video thumb

ارز دیجیتال فیس بوک به هند راه نخواهد یافت

نشریه ایکونامیک تایمز با انشتار گزارشی به نقل از مسئولین فیس بوک اعلام کرد که ممکن است ارز دیجیتال لیبرا که به تازگی از سوی فیس بوک به بازار عرضه شده به دلیل ممنوعیت‌های کاری بلاک چین در هند، در این کشور عرضه نشود. گفته می‌شود فیس بوک از انجام مذاکره با مقام‌های بانک مرکزی هند به منظور انتشار و راه اندازی ارز لیبرا در این کشور امتناع ورزیده‌اند.
اما هند تنها کشوری نیست که لیبرا در آن توزیع نخواهد شد. سخنگوی فیس بوک اعلام کرده که کیف پول اختساسی این شرکت به نام «کلیبرا» در کشورهایی که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند و یا استفاده از ارزهای دیجیتال در آنها ممنوع اعلام شده، عرضه نخواهد شد. لذا با توجه به ممنوعیت فعالیت ارزهای دیجیتال و تجارت بلاک چین در هند، عرضه لیبرا نیز در این کشور ممکن نخواهد بود.
این در حالیست که به نوشته ایکونامیک تایمز، بانک مرکزی هند از هر گونه اعلام نظر در خصوص این موضع مسئولان فیس بوک امتناع کرده است. یک کارشناس حقوقی در مصاحبه با ایکونامیک تایمز گفته که با توجه به سیستم P2P بودن شیوه مبادلات ارزی لیبرا، نیازی به نگرانی بانک مرکزی هند در خصوص فعالیت این ارز دیجیتال در هندوستان وجود ندارد. نگرانی تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که ارزهای دیجیتال بتوانند با اقتصادهای خارجی و سیستم مالی فیات هر کشوری در ارتباط باشند که در خصوص فیس بوک هیچ یک از موارد مذکور صدق نمی‌کند.
لازم به ذکر است فیس بوک سرانجام روز ۲۸ خرداد از طرح اولیه ارز دیجیتال و پروژه مبتنی بر بلاک چین خود رونمایی کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از طرف این غول بزرگ شبکه‌های اجتماعی، ارز پایدار جهانی فیس بوک به نام لیبرا قرار است روی بلاک چین محلی سنجش پذیر لیبرا که از سوی منابع ذخیره دارایی‌ها حمایت می‌شود فعالیت کند.
این دارایی‌ها شامل سبدی از سپرده‌های بانکی و سیستم‌های امنیتی کوتاه مدت تشکیل می شود که برای هر لیبرا صادر شده، در بخش ذخیره لیبرا یا همان Libra reserve نگهداری می شود.
این ارز جدیدی بازار از سوی یک موسسه غیر انتفاعی سوئیسی و کنسرسیومی به نام «انجمن لیبرا» مدیریت شده که این کنسرسیوم شامل بزرگان اقتصاد و مالی جهان مانند پی پال، ویزا و مستر کارت می‌شود. همچنین بزرگان دیگری چون کوین بیس، استرایپ و eBay از دیگر حامیان این ارز جدید فیس بوک به شمار می‌روند.