video thumb

هشدار دانشمندان نسبت به آلایندگی کربنی حاصل از استخراج بیت کوین

نشریه Joule آمریکا با انتشار گزارشی از تحقیقات به عمل آمده توسط متخصصین حوزه محیط زیست اعلام کرد که میزان آلایندگی‌های کربنی حاصل از عملیات استخراج بیت کوین معادل میزان کل انتشار این دست از آلایندگی‌ها در تمامی ایالت کانزاس این کشور است.

«کریستین استول»، یکی از محققین فعال در این پروژه معتقد است انرژی مصرفی در بخش اسخراج ارزهای دیجیتال آثار مخرب بسیاری در بر داشته و همچنین برق مصرفی مورد نیاز برای انجام این عملیات نیز طی یک سال گذشته افزایش زیادی در سطح جهان به ویژه در ایالات متحده داشته است. به گفته وی این وضعیت هر روز رو به وخاومت بیشتری پیش می‌رود.

وی گفت: حجم انبوه این میزان آلایندگی کربنی در کنار خطر کلاهبداری و تبانی در سیستم‌های مالی ممکن است منجر به مداخله رگولاتورها جهت حفاظت از اشخاص فعال در این زمینه شود.

محققین فعال در این پروژه می‌گویند اطلاعات مورد نیاز جهت تحقیقات خود را از طریق پر کردن IPO و همچنین IP سیستم‌های دخیل در عملیات استخراج ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند. به گفته آنها، میزان دی اکسید کربن حاصل از عملیات استخراج ارزهای دیجیتال تا حدی زیاد است که میتواند ضریب کیفیت هوای آمریکا را تا حد کشورهایی چون اردن و سریلانکا کاهش دهد.

البته این حجم از آلایندگی اعلام شده فقط مربوط به استخراج بیت کوین بوده و در صورت اضافه شدن ارزهای دیگر به این تحقیقات، اوضاع بسیار وخیم تر از آنچه در تحقیقات اعلام شده، خواهد بود.

«استول» که محقق دانشگاه های MIT و مونیخ است، در اینباره گفت: ما در مورد سود حاصل از تکنولوژی بلاک چین بحثی نداریم. با این حال، نتایج به دست آمده در این پژوهش، این موضوع را زیر سوال برده و نیازمند توجه بیشتر به هزینه‌های استفاده از این تکنولوژی نیز احساس می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشابه در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۶ نیز، انرژی مورد نیاز برای به دست آوردن  یک دلار سود حاصل از عملیات استخراج ارزهای دیجیتال، رقمی حدود چهار برابر استخراج همان میزان سود از طریق استخراج فلز مس و دو برابر هزینه مورد نیاز برای استخراج فلز طلا از معادن است؛ موضوعی که سود حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال را بیش از پیش زیر سوال می برد.