شش ماه برای طراحی علامت تجاری خود با شرکت طراح سخت کار کردیم که بدون تغییر زیادی برای فیس بوک مورد استفاده قرار گرفت. فیس بوک شرکت بزرگی است که باید این کار را با دقت انجام دهد.

این که آیا این یک پرونده در مورد علائم تجاری است یا در مورد نقض ثبت اختراع است، به کار گرفته است. اما این شرکت همچنان در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است.

ساپ لوگوی مربوط به کالیبرا را در کنفرانس فین تک که روز چهارشنبه توسط فورچون (Fortune) برگزار شد، دیده بود. وی می گوید که از این همه تشابه شوکه شده و در ابتدا تصور می کرده که این یک شوخی است.

کالیبرا یک کیف پول دیجیتال برای ذخیره و ارسال لیبرا ارائه خواهد داد. انتظار می رود که ارز دیجیتال جدید فیس بوک وارد سیستم مالی جهانی شود. کالیبرا می تواند خدمات مالی دیگری از جمله وام یا سرمایه گذاری را ارائه دهد.

برای رسیدن به موفقیت، فیس بوک مجبور است مجریان و مقامات قانونی در سراسر جهان را متقاعد کند که مزایای استفاده از این سیستم مالی جدید جهانی که توسط ارز دیجیتال ساخته می شود، در مقایسه با خطرات آن بیشتر است.

اما اگر فیس بوک فورا در مورد این مشکل و اختلاف نام تجاری تلاشی نکند، این مسئله می تواند به ابزاری برای منتقدان غول رسانه های اجتماعی تبدیل شود که نمی توان به این شرکت اعتماد کرد. سیاستمداران و بانکداران مرکزی در ایالات متحده و اروپا قول داده اند تا برنامه های این شرکت را بررسی کنند.

ساپ عنوان کرد که یک پیام توئیتری به کامرون و تایلر وینکلوس، دوقلوهای هاروارد ارسال کرده که به دلیل ادعایشان مبنی براینکه مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک، ایده‌ی آنها را برای یک شبکه اجتماعی به سرقت برده است، شهرت یافته اند.

ساپ در این پیام عنوان کرد، حالا درک می کنم که شما چه احساسی داشته اید!