video thumb

سرقت ۶۰۰ رایانه استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایسلند

حدود ۶۰۰ دستگاه رایانه که جهت استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گرفتند از یک مرکز داده واقع در ایسلند به سرقت رفتند. پلیس این حادثه را بزرگ‌ترین سرقت سریالی توصیف کرده که تاکنون در این کشور اتفاق افتاده است. ایسلند در منطقه آتلانتیک شمالی واقع شده است.

 

ارزجو : حدود یازده نفر، از جمله یک نگهبان، در رابطه با این حادثه که توسط رسانه‌های ایسلند «بزرگ‌ترین سرقت بیت کوین» لقب گرفته بازداشت شده‌اند. یک قاضی در دادگاه منطقه ریکیانس روز جمعه دستور داد که دو نفر از این افراد در بازداشت نگه داشته شوند.

رایانه‌های قدرتمند سرقتی که هنوز پیدا نشده‌اند حدود ۲ میلیون دلار ارزش دارند. اما اگر این تجهیزات در راستای هدف اولیه‌شان ــ خلق بیت کوین ــ بکار گرفته شوند، سارقان قادر خواهند بود از یک ارز غیرقابل ردگیری برخوردار شده و سود عظیمی به جیب بزنند بدون آنکه لازم باشد رایانه‌های سرقتی را به فروش برسانند.

اولافور هلگی کارتانسون (Olafur Helgi Kjartansson) کمیسیونر پلیس در شبه‌جزیره رکیانس واقع در جنوب غرب ایسلند در این رابطه می‌گوید: «این یک سرقت بزرگ است که از لحاظ گستره و مقیاس در گذشته شاهدش نبوده‌ایم. همه سرنخ‌ها حکایت از آن دارند که این سرقت یک جنایت سازمان‌دهی شده است.»

سه مورد از مجموع چهار مورد دزدی در ماه دسامبر اتفاق افتاد و یک مورد نیز در ماه ژانویه رخ داد، اما مقامات خبر این دزدی‌ها را رسانه‌ای نکردند به این امید که بتوانند رد سارقان را پیدا کنند.

بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که به هیچ بانک یا دولتی وابسته نیست. این ارز دیجیتال از نوسانات فراوانی برخوردار بوده و طی یک سال گذشته قیمت آن در مواردی طی یک روز به نحو سرسام‌آوری بالا رفته یا سقوط کرده است. قیمت هر بیت کوین اواخر سال قبل به حدود ۲۰ هزار دلار رسید و اوایل سال جاری مجدداً سقوط کرد. روز جمعه، این ارز زیر ۱۱ هزار دلار معامله می‌شد.

بیت کوین

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به فناوری بلاک چین وابسته هستند. بلاک چین در واقع نام دفاتر کل عمومی و توزیع شده‌ای است که مالکیت سکه‌ها را ردگیری می‌کنند. دفتر کل بیت کوین توسط کسانی که به استخراج‌گر معروفند اداره می‌شود. این نام‌گذاری بدان خاطر است که آنها توان محاسباتی خود را در درون سیستم بکار می‌گیرند و در ازای آن بیت کوین‌های جدید دریافت ــ «استخراج» ــ می‌کنند. محقق ساختن این توان محاسباتی معمولاً نیازمند تعداد فراوانی رایانه است ــ و به تبع آن مقدار زیادی برق مصرف می‌شود.

همین لازمه دسترسی به برق فراوان موجب شکل‌گیری تب بیت کوین در ایسلند شده است. معامله‌گرانی که به دنبال انرژی ارزان و تجدیدپذیر هستند طی ماه‌های اخیر راهی ایسلند شده‌اند تا از نیروگاه‌های حرارتی و برقابی این کشور بهره بگیرند.

بنا بر گفته یکی از منابع حوزه صنعت که نخواست نامش فاش شود، پلیس در جستجوی رایانه‌های سرقتی مشغول رصد میزان برق مصرفی در سطح کشور است به این امید که شاید سارقان دستشان رو شود. مصرف بالا و غیرمعمول انرژی شاید محل استخراج غیرقانونی بیت کوین را لو دهد.

مسئولان طی هفته جاری از ارائه‌دهندگان محلی اینترنت، تکنسین‌های برق، و واحدهای ذخیره‌سازی برق خواسته‌اند تا هرگونه درخواست غیرمعمول برای برق را گزارش دهند.