video thumb

AMD: کاهش درخواست کارت‌ گرافیک از سوی ماینر‌ها ادامه خواهد داشت

خلاصه مطلب

  • AMD اعلام کرده است که رونق در فروش کارت‌های گرافیکی ناشی از هیاهوی مارکت رمزارز‌ها

در طی گردهمایی، سانتا کلارا، شرکت بزرگ سازنده‌ی تراشه‌ AMD، در کالیفرنیا اعلام کرد که فروش کارت‌های گرافیکی به ماینر‌های رمزارز در طول فصل منتهی به ماه ژوئن کاهش یافته است. واحد­های پردازش گرافیکی AMD در اصل به منظور انجام پردازشات سه‌بعدی ساخته می‌شود ولی بدلیل توانایی محاسباتی بالای آن‌ها توسط ماینر‌ها استفاده می‌شود.

در نتیجه‌ی این موضوع، بخش محاسبات و گرافیک این شرکت در فصل دوم سال، افت ۳ درصدی در سود این شرکت را شاهد بوده است. با این وجود، کل سود سالیانه شرکت نسبت به سال گذشته، ۵۳ درصد افزایش یافته است.

در بخشی از گزارش فصل بهار این شرکت می‌خوانیم:

کاهش فصل به فصل سودآوری عمدتا مربوط به کاهش درآمد از فروش محصولات گرافیکی بازار بلاک چین است.

 

از رشد دو رقمی به تک رقمی

دویندر کومار(Devinder Kumar)، مدیر مالی شرکت AMD گفت که در فصل زمستان، فروش کارت‌های گرافیکی به ماینر‌های رمزارز تقریبا ۱۰ درصد از کل  درآمد سازندگان چیپ‌های پردازشی را به خود اختصاص داد. به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، لیسا سو(Lisa Su)، درآمد حاصل از بازار بلاکچین به کاهش خود ادامه می‌دهد. سو در این گرد‌همایی بر اساس اطلاعات نشریه‌ی Business Insider به تحلیلگر‌ها گفت:

در فصل دوم سال، تقریبا ۶ درصد از سود شرکت از بلاکچین حاصل شد. برای فصل سوم، ما انتظار داریم سهم بلاکچین از سود شرکت بسیار کم باشد.

 

جهش عظیم در قیمت بیت‌کوین

همزمان با رکورد شکنی قیمت رمزارزها در سال گذشته، تقاضا برای کارت‌های گرافیکی(GPU) از سمت ماینر‌ها به سرعت افزایش یافت. در طول این دوره و در فصل چهارم(فصل پاییز) سال گذشته، زمانی که بیت‌کوین

در حالی که افزایش تقاضا موجب افزایش سودآوری این شرکت می‌شد، AMD در ابتدای سال اذعان کرد که وابستگی شدید این شرکت به ماینر‌های رمزارز به علت چالش‌های پیش روی این بخش از جمله عدم وجود ثبات و پایداری در رگولاتوری(تنظیم قوانین)، استراتژی تجاری خوبی نبوده است.

در بایگانی کمیسیون بورس و اوراق بهادار

تسکینی برای گیمرها

در حالی که کاهش فروش کارت‌های گرافیکی از سمت ماینر‌های رمزارز موجب ناخرسندی شرکت AMD گردید، انتظار می‌رود از سمت گیمر‌ها مورد استقبال قرار بگیرند. چرا که این موضوع موجب کاهش قیمت کارت‌های گرافیکی شده و سبب شده است تا تهیه‌ی این کارت‌ها برای گیمر‌ها ارزان‌تر تمام شود. برای مثال کارت گرافیکی بالارده RX 580 شرکت AMD قیمت افزایش قیمتی بسیار نجومی را تجربه کرد اما اکنون به محدوده قیمتی بسیار مناسب‌تری وارد شده است. دلیل نوسان بسیار این نوع کارت گرافیک استفاده‌ی زیاد ماینر‌ها از این مدل بوده است.