سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آیا ایردراپ‌های هوشمند (SmartDrops) جامعه ارزهای دیجیتال را دگرگون می‌کنند؟

با وجود اینکه هنوز درباره درست یا نادرست بودن سازوکار ایردراپ و توزیع توکن رایگان به دارندگان تصمیمی گرفته نشده است، برخی ناظران و استارت‌آپ‌ها عقیده دارند که ایردراپ‌ها بهتر از مکانیزم کنونی می‌توانند انجام شوند.

مفهوم ایردراپ هوشمند یا اسمارت‌دراپ پس از انتشار مقاله‌ای توسط دیوید جانسون نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است. در این مقاله جانسون به استارت‌آپ‌های بلاک چینی توصیه می‌کند که از ترتیب دادن ایردراپ‌های استاندارد – دادن توکن‌ها به هرکس که آدرس اتریوم

جانسون در ادامه این‌گونه راه‌حل مورد نظر را توصیف می‌کند:

«انتخاب هوشمند گیرندگان ایردراپ و بخشیدن مقدار قابل توجهی از ارزش با هدف جذب کاربران واقعی برای شرکت در خودراه‌اندازی (bootstrapping) ابتدایی سیستم.»

به نظر می‌آید که این مفهوم جایگزین در حال قدرت گرفتن است. برای نمونه این مفهوم از اولویت بیشتری باید برخوردار باشد. در واقع جانسون می‌گوید که در پستش به‌اختصار درباره برخی از پروژه‌های موفق اسمارت‌دراپ صحبت کرده است و هدفش بیان مفهوم این ایده بوده است؛ برای مثال این مفهوم قبل از این هم در پروژه‌های Dfnity و Polymatch  پیاده شده است.

ژوئن امسال Dfinity از برگزاری یک ایردراپ با ارزش ۳۵ میلیون دلار برای کاربرانی خبر داد که فرایند شناخت مشتری (KYC) و ضد پول‌شویی (AML) را انجام داده باشند.

همچنین، شرکت‌های جدیدی مانند شرکت مدیریت توکن‌های دیجیتالی TRM نیز درصدد استفاده از ایردراپ‌های هوشمند برآمده‌اند. این شرکت در پلتفرم جدیدش به پروژه‌ها اجازه می‌دهد که توکن‌ها را میان کاربران پخش کنند و اطلاعات آن جهت تجزیه‌وتحلیل به سازندگان ارسال شود.

به نظر می‌رسد که بسیاری از سهام‌داران کریپتو نیز همانند آقای جانسون امید بسیاری برای موفقیت نسل جدید ایردراپ‌ها دارند و به نظر آن‌ها این روش می‌تواند مشکلات موجود در زمینه توزیع توکن‌، از جمله ICOها که از زمان مورد توجه قرار گرفتن، زیر تیغ قوانین و هجمه انتقادات قرار دارند را حل کند.

جانسون اشاره می‌کند که پروژه‌های توکن محور برای جذب کاربران اولیه معمولاً با مشکل مواجه می‌شوند و دارندگان توکن به‌جای استفاده کاربردی بیشتر به دنبال نقد کردن سریع این توکن‌ها هستند.

پاول هاینسورث (Paul Hainsworth) مدیرعامل اوپن گاردن (Open Garden) که از این مدل جدید جهت توزیع توکن‌های OG استفاده خواهد کرد، در گفتگو با کوین‌دسک گفت:

اغلب اوقات سرمایه‌گذاران با دریافت توکن‌های ایردراپ به سرعت آن‌ها را به صرافی‌ها منتقل کرده و نقد می‌کنند. مثل این می‌ماند که به صرافی‌ها بگوییم: هی! ما کیف‌پول‌های زیادی داریم و مردم زیادی را اینجا خواهیم کشید پس خواهش می‌کنیم که توکن ما را به صرافی‌تان اضافه کنید!

آقای هاینسورث با افزودن نظرات بسیاری از ناظران درباره رویه غیرمعمول این تصمیمات گفت:

به نظر ما این راه خوبی برای اینکه شبکه واقعی خودتان را بسازید، نیست.

اولویت‌بندی جامعه

پذیرش مکانیزم جدید ایردراپ‌ها الزاماً به معنی منسوخ شدن ICO ها نیست.

جانسون دراین‌باره می‌گوید:

به نظرم امکان فروش توکن‌ها در آینده باقی خواهد ماند. اما احساس می‌کنم که پروژه‌ها قبل از این کار باید جامعه خود را ساخته باشند و یک نرم‌افزار واقعی برای عرضه داشته باشند.

آیا ایردراپ‌های هوشمند (SmartDrops) جامعه ارزهای دیجیتال را دگرگون می‌کنند؟

جانسون همچنین با اشاره به اینکه امروزه پروژه‌های نرم‌افزاری در حال ساخت جوامعی از کاربران هستند، گفت:

این‌یک مسئله الزامی است که برای این کار یک جامعه و محصول واقعی داشته باشید، چراکه مردم قربانی موفقیت‌های خود می‌شوند.

او بابیان این مطلب افزود:

اگر آن‌ها پول زیادی داشته باشند، نحوه استفاده از آن را فراموش خواهند کرد. جمع‌آوری سرمایه هدف اصلی نیست؛ هدف اصلی استفاده از سرمایه جمع شده برای ساخت نرم‌افزار است.

هاینسورث نیز از این موضوع کاملاً مطلع است. به‌این‌ترتیب، اوپن گاردن -یک پروژه وای‌فای غیرمتمرکز حمایت‌شده توسط Future Perfect Venture- راه‌حل متفاوتی را در پیش‌گرفته است.

هاینسورث به کوین‌دسک گفت:

ما این شبکه را راه‌اندازی خواهیم کرد و به مردم توکن‌هایی که برای استفاده در شبکه نیاز می‌شود را خواهیم داد. با اثبات شدن کاربردی بودن توکن‌ها در شبکه، توکن‌ها را در گام بعدی بین سرمایه‌گذاران توزیع خواهیم کرد.

ایردراپ نیز همزمان با شروع رسمی پروتکل پروژه یا شبکه اصلی انجام خواهد شد، که طبق نظر هاینسورث آماده راه‌اندازی است.

اوپن گاردن ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ توکن OG را باهدف تشویق مردم برای به اشتراک گذاشتن اینترنت به‌صورت همتا به همتا توزیع خواهد کرد. با استفاده از شبکه توری و پروتکلی که بر روی پلتفرم استلار پیاده‌سازی شده، افراد در گوشی‌های همراه خود قادر به فروش و پرداخت هزینه‌های ارتباطی اینترنت با استفاده از توکن‌های شبکه خواهند بود. (این امکان فعلاً برای اندروید فراهم‌شده است)

آیا ایردراپ‌های هوشمند (SmartDrops) جامعه ارزهای دیجیتال را دگرگون می‌کنند؟

اوپن گاردن در حال حاضر یک پیام‌رسان به نام فایرچَت (FireChat) دارد که ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ کاربر از آن استفاده می‌کنند. بازار اولیه‌ای که ایردراپ توکن‌ها در آن صورت خواهد گرفت این کاربران خواهند بود.

اما چیزی که اوپن گاردن را منحصربه‌فرد می‌کند، ساخت نوعی تضمین در اسمارت‌دراپ جهت اطمینان یافتن از این است که این توکن‌ها برای تراکنش شبکه استفاده خواهند شد نه برای نقد شدن سریع در صرافی‌ها.

افرادی که این توکن‌ها را دریافت می‌کنند قادر به نقد کردن سریع این توکن‌ها نیستند؛ چرا که در ابتدا باید این توکن‌ها را برای مقاصدی که ساخته‌شده استفاده کنند. این اهداف شامل تبدیل گوشی‌های همراه به هات‌اسپات، انجام تراکنش‌ها و نگه‌داری برنامه بر روی گوشی برای بیش از یک ماه است.

قیمت‌گذاری ایردراپ

بااین‌حال هنوز هم نمی‌توان از بابت این مطمئن بود که آیا توکن‌ها به دست کاربران درست و شایسته‌ای می‌رسند یا نه.

یکی از تصمیمات مهمی که در پروژه‌ها باید گرفته شود، تعیین درصد کل و قیمت توکن‌هایی است که در شرف توزیع هستند.

همان‌طور که می‌دانید پنهان‌کاری درباره این درصدها می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه‌دار و فرایند عرضه و تقاضا را برای توکن با خطر مواجه کند.

طبق گفته‌های جانسون، پروژه‌ها باید درباره تعیین درصد توکن‌های توزیعی جدی باشند.

آیا ایردراپ‌های هوشمند (SmartDrops) جامعه ارزهای دیجیتال را دگرگون می‌کنند؟

او دراین‌باره گفت:

مردم امروزه یک درصد از توکن‌هایشان را به صورت ایردراپ انجام می‌دهند و این واقعاً معنایی ندارد. به نظرم شما باید بیشتر از این‌ها دراینباره جدی باشید. مثلاً ۲۵ درصد یا حتی ۵۰، ۶۰ درصد از توکن‌هایتان را در اختیار جامعه قرار دهید تا سازندگان بخش کمی از توکن‌ها را در اختیار داشته باشند، و بر کل جامعه مسلط نشوند.

او همچنین افزود:

اگر جامعه قسمت اعظم ارزش توکن شما را می‌سازد، پس باید پاداش بیشتری هم بگیرد.

برای اوپن گاردن این مقدار برابر با ۵ درصد کل توکن‌ها خواهد بود که در ۲ مرحله توزیع خواهد شد. چیزی که هانسورث ارزش آن را بیش از صدها دلار برای هر شخص عنوان کرد. باوجوداینکه این درصد حتی دو رقمی نیست و با گفته‌های آقای جانسون فاصله دارد، آقای هاینسورث در گفتگو با کوین‌دسک اعلام کرد که برای پروژه‌ای با این مقیاس بزرگ و با تعداد کاربران قابل توجه، ۵ درصد رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

هاینسورث اعلام کرد که توکن‌های درنظر گرفته‌شده برای توزیع، به جهت ایجاد گردش مالی و نقدینگی در شبکه است چراکه اشتراک‌گذاری اینترنت نیازمند پشتیبانی از تراکنش‌های کوچک نیز باید باشد. (ارائه‌دهندگان در اندازه‌های مگابایتی نیز می‌توانند سرویس ارائه کنند)

قیمت‌گذاری توکن‌ها هم دیگر چالش این زمینه است. اوپن گاردن قیمت هر توکن را یک سنت در نظر گرفته، که از قیمت آخرین دور از پیش‌فروش توکن بر روی این توکن به جا مانده است.

آقای جانسون عقیده دارد که در آینده راه‌های دیگری برای قیمت‌گذاری توکن‌ها وجود خواهد داشت. در میان این ایده، بازار پیش‌بینی غیرمتمرکزی که آگِر (Augur) ایجاد کرده را می‌توان یافت. اما تا آن زمان تعیین قیمت توکن‌ها، به پروژه‌ها بستگی‌ خواهد داشت.

آیا ایردراپ‌های هوشمند (SmartDrops) جامعه ارزهای دیجیتال را دگرگون می‌کنند؟

هدف ما کاربردی کردن فناوری بلاک چین

این جمله از هانسورث بود. او با لحنی خوش‌بینانه و مطمئن می‌گوید:

شرکت‌های واقعی این‌گونه امور را اداره می‌کنند.

منبع: coindesk
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location